DGOCblog interview Harald Heukers

De Marketing en Mindset van Harald Heukers

Marketing en Mindset… Nadat ik al eens te gast was in de Marketing en Sales Podcast, werd het hoog tijd om Harald Heukers ook bij mij te laten aanschuiven. Kijk/lees/luister naar dit boeiende gesprek over het vak van online marketeer en het hoe en wat van zijn ondernemerschap.

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Marc Onderneemt Audio en in samenvatting na te lezen via dit blog. Natuurlijk kun je ook naar de video kijken! Vandaag gaat Marc in gesprek met Harald Heukers.

Wie is Harald Heukers?

Ik ben oprichter van de Marketing en Mindset Academy. Het doel van deze academy is om van ondernemers goede marketeers te maken zodat zij makkelijker hun proposities op de markt kunnen zetten. Ik heb 10 jaar in de mediabureau wereld gewerkt. Drie jaar geleden ben ik als ondernemer begonnen. Nu werk ik als freelance als marketing adviseur voor grotere merken.

Wat maakt voor jou de combinatie tussen marketing en mindset?

Alle dingen die ik nu doe ontstaan uit mezelf. Ik kwam vroeger moeilijk en mijn woorden en was erg introvert. Deze eigenschap heb ik nog altijd wel een beetje. Je leest overal; “go out there” en “ga aan de slag”. Dus een van de dingen is toch mindset. Hoe zie jij jezelf en je toegevoegde waarden ten opzichte van de ander? In hoeverre moet je verhaal 100% af zijn om in de markt gezet te worden. Hierin ben ik me gaan verdiepen ook ten aanzien van persoonlijke ontwikkeling. Ik wilde vanuit een introverte persoonlijkheid mezelf toch duidelijker kunnen uitdrukken. De wereld van de marketing en de wereld van de mindset zijn echt mijn twee interesse gebieden. Waarom gooi ik die niet samen? Zo is dat ontstaan.

Wat is een perfecte marketingstrategie?

Dat is een strategie waarbij je de klant vooropstelt en je focus ligt op een op een communicatie. Ga met mensen in gesprek al voordat je je product gaat verkopen. Ga zelf aan de slag en wordt onderdeel van “het spel”.

Waarom hebben bijna alle bedrijven jouw kickstart nodig?

De primaire focus ligt niet alleen op het bedrijf maar op de zelfstandige ondernemer. De ondernemer die onder gesneeuwd raakt in alle termen, tools en dingen die erbij komen kijken. Dit heeft me aan het denken gezet en ik wilde het geheel versimpelen, dit werd de kickstart cursus.  Hiermee zet je je basis infrastructuur neer om in ieder geval leads te kunnen realiseren, vindbaar te worden en je verhaal kunt doen. Er zitten onderdelen in zoals; hoe trigger je het mensen brein en pak je de aandacht, wat zijn de manieren om een weg gever te maken, wat zijn de meest gebruikte weg gevers enzovoorts. In 33 lessen leidt ik de cursist door het hele proces.

Wie zijn je voorbeelden?

Dat is toch Gary Vaynerchuk. Ongeacht welk boek hij schrijft, ieder keer komt het niet kwantiteit maar kwaliteit verhaal weer naar voren. Al zijn boeken inspireren me ook al weet je dat het geen nieuwe dingen zijn die je leest. Het laat je weer scherper zijn op je eigen routines.

Gaan we te ver met funnel hacken?

We hebben ons helemaal gek laten maken. Dat is ook een van de learnings van de afgelopen maanden. We denken dat we om een bestaan op te kunnen gebruiken moeten maken van een funnel. Ik heb veel meer bereikt de afgelopen maanden door simpel weg de telefoon te pakken. Als je net begint is het nog altijd (aan)bellen. Ik heb veel geleerd bij callcenter baantjes, ik heb van alles verkocht. Je moet durven je verhaal te doen.

Waarom ben je een podcast begonnen?

Dat begon al in mijn jeugd. Ik wilde ooit radio gaan maken, dingen vertellen en plaatjes draaien. In mijn jeugd heb ik ook bij de regionale radio gewerkt. Toen ik met de academy startte zocht ik naar een medium dat bij me past. Teksten schrijven is niet mijn sterkste kant en dus is audio/video mijn beste vorm. Hetgeen wat je in je jeugd leuk vond komt toch ook weer terug in je volwassen leven.

Wat was je motivatie om voor jezelf te beginnen?

Als je dit 10 jaar hebt gedaan zie je dat het grote merken/bureaus blijven. Ik wilde meer ruimte in mijn eigen creativiteit en mijn eigen snelheid aangeven. Als je gaat ondernemen heb je dingen veel meer zelf in de hand.

 

Wil jij alle antwoorden van Harald weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Of ben je op zoek naar iemand die voor jou de Sociale media marketing uit handen kan nemen? Neem dan een kijkje bij onze Sociale media marketing diensten.

Marc