arrow_drop_up arrow_drop_down
11 januari 2019 

LinkedIn Marketing met Victor Huiting

LinkedIn Marketing biedt volop kansen op het bouwen van (zakelijke) relaties, leads en zelfs sales. Ik ga in gesprek met Victor Huiting over dit onderwerp. Victor is een echte LinkedIn expert en eigenaar van Rivercloud.

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Marc Onderneemt Audio en in samenvatting na te lezen via dit blog. Natuurlijk kun je ook naar de video kijken! Vandaag gaat Marc in gesprek met Victor Huiting.

Wie is Victor Huiting?

Sinds enkele jaren heb ik een kantoor in Utrecht, Rivercloud. Waarbij ik ondernemers help aan meer leads, klanten en vrijheid. Dit doe ik met name met behulp van LinkedIn. Ik bied allerlei LinkedIn diensten om mensen hierin vooruit te helpen. Ik heb bewust voor LinkedIn Marketing gekozen omdat ik met dit platform de meeste affiniteit heb. Het is tevens het grootste zakelijke platform ter wereld. Het is vaak nog een ondergeschoven platform. Velen hebben een account maar zijn niet actief. Hierin liggen kansen.

Waarom ben je begonnen met Rivercloud?

Ik ben nu bijna 5 jaar zelfstandig ondernemer. Daarvoor werkte ik met veel plezier in loondienst, vaak in commerciële rollen. Daar heb ik veel geleerd. Op een gegeven moment deed zich de kans voor om als ondernemer te starten. Daar ben ik dan ook bewust mee begonnen.

Eerst ben ik begonnen om mensen commercieel verder te helpen. In 2007 maakte ik een LinkedIn account aan en na een aantal jaren had het me gegrepen en ben ik er heel actief op geworden. Gaandeweg ben ik me er steeds meer in gaan specialiseren. Enerzijds omdat ik er zelf veel affiniteit mee heb en anderzijds omdat ik merkte dat veel bedrijven er mee worstelen.

Hoe kijk je aan tegen de vele LinkedIn bots?

Het is een ontwikkeling die je niet kunt tegenhouden. Aan de andere kant maakt het je minder authentiek. Daarnaast is het tegen de gebruiksvoorwaarden van LinkedIn. Als je deze tools gebruikt begeef je je dus op glas ijs. In het ergste geval kun je dus tijdelijk of permanent geblokkeerd worden door LinkedIn. Er zijn voor- en tegenstanders.

Wat zien we in de praktijk van video op LinkedIn?

Sinds augustus vorig jaar wordt dit op LinkedIn ondersteund. Geen live-video maar native-video. Je ziet nu dat het iets lager gerankt wordt in de tijdlijn. Video is een heel krachtig middel om te laten zien we je bent, hoe je tegen dingen aankijkt en wat je belangrijk vindt. Het maakt het persoonlijker en zorgt voor iets minder zakelijke touch. Ik vind het een goede keuze dat ze er mee van start zijn gegaan. Nu is het wachten op het moment dat ze met andere videotools komen.

Zijn hashtags ook op LinkedIn van belang?

Ja, ik denk van wel. Het is net als alcohol, doe het wel met mate. Ik vraag me af of meer altijd beter is dus wat mij betreft hou je het beperkt en gebruik je geen 50 hashtags binnen één post. Het is een manier om interactie te creëren en mensen te laten inhaken op een onderwerp.

Hoe gebruik je LinkedIn voor het genereren van leads?

Het fundament van LinkedIn Marketing is een goed profiel. Jouw persoonlijke profiel is je landingspagina. Je eerste indruk is steeds meer online. Daarnaast is het een optelsom van een helder plan en dagelijkse acties. Wie heeft je profiel bekeken, wie heeft je uitgenodigd? Personaliseer je connectie verzoeken, deel content en ga in gesprek.  Zie dat het een vorm van branding is. Daarnaast is het een mega database om je met klanten te verbinden. Deel ook je kennis.

Bedrijfspagina of persoonlijke pagina?

Je moet ook een bedrijfspagina hebben als onderdeel van je LinkedIn Marketing strategie. Je wordt beter vindbaar hiermee via Google. Tevens kom je professioneler over. Het hoeft niet veel tijd te kosten om het op te richten en te onderhouden. Ik zou zeker als je een klein bedrijf hebt meer aandacht besteden aan je persoonlijke pagina. Ben je een middel- of groot bedrijf, dan kun je meer tijd besteden aan je bedrijfspagina. Het is echt een lange termijn strategie en geen quick-win. Mensen doen zaken met mensen. Steek vooral je tijd in je persoonlijke pagina maar neem je bedrijfspagina gewoon mee.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Ik zou ze bij mij thuis in bad doen en erin springen. Uiteraard gaan we dat filmen en op LinkedIn zetten. Ik denk dat het een mooie metafoor zou zijn. Ik help ze met de sprong in het diepe zodat ze met mijn hulp snel leren zwemmen.

Wil jij alle antwoorden over LinkedIn Marketing van Victor weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Ben je op zoek naar iemand die voor jou de Sociale media marketing uit handen kan nemen? Neem dan een kijkje bij onze Sociale media marketing diensten.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies