arrow_drop_up arrow_drop_down
9 januari 2020 

Langetermijnvisie in online marketing

Langetermijnvisie is binnen online marketing een onderwerp waar meer aandacht voor mag zijn. Dat is een van de conclusies die ik trek na 8 jaar ervaring met online marketing projecten vanuit een eigen online marketing bureau. Beide zijn belangrijk natuurlijk. Vandaag leggen we de nadruk op de lange termijn.

Langetermijnvisie versus de korte termijn

Laten we eerst even stilstaan bij de noodzaak van zowel een langetermijnvisie als de visie voor een korte termijn. Beide zijn zeer belangrijk. Wat we in de praktijk echter merken, is dat bedrijven die hun online marketing (deels) willen uitbesteden, dat soms doen met vooral de korte termijn in beeld. We proberen dan ook bij de intake al het belang van de langetermijnvisie te onderstrepen.

Een praktisch online marketing voorbeeld hiervan is SEO tegenover SEA. Wil je gevonden worden in Google? Het antwoord op deze vraag is bijna altijd ja. Wanneer wil je dat? Bij deze vraag hoor ik meestal gisteren :p.

Bij SEA (Search Engine Advertising) draait het vooral om de korte termijn. Wil je vandaag nog bezoekers op je website? Dat kan! Maak een Google Ads campagne en je kunt over een paar uur de eerste bezoekers verwachten. Bij SEO (Search Engine Optimization) werkt het helemaal niet zo. Alles wat je doet heeft pas op wat langere termijn een effect. Dat maakt dit zo’n prachtig voorbeeld.

Langetermijnvisie voordelen

De voordelen van een langetermijnvisie

Terug naar de langetermijnvisie. Wat zijn nu de grootste voordelen hiervan?

  • Een langetermijnvisie geeft richting en houvast
  • Een langetermijnvisie geeft rust in je organisatie
  • Door een langetermijnvisie maak je andere beslissingen

Een langetermijnvisie geeft richting en houvast

Wanneer je voornamelijk bezig bent met de korte termijn doelen, het behalen van targets en andere korte termijn zaken, dan leef je vooral in de waan van de dag. Wanneer je een duidelijke langetermijnvisie hebt en deze ook hebt uitgewerkt in een online marketing strategie(plan) met doelen en de termijn waarin je deze wilt behalen, dan wordt het een tool die je houvast biedt. Je weet daardoor ook beter wat er wel belangrijk is en wat niet.

Een langetermijnvisie geeft rust in je organisatie

Zekerheid geeft rust en met een uitgeschreven langetermijnvisie geef je jouw organisatie precies dat. Of dit nu geldt voor de gehele onderneming of specifiek voor de afdeling online marketing. Vanuit rust leveren de meeste mensen beter werk af en kan creativiteit de ruimte krijgen.

Door een langetermijnvisie maak je andere beslissingen

Wanneer je bepaalde keuzes moet maken voor je organisatie is er niets fijner dan het kunnen teruggrijpen naar jullie langetermijnvisie. De enige vraag die je bij elke beslissing van enige importantie hoeft te stellen is: past deze keuze wel of niet bij onze langetermijnvisie?

Bloggen voor de lange termijn

Een blog schrijven is iets wat we steeds vaker doen bij DGOC. We vinden het niet alleen leuk, maar het biedt tal van andere voordelen. Bloggen is dan ook echt een activiteit gericht op de langere termijn. Ja, er zijn ook korte termijn effecten en je hebt altijd wat te delen op de sociale media kanalen, maar in essentie zijn er vooral veel lange termijn effecten.

Door te bloggen wordt je website beter vindbaar. Dat kost tijd. Doordat je beter vindbaar wordt zul je op termijn meer website bezoekers mogen verwelkomen. Doordat je meer bezoekers hebt stijgt je omzet (als het goed is ;)).

Bloggen is dan ook binnen online marketing een van de meest belangrijke pilaren binnen onze langetermijnvisie. We kunnen het nog iets breder trekken door vast te stellen dat het schrijven van artikelen voor onze online marketing kennisbank hier ook onder valt natuurlijk.

Langetermijnvisie volgens Evan Carmichael

Korte en lange termijn keuzes

Wanneer je een online marketingplan aan het schrijven bent sta je regelmatig op het punt dat je bij de verschillende in te zetten tactieken keuzes moet maken tussen korte termijn en lange termijn zaken. Of het nu gaat om je online marketing budget of de mate waarin online marketing middelen worden ingezet, de kunst is om de juiste balans te houden.

Conclusie: neem de tijd

Ben je nu bezig met het ontwikkelen van jouw langetermijnvisie voor je project, bedrijf of organisatie? Neem er dan vooral de tijd voor. Het kan wel eens een van die documenten worden waar je wel regelmatig naar terug grijpt en die niet onderin de lade verdwijnt.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies