DGOCblog interview Maurice Jager

Maurice Jager over online visuele marketing

Maurice Jager spreekt over online visuele marketing, oftewel over online storytelling met foto’s. Welke inzichten zouden wij vandaag krijgen?

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Marc Onderneemt Audio en in samenvatting na te lezen via dit blog. Natuurlijk kun je ook naar de video kijken! Vandaag gaat Marc in gesprek met Maurice Jager.

Wie is Maurice Jager?

Ik ben fotograaf en heb me jaren geleden gespecialiseerd in het helpen van ondernemers en bedrijven in het goed over de bühne komen met beeld. In eerste instantie hielp ik mensen met het maken van profiel foto’s. Maar als snel bleek dat ze meerdere foto’s nodig hadden onder andere ook voor blog posts. Zo is het ontstaan dat ik een met mijn klanten een strategie ben gaan opstellen en vervolgens ging ik een aantal uur of een dag met hen op pad om een fotobibliotheek aan te leggen. Zo kunnen ze op welk moment dan ook iets schrijven en een passende foto achter de hand hebben.

Wat is online visuele marketing?

Voor mij valt vooral fotografie eronder. Sommige mensen die ik spreek vinden dat logo’s en huisstijlen hier ook onder vallen. Dit is echter niet waarin ik me specialiseer. Natuurlijk kan ik in mijn foto’s wel rekening houden met een bepaald kleurpalet van een site.

Waarom is een profielfoto zo belangrijk?

Het is de eerste indruk die mensen van je krijgen online. Zo zijn er bijvoorbeeld recruiters die profielfoto’s scannen en zodra ze een foto tegen komen die hen aanspreekt gaan pas ze verder lezen wie de persoon eigenlijk is.

Wat betekent het om een sociale media fotograaf te zijn??

Al mijn werk wordt voornamelijk gebruikt op social media. Daardoor is het ontstaan. Profiel foto’s komen vaak op social media dus dit is de kapstok.

Ben jij ook allergisch voor stockfoto’s?

Lichte aversie is denk ik een juiste om omschrijving voor wat ik van stockfoto’s vind. Voor mensen die net beginnen is het een makkelijke manier om via dit soort sites afbeeldingen te zoeken. Op geven moment zie je echter veel overlap.

Arnhem en New York, bijzondere combinatie?

Toen ik een jaar of 6 geleden 120 man aanstuurde werd ik helemaal gek en wilde ik iets anders gaan doen. Toen ben ik op zoek gegaan naar iemand die iets deed wat me aansprak. Op gegeven moment bleef ik hangen op een video van Peter Hurley. Wat hij in New York deed, kon ik naar mijn mening ook in Nederland gaan doen. Nadat ik contact met hem had opgenomen en heb laten zien wat ik had gemaakt zaten we een aantal dagen later samen op Skype. Sinds een jaar of drie geleden ben ik partner in zijn studio.

Waarom moet elke fotograaf jouw workshop volgen?

Ik heb een les in licht en gezicht, hoe zorg je ervoor dat mensen er zo voordelig mogelijk uitkomen. Maar ook een workshop voor buiten zodat je leert hoe je met natuurlijk licht werkt. In al mijn workshops ligt de focus op de interactie tussen mij als fotograaf en mijn Lijdend voorwerp voor de camera. Veel fotografen hangen veel op aan de techniek maar ik ben veel meer bezig met het mensen uit hun schulp trekken.

Speelt videomarketing nog een rol in jouw strategie?

Ik ben ermee gestopt omdat ik druk bezig was met ander mans content. Ik heb altijd mijn Iphone X op een Gorillapod staan. Daarmee film ik als ik aan het werk ben en haal bijvoorbeeld behind-the-scenes foto’s uit deze video’s.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Ik zou iemand vinden met hele grote handen die ondernemer is in de pingpong industrie. Hem vervolgens alle ballen omhoog laten gooien en een leuke foto maken.

Wil jij alle antwoorden van Maurice weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Of ben je op zoek naar iemand die voor jou de Sociale media marketing uit handen kan nemen? Neem dan een kijkje bij onze Sociale media marketing diensten.

Marc