Luisterboeken koning Koen van Huigevoort spreekt
arrow_drop_up arrow_drop_down
9 april 2019 

Luisterboeken koning Koen van Huijgevoort spreekt

De koning is dood, leve de nieuwe koning :). Met enig gevoel voor zelfspot spreek ik vandaag met de man achter de Audiobook Factory en enkele jaren geleden degene die mijn luisterboeken uitgeverij overnam, Koen van Huijgevoort.

Het gaat vandaag over ondernemerschap, marketing en doorzettingsvermogen. Lees, kijk…. en vooral LUISTER mee!

Wie is Koen van Huijgevoort?

Vanaf mijn 13e tot en met mijn 22e heb ik in de learning gezeten wat betreft het dj-vak. Ik begon bij de locale radio in Budel. Bij de locale radio is het in tegenstelling tot de landelijke radio aanrommelen en leren en dat heb ik dan ook volop gedaan. Vanaf mijn 22e tot mijn 28e heb ik dat gefinetuned bij 10 Classic Rock. Daar heb ik 2 jaar lang het ochtendprogramma verzorgd. Ook hier was veel ruimte om te oefenen.

Vervolgens heb ik van mijn 28e tot en met mijn 38e op verschillende landelijke kanalen radio gemaakt. Ik wist op mijn 13e al precies waar ik naar toe wilde. Dit heeft mij behoorlijk geholpen om te komen waar ik nu ben zowel op werkgebied als in het algemeen. Toen ik stopte met radio op mijn 38e heb ik het echt even moeilijk gehad met wat ik moest doen in het leven. Ik had even geen idee wat ik moest doen, behalve dan dat er geld binnen moest komen. Ik was de levensstandaard als dj gewend dus dat was ook heel veel wennen.

Om terug te komen op mijn radiocarrière. Uiteindelijk ben ik op mijn 28e bij Dolfijn FM in Curaçao terecht gekomen. Dit was een warrige tijd omdat we weliswaar betaald kregen maar niks geregeld was waardoor ik veel gekke dingen doen in al de vrije tijd die ik had. Uiteindelijk heb ik door mijn toedoen een auto ongeluk gehad waarbij andere mensen zwaargewond raakte. Dit heeft zo’n indruk op mij gemaakt dat ik vanaf dat moment dacht ik ga het anders aan pakken. Ik ga vanaf nu af aan alleen maar mijn eigen beslissingen maken en geen domme dingen doen. Het gaat er om hoe we zelf omgaan met de situatie. Dat is de essentie van dit verhaal.  Ik heb die klap destijds nodig gehad (die andere jongens waren er helaas bij). Het is nu 16 jaar geleden maar ik draag het nog steeds elke dag mee. Ik geloof heel erg in eigenaarschap en verantwoordelijkheid.

Waarom wilde je radio DJ worden?

Ik werd vroeger heel erg gepest op de middelbare school. Radio maken zorgde er voor mij voor dat ik kon ontsnappen aan deze wereld. Hier kon ik mijn ei kwijt.

Hoe ben je in de wereld van luisterboeken terecht gekomen?

Ik heb het boekje Rich Dad, Poor Dad gelezen en dat veranderde mijn vizie. Ik heb heel lang nagedacht over hoe ik een passief inkomen kon genereren. Naast mijn radiocarrière had ik twee webshops (eentje bestaat er nog steeds). Allemaal speeltuinen om te kijken wat werkt het best. Uiteindelijk is die keuze op de luisterboeken business gevallen. Ik vind luisterboeken een prachtig product, anders was ik het niet gaan maken. Anders had ik ook andere producten kunnen maken, als het maar om het even is.  Uiteindelijk is het een uitgeverij geworden. We produceren namelijk ook zelf luisterboeken in onze eigen studie. Het echte productiewerk is dus ook een essentieel onderdeel van het bedrijf.

Van 1 naar 3+ studio cellen. Spannende fase?

We willen meer produceren en daarom is het een logisch gevolg. Daarnaast hebben we ook stemacteurs die thuis goede studio’s hebben en ons hoogwaardige content aanleveren.

Wat onderscheidt jouw uitgeverij van de andere spelers?

Ons bedrijf onderscheidt zich als volgt. Er staat nu website online www.audiobookfactory.nl die krijgt momenteel een rebranding en richt zich op grotere literaire uitgeverijen en platforms zoals Bookchoice.

Daarnaast komt er nieuw label: Bookora. Bookora gaat zich met name richten op mensen die al via Audiobookfactory binnenkwamen. Dat zijn self-published auteurs die van een boek een luisterboek willen hebben en dat ook uitgegeven willen hebben. Dus Bookora wordt echt een luisterboekenuitgever. Verder werken we samen met wat kleinere, super leuke en enthousiaste uitgeverijen die niet de kennis en de resources hebben om audioboeken op de markt te brengen omdat hun core business de paperback en wellicht ook het e-book is en wij krijgen dan de licentie van het luisterboek. Bij non-fictie laten we heel vaak de auteur het werk inspreken want dat werkt heel goed. De stem van de auteur verbind je aan de boodschap van het boek. Bij fictie laten we altijd een professionele voorlezer het voorlezen en dan distribueren wij het vervolgens. Naar alle platforms, streamingdiensten, waar de audioboeken worden gestreamed. We zien daar hele mooie resultaten in.

Heel vaak bij self-publishded boeken is zo dat de audioboeken het veel beter doen dan de paperbacks. De streaming diensten die audiobooks aanbieden werken net zoals Netflix. Je betaald een vast bedrag per maand als je iets ziet wat je bevalt, luister je het. De drempel om een audioboek te proberen is laag. Bijvoorbeeld als iemand een audioboek luistert van een bekend schrijfster zoals Saskia Noort. Dan kan het best zijn dat daaronder een van de door mij uitgegeven boeken als referentie staat, van hé vind je dit ook leuk, Er zijn heel veel abonnees, er is veel content maar dus ook de wat meer onbekende en oudere (back end) artikelen doen het best goed als audioboek.

Onze missie luidt we leveren het best mogelijke product tegen een goede prijs. We zetten altijd een stap extra klanten en hebben een persoonlijke benadering.

Hoe zorg je voor een balans tussen ondernemen en het gezin?

Er is geen balans. Balans is iets wat niet bestaat. Je bent wel continue aan het zoeken naar evenwicht en dat is het. Als ik met mijn vrouw heb afgesproken om 18.00 uur thuis te zijn, zorg ik dat ik om 18.00 uur thuis ben. Ik geniet heel erg van mijn leven. Ik heb een leuke vrouw, leuke zoon, een kindje op komst. Ik heb een leuk bedrijf, leuke vrienden. Ik zorg goed voor mezelf. Ik ben heel tevreden. We hebben een klein huis, geen auto, daar zijn we heel tevreden mee. Mijn vrouw en ik roeien beide dezelfde kant uit. Mijn leven is een harmonie. Voor mij is dat een geluk.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Ik zou ze in een grote bak doen en dan kan Olaf er mee spelen.

Wil jij alle antwoorden van Koen weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies