Klantbeoordelingen verzamelen [de 5 geheimen voor succes]
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 januari 2020 

Klantbeoordelingen verzamelen [de 5 geheimen]

Klantbeoordelingen verzamelen is al jaren een van de meest waardevolle onderdelen van elke online marketing strategie. De manieren waarop je feedback kunt verzamelen zijn flink gegroeid de afgelopen jaren, zeker ten opzichte van de tijd waarin wij een interview hadden met de oprichter van de Feedback Company.

Inmiddels zijn partijen als Kiyoh, Trustpilot en ook Google zelf flink aan de bak geweest. Dan hebben we het over de sociale media opties nog niet eens gehad. Kortom, hoog tijd om hier eens op in te zoomen.

Wat zijn nu de beste manieren om klantbeoordelingen te verzamelen? We geven hier onze 5 meest waardevolle strategieën weg.

  1. Om een klantbeoordeling vragen op het juiste moment
  2. Klantbeoordelingen verzamelen op de automatische piloot
  3. Het verdelen van klantbehoordelingen of juist niet
  4. De keuze tussen bedrijfsbeoordelingen of productbeoordelingen
  5. Maak fans van je klanten

Om een klantbeoordeling vragen op het juiste moment

Telkens als ik dit vertel aan een groep mensen  zie ik wat ogen oplichten in de zaal waar ik op dat moment sta. Je ziet de mensen denken… waarom doe ik dat nog niet! Deze valt echt onder de categorie schoten voor open doel. Bij het verzamelen van reviews bij je klanten is het moment van vragen essentieel. Het maakt het verschil tussen het wel of niet krijgen van feedback of het krijgen van hele mooie feedback tegenover een klantbeoordeling die wel ok is.

Het draait allemaal om de juiste timing. Dit kun je niet forceren, maar wel herkennen en er gebruik van maken op het juiste moment. Wanneer je een dienstverlener bent, heb je wellicht veel contact met je klanten. Je spreekt ze vaak, bespreekt voortgang in projecten, et cetera. Als je klant heel tevreden is over je dienstverlening komt vanzelf het moment dat ze dit ook gaan uitspreken tegen je.

Klantbeoordelingen verzamelen - timing

Op het moment dat zo’n compliment gemaakt wordt, reageer ik vaak met de volgende opmerking:

Wat leuk dat je zo blij met ons bent, dit is vast ook een heel goed moment om je om een review te vragen :). Mag ik je een uitnodiging sturen via e-mail?

Mijn score op deze vraag is tot op heden een volle 100%. Wanneer iemand blij met je is, is de kans groter dat ze ook iets voor jou willen doen. Het mooie aan deze manier van vragen is bovendien dat je daarna zelf nog kunt sturen via welk kanaal je een klantbeoordeling zult ontvangen. Daarover later meer.

Klantbeoordelingen verzamelen op de automatische piloot

Afhankelijk van het soort dienstverlening wat je hebt, kun je ook geautomatiseerd reviews verzamelen of dit semi-geautomatiseerd doen. Dit bespaart in elk geval een hoop tijd. Verkoop je bijvoorbeeld online trainingen of andere digitale diensten in productvorm? Dan kun je deze aankopen doorsturen naar jouw review tool, vanuit waar automatisch na een door jou bepaalde periode een uitnodiging voor een klantbeoordeling wordt verzonden.

Je kunt ook een stap verder gaan en op deze manier klantbeoordelingen verzamelen over een gratis e-book, je podcast of elke andere digitale weggever. Je zult bij het verspreiden van een e-book (bijvoorbeeld) vast wel een koppeling hebben naar een e-mailmarketing software tool, vanuit waar je een serie automatische opvolg mails verstuurt. Toch ;)?

Stel dat je dit doet, dan is het heel logisch om in een van die mails om een review te vragen, specifiek over die weggever. Zo kun je bijvoorbeeld de link van je Google Reviews daarin meesturen. Dit is een kwestie van één keer instellen en daarna de automatische processen hun werk laten doen.

Het verdelen van klantbehoordelingen of juist niet

We hadden het al over de feedback tools, Google Reviews en sociale media. Via al deze routes kun je klantbeoordelingen verzamelen, maar wat is nu het juiste om te doen?

Het eerlijke antwoord is dat er niet één juiste route is, maar dat het een kwestie is van pro-actief management en keuzes maken. Laten wij onszelf als voorbeeld nemen. We hebben gezien dat Google steeds actiever is geworden met hun eigen beoordelingen systeem en daar kennelijk waarde aan hecht. Zou het dan ook in ons eigen belang kunnen zijn om reviews te verzamelen via Google? Denk het wel ;).

Google Reviews is voor ons dan ook de eerste keuze waar we een tevreden klant naartoe sturen. Daarnaast maken we specifiek voor de online marketing podcast ook gebruik van Apple Pocast reviews. Deze reviews helpen om ervoor te zorgen dat meer mensen de podcast weten te vinden.

Podcast reviews op Apple

Wanneer we kijken naar de sociale media zijn er twee platformen waar we aandacht aan reviews willen geven.

  1. Facebook
  2. LinkedIn

Facebook

Op Facebook hebben wij al enkele jaren geen review meer ontvangen (op het moment van schrijven). Het platform heeft niet onze hoogste prioriteit gehad en er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden. Wanneer wij zouden besluiten om weer actiever te worden op dit kanaal, ligt het voor de hand dat we ook enkele van onze klanten zullen vragen om hier een review achter te laten.

LinkedIn

Op LinkedIn gaat het niet zozeer om de reviews voor het bedrijf. Die functie bestaat (nog) niet voor bedrijfspagina’s, maar hier gaat het om klantbeoordelingen voor jou als persoon. Hier ben ik bovengemiddeld veel actief, omdat ik veel trainingen geef. Ik vraag altijd na afloop van een cursus aan deelnemers om een review over mij te schrijven.

Klantbeoordelingen verzamelen op LinkedIn

Kortom, wij maken momenteel vooral gebruik van Google, Apple en LinkedIn en in alle gevallen voor specifieke doelen. Vis voor jouw organisatie uit waar de prioriteiten liggen en ga daarmee aan de slag.

De keuze tussen bedrijfsbeoordelingen of productbeoordelingen

Bedrijfsbeoordelingen of productbeoordelingen, misschien het het grootste dilemma binnen feedback marketing überhaupt. Aan de ene kant wil je graag zo veel mogelijk (waardevolle) reviews verzamelen en aan de andere kant wil jij je klant ook niet tot irritatie toe om feedback blijven vragen.

Gek genoeg hebben vooral grote bedrijven daar nogal een handje van. Elke keer als ik iemand bij Google heb gesproken, krijg ik een evaluatie e-mail. Daar zit ik als gebruiker niet op te wachten. Beperk dit dan tot maximaal één keer per 3 maanden bijvoorbeeld.

Zoals je in de vorige paragraaf hebt kunnen lezen lossen wij dit vraagstuk op door heel gericht om reviews te vragen en deze zo relevant als maar mogelijk te maken om aan te sluiten op de ervaring van de klant met mij of ons bedrijf. Hoe relevanter, hoe beter. Maak voor jezelf en jouw bedrijf hele heldere keuzes en wat je wanneer vraagt en aan wie.

Maak fans van je klanten

Deze strategie is direct de grootste no-brainer van dit hele artikel. Natuurlijk moet je er vooral voor zorgen dat je klanten fan van je worden. Hierdoor ontstaan altijd positieve effecten door mond-tot-mond reclame en wie weet zelfs wel eens een spontaan ontvangen review :).

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies