Onderscheid tussen tablet en mobiel bij M-commerce
Maak onderscheid tussen tablet en mobiel bij M-commerce
09 februari 2014 
1 min. leestijd

Maak onderscheid tussen tablet en mobiel bij M-commerce

De laatste jaren zien we steeds meer succesverhalen rondom M-commerce. Mensen zijn meer met hun mobiele apparaten gaan shoppen en afhankelijk van het soort product kunnen de transactie percentages oplopen tot ruim boven de 50%. Een van de zaken die maar zelden wordt belicht bij het tonen van succesverhalen over M-commerce is het onderscheid tussen tablet en mobiel.

Waarom onderscheid tussen tablet en mobiel?

Een tablet wordt op een heel andere manier gebruikt door de consument dan een mobiele telefoon, meestal een smartphone. Een tablet wordt in tegenstelling tot de mobiel vooral thuis gebruikt en steeds vaker in plaats van de laptop. We zien dus ook dat een steeds groter aantal transacties af komen van tablets. Lekker shoppen gaat op de tablet bovendien steeds vaker op een volledige browser en bezoekers krijgen dan ook de ‘desktop’ versie van een site te zien. Webwinkeliers spelen hier op in door hun site optimaal toegankelijk te maken voor dit soort apparaten.

Rapporten over M-Commerce

Tot voor kort zagen wij in M-commerce rapporten vaak dat er geen onderscheid werd aangebracht tussen tablet sales en smartphone sales. Gelukkig gebeurt dit nu nagenoeg overal wel. Dat is maar goed ook, wat marketing richting tablet gebruikers is niet hetzelfde als marketing richting smartphone gebruikers.
De vraag die deze ontwikkeling van de laatste paar jaar bij ons oproept is of tablets moeten worden gerekend onder M-commerce of onder E-commerce? In alle rapporten valt deze groep nu onder M-commerce, maar zoals nu wel duidelijk is is er bij tablets maar weinig sprake van mobiel gebruik.

Conclusie

Ons advies? Geef tablet gebruikers hun eigen rapportages en noem deze desnoods T-commerce. De statistieken zijn ten slotte bij M-commerce en E-commerce niet helemaal op zijn plaats.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen