Linkbuilding in 2019 – wat is de juiste strategie voor succes?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Linkbuilding in 2019 – wat is de juiste strategie?

Aan de slag met linkbuilding in 2019? Linkbuilding is een onderwerp waar menig Marketeer hoofdpijn van kan krijgen. Linkbuilding kost tijd en het resultaat is onzeker. Hoe belangrijk wordt het nog in 2019?

Linkbuilding in 2019: tips

In dit artikel geven we linkbuilding tips, omdat het een belangrijk SEO onderdeel binnen de Online Marketing wereld is en zal blijven. Linkbuilding in SEO termen houdt letterlijk in dat er links worden gecreëerd op jouw eigen website en externe websites. Het doel hiervan is om jouw website populairder te maken en een hogere autoriteit op te bouwen, die Google vervolgens beloont met een hogere positie in de organische zoekresultaten.

Op welke zoekwoorden en pagina’s wil ik graag meer bezoekers aantrekken?

Je moet vooraf duidelijk bepalen op welke zoekwoorden je graag gevonden wilt worden. Vervolgens is het belangrijk om te bepalen welke pagina’s van jouw website het beste hier bij passen. Voer een uitvoerig onderzoek uit naar de juiste zoekwoorden. Categoriseer deze woorden op basis van belangrijkheid en relevantie naar jouw bedrijf. Maak vervolgens een duidelijk overzicht welke diensten/producten, dus welke pagina’s van jouw website, het beste passen bij deze zoekwoorden. Zodra dit allemaal helder is kun je de structuur van jouw website analyseren.

De interne structuur van jouw website

Linkbuilding begint ook in 2019 bij een goede indeling binnen jouw website. Je moet ervoor zorgen dat ‘elke pagina’ goed bereikbaar is en gestructureerd is ingedeeld. Hiermee wordt de vaak genoemde piramidestructuur bedoeld. Dat houdt in dat een homepagina bovenaan staat en een navigatiemenu heeft naar verschillende hoofdcategorieën. Vervolgens is er per categorie weer een onderverdeling in artikelen, producten of een verdere verdeling in subcategorieën. Als deze structuur aanwezig is kun je aan de slag met het creëren autoriteit door interne links op jouw website te verspreiden.

Het aantal interne links

Elke pagina van jouw website dient minimaal een interne link te hebben. Daarmee wordt bedoeld dat elke pagina van jouw website ook weer een link legt naar een andere pagina op jouw website. Google vindt dit belangrijk, omdat de potentiële bezoeker gemakkelijk over bepaalde onderwerpen binnen dezelfde website nog meer informatie kan vinden.

Google meet niet alleen hoe belangrijk elke link per pagina is, maar ook hoeveel interne links jij überhaupt plaatst in aantallen op jouw eigen website. Om genoeg autoriteit met interne links te creëren moet je niet alleen waardevolle interne links, maar ook ‘voldoende’ interne links aanleggen.

Het aantal inkomende externe links

Het is daarnaast ook belangrijk om een groot netwerk van externe links op te bouwen. Daarmee wordt bedoeld dat andere websites verwijzen naar jouw website. Dat kan zijn via een blogartikel, een vergelijking website (zoals Kieskeurig.nl of Tweakers) of via dergelijke websites zoals Startpagina.nl.

Hier zit wel een ongeschreven regel aan vast. Zorg ervoor dat er een goede variatie is in de soorten websites die de inkomende externe links leveren. Google beloont het namelijk als je een diversiteit hebt aan verschillende kwalitatieve externe links.

Optimalisatie van anchor teksten

Het is belangrijk bij het aanmaken van een klikbare link op jouw website, dat je gebruik maakt van een anchor tekst. Een anchortekst wordt weergegeven als een onderstreept of als een alternatief gekleurd woord (in de meeste gevallen blauw). De anchortekst is altijd een verwijzing naar een andere pagina en daarom moeten mensen er altijd op kunnen klikken.

Belangrijk is om jouw bedrijfsnaam te benoemen, want dan is het voor Google gemakkelijker om te herkennen wie jij precies bent. Daarnaast is het bijvoorbeeld ook goed, indien je een blog hebt, te verwijzen naar andere blogartikelen. Op deze manier geef je ook weer meer waarde aan je blogartikelen. Maar zo zou je dit ook kunnen aanpakken bij het aanbieden van jouw diensten of producten. Zoals een extra toevoeging aan de dienst of het product.

Om het Google nog gemakkelijker te maken kun je het beste Exact matching keywords gebruiken in jouw anchorteksten. Google begrijpt dan nog beter waarom je linkt naar een andere pagina en waarom dat waardevol is.

De soorten ‘externe links’

Externe links kun je van allerlei soorten platformen en websites ontvangen, zoals:

  • Social Media kanalen
  • Directories, zoals startpagina.nl
  • Bedrijvengidsen, zoals detelefoongids.nl
  • Blogwebsites
  • Partnerpagina’s
  • Reacties in Fora

Je kunt veel websites vinden die eventueel een externe link naar jou willen aanleggen. Het voordeel hieraan is dat je kunt bouwen aan een goede autoriteit. Zodra verschillende kwalitatieve websites een link aanleggen naar jouw website, dan geeft dit aan bij Google dat jouw website ook een dusdanige goede kwaliteit aan content heeft. Google beloont een goede autoriteit vervolgens in de organische zoekresultaten.

De No follow-link

Je kunt aan een externe links een no follow-attribuut toekennen. Dat houdt in dat Google deze link niet meer zal volgen. Als er namelijk externe websites (spam) zijn die niet relevant zijn aan de producten of diensten die jij aanbiedt, dan kun je de externe links van deze website een no follow-attribuut toekennen.

Linkbuilding in 2019 uitbesteden?

Zoals je wellicht al hebt kunnen lezen is het onderwerp Linkbuilding vrij divers met verschillende regels. Het is daarnaast niet gemakkelijk om dit alleen uit te voeren zonder gedegen advies. De Groot Online Consultancy kan een rol hierin vervullen voor jou in de informatievoorziening of de gehele uitbesteding.

De Groot Online Consultancy is overigens niet alleen een bureau gespecialiseerd in Linkbuilding, maar ook in Zoekmachine optimalisatie, Zoekmachine adverteren, Sociale media marketing en nog veel meer. Neem contact op met onze linkbuilding specialist voor nog meer linkbuilding tips.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies