De online advertising geheimen van Wilco Verdoold
arrow_drop_up arrow_drop_down
19 april 2020 

De online advertising geheimen van Wilco Verdoold

Online advertising kent vele geheimen die eigenlijk helemaal niet zo geheim zijn, maar die wel vaak vergeten worden om goed toe te passen. Ik sprak hierover met de man die later dit jaar het boek Online advertising in 60 minuten zal gaan uitbrengen in samenwerking met uitgeverij Haystack. Bekijk hieronder het interview met Wilco Verdoold.

Waarom juist NU online advertising belangrijk is

We leven in een bijzondere tijd. De Corona-crisis heeft vele slechte dingen gebracht, maar er zijn ook altijd zonnige kanten te vinden. Laten we nu de focus leggen op hetgeen wat positief is.

Een van die positieve zaken zijn de fors dalende kosten van online advertising. Zo zijn wij in staat om Facebook lead campagnes te draaien met leadprijzen tussen de 1 en 2 Eeuro per lead waar deze in dezelfde markt voor de crisis 3 tot 4 Euro waren.

Waarom online advertising nu goedkoper is

De oorzaak van de lagere kosten is eenvoudig. Het is een kwestie van vraag en aanbod…

Het aanbod van advertenties is afgenomen, simpelweg omdat er veel bedrijven zijn die tijdelijk volledig stilvallen en geen omzet meer realiseren. Bijvoorbeeld horecazaken, evenement organisaties, pretparken, kappers… Voorbeelden genoeg. Er zijn dus minder advertenties.

Tegelijkertijd zitten we met zijn allen meer thuis en mede daardoor nog meer op sociale media. Kortom, het aanbod van online mensen en daarmee de mogelijkheid om advertenties te tonen, is groter geworden. De vraag naar advertenties is automatisch gegroeid.

Het is natuurlijk wel de vraag hoe lang dit zo blijft, want er zijn vele bedrijven die nu kansen zien, wakker worden en juist nu gaan adverteren. De tijd zal het leren.

De vele kansen van online advertising

Nu is een goed moment om online advertising intensiever in te zetten als je de kans hiervoor hebt. Enkele voorbeelden van campagnes die je echt NU zou moeten inzetten:

  • Campagnes om je e-maillijst te vergroten, zoals deze van Succes met e-commerce
  • Campagnes om producten te verkopen waar nu meer vraag naar is
  • Campagnes voor digitale producten

Deze campagnes kun je op alle sociale media kanalen inzetten. Facebook is nog favoriet, maar dit is ook een goed moment om te testen met Pinterest marketing, Twitter Ads en Instagram Ads.

Targeting bij online advertising

In het interview met Wilco staan we ook stil bij de targeting van je online advertenties op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn. Dit zijn de belangrijkste lessen:

  • Maak binnen Facebook Ads liever 10 kleine campagnes met een klein budget dan 1 grote
  • Als je “doelgroep grootte meter” in het rood staat bij het aanmaken van een Facebook Ad, dan zit je juist goed
  • Gebruik locatie-gebaseerde advertenties rondom events, bijvoorbeeld via Twitter

Hulp nodig bij online advertising?

Zie jij ook de actuele kansen van online advertising en wil je hiermee aan de slag? Bekijk dan onze online marketing diensten wanneer je denkt aan uitbesteden of bekijk onze online marketing trainingen voor het actuele aanbod van lessen op afstand.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies