Wat zijn zoekwoorden? Kennisbank voor zoekmachine optimalisatie
arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn de woorden waar je op gevonden wil worden in een zoekmachine als Google en Bing. Je voert deze in de zoekbalk in zodat je hopelijk vind waar je naar op zoek bent. Er zijn 2 type zoekwoorden. Je hebt organische zoekwoorden en zoekwoorden waar je voor betaald. Deze betaalde zoekwoorden zijn weer onderverdeeld in verschillende types. Een organisch zoekwoord is waar je je door middel van SEO op focust.

Organische zoekwoorden

Je kunt bepaalde pagina’s op je website optimaliseren om op een bepaald zoekwoord gevonden te worden en hoog in de organische zoekresultaten terecht komt. Je kunt dit met verschillende tools zoals SE Ranking goed bij houden. Je voert dan het zoekwoord in waar je op gevonden wil worden en vervolgens houdt deze tool bij per week op welke positie je staat binnen Google. Om de vindbaarheid te vergroten zul je verschillende SEO technieken toe moeten passen.

Ten eerste is het belangrijk dat je content relevant is en aan het zoekwoord gekoppeld is. Dit kun je het beste doen door veel waardevolle en unieke content te creëren. Niet alleen tekst maar ook afbeeldingen en video’s helpen hierbij. Je zoekwoord moet uiteraard ook een aantal keren in de content terug te vinden zijn.

Daarnaast zul je een goede opbouw van je pagina moeten maken die duidelijk leesbaar is. Je zult gebruik moeten maken van H1 en H2 titels bijvoorbeeld. Ook kun je het beste niet minder dan 400 woorden per pagina gebruiken.

Voor een nog beter resultaat kun je gebruik maken van interne en externe links. Dit wordt interne linkbuilding en externe linkbuilding genoemd. Hiermee vergroot je de waarde van je pagina en zal deze beter gevonden worden. Het is belangrijk om het zoekwoord als linktekst te gebruiken.

Betaalde zoekwoorden

Bij de grootste zoekmachine Google kun je gebruik maken van Google Ads. Je kunt voor je Search campagnes zelf de zoekwoorden toevoegen en hier op bieden. Je kunt van te voren het beste een zoekwoorden onderzoek doen om te kijken op welke zoekwoorden veel zoekvolume zit. Tools als de Google Keyword Planner, Ubersuggest, Keywordtool.io en tal van andere tools kunnen je daarbij helpen. Er zijn veel verschillende zoekwoorden die je kunt gebruiken:

Broad keywords/ Brede zoekwoorden

Dit zijn zoals je naar het al zegt zoekwoorden waarmee je breed target. Je wordt dus niet alleen op het zoekwoord zelf gevonden maar ook op tal van andere zoektermen die hiermee te maken hebben. Dit kunnen synoniemen, typfouten of longtail zoektermen zijn die in veel gevallen niks met je pagina te maken hebben en zelfs gerelateerde zoekopdrachten. Je zult hier dus voorzichtig mee moeten zijn en niet te hoog op moeten bieden omdat de relevantie een stuk lager is.

+Broad +Match +Modifier zoekwoorden

Deze vorm van zoekwoorden zijn eigenlijk Broad zoekwoorden met een plusje ervoor. Het plusje zorgt ervoor dat dat woord of een directe variant (afkortingen, accenten, acroniemen, spelfouten, meervoud / enkelvoud) ervan in je zoekterm terug moet komen. Je targeting zal dus relevanter worden en veel ver gerelateerde zoektermen wordt je niet meer op gevonden. Je hoeft ook niet bij alle woorden een plusje te gebruiken, alleen de woorden waar je specifieker op gevonden wilt worden.

“Phrase” zoekwoorden

Als je je zoekwoorden zoals bovenstaand tussen dubbele aanhalingstekens zet dan zal dat wat tussen de tekens staat precies hetzelfde ook in de zoekterm staan. Dit kan wel nog in een longtail zoekterm komen maar wel precies zo in de zelfde volgorde of een hele close variant (afkortingen, accenten, acroniemen, spelfouten, meervoud / enkelvoud).

[Exacte zoekwoorden]

Een exact zoekwoord is zoals de naam het zegt precies het zelfde als wat tussen de haakjes staat. Dus niet verwerkt in een zin maar alleen die exacte zoekopdracht.

+Phrase.Match.Modfier zoekwoorden

Dit is een hybride vorm van phrase en broad match modifiers. Je zorgt er op deze manier voor dat de volgorde van de zoekwoorden ook het zelfde blijven. Dit is bij normale broad match zoekwoorden niet het geval en kan soms erg handig zijn. Je zet in dit geval puntjes tussen de woorden in plaats van spaties.

Andere zoekwoorden

Natuurlijk heb je ook te maken met zoekwoorden binnen websites zoals YouTube en Facebook maar ook bij grote marktplaatsen zoals Bol en Amazon. Daar werkt het zoekalgoritme natuurlijk weer anders.

Kom jij er nog steeds niet uit en heb je hulp nodig bij je zoekwoord campagnes of SEO? Je kunt ons natuurlijk altijd een berichtje sturen via onze contact pagina.

Wij houden van cookies