Online marketing en privacy [survival tips om hiermee om te gaan]
Online marketing en privacy [survival tips]
14 juli 2021 
3 min. leestijd

Online marketing en privacy [survival tips]

Is privacy de nieuwe nachtmerrie voor online marketeers?

Het is tijd om dit onderwerp eens aan te snijden want het is steeds meer een hot topic aan het worden. Online marketing en privacy. Er komen steeds meer beperkingen wat betreft privacy en het is de vraag in hoeverre wij als online marketeers daar last van gaan hebben.

Welke media je ook volgt, het kan je niet ontgaan zijn dat privacy wetgeving voortdurend wordt aangescherpt. Er verschijnen allerlei artikelen over cookies die gaan verdwijnen uit browsers en over remarketing dat daardoor steeds moeilijker wordt. Zo las ik in juni een artikel over Apple waarin stond dat zij het voor gebruikers nog inzichtelijker gaan maken welke apps hun persoonlijke data gebruiken. Bovendien gaat Apple het makkelijker maken voor gebruikers om beperkende acties te ondernemen.

Gelijk speelveld

Kortom, het is langzaamaan steeds moeilijker aan het worden om op een hele duidelijke directe manier te remarketen en om ervoor te zorgen dat je de consument snel nog een keer vindt. Op het eerste gezicht lijkt dit een ramp, maar is het wel echt een probleem? Door privacy beschermende maatregelen kan het technisch gezien inderdaad veel moeilijker worden om doelgroepen die al contact met ons hebben gehad opnieuw te identificeren en opnieuw te bereiken.

Hier staat echter tegenover dat we er allemaal evenveel last van hebben. Oftewel, er is een gelijk speelveld voor iedereen en daarom maak ik me persoonlijk nooit zo heel erg druk over dit soort ontwikkelingen. Want als het voor jou lastig is, dan is het voor jouw concurrent even lastig. Bovendien geloof ik dat er voor ieder probleem een oplossing te vinden is en er zullen ongetwijfeld nieuwe technieken komen waar we gebruik van kunnen gaan maken.

Kansen maken van bedreigingen

Een vergelijkebare situatie deed zich afgelopen jaar voor bij Google Adds. Steeds meer processen worden daarin geautomatiseerd waardoor steeds meer keuzes automatisch worden gemaakt, zonder dat jij daar als online marketeer iets over te zeggen hebt. Dit kun je als vervelend ervaren, maar je kunt het ook van een andere kant bekijken. Doordat steeds meer processen inmiddels zijn geautomatiseerd, heb jij als marketeer veel minder werk te doen. Hierdoor kun je dus ook je strategische keuzes anders gaan maken en je tijd op een andere manier gaan investeren.

Als je het zo bekijkt hebben deze ontwikkelingen dus ook een hele positieve kant. Het is natuurlijk zoals met elke medaille, hij heeft twee kanten en het is maar net vanuit welke hoek je hem bekijkt. Persoonlijk richt ik me liever op kansen en mogelijkheden in plaats van te veel stil te staan bij bedreigingen of zwaktes.

Bouw een merk

Wat kun jij nou het beste doen op dit punt? Mijn visie is simpel: ge je op andere dingen richten. Maak je niet te druk over wat straks niet meer kan, maar ga je op andere metrics richten en ga een merk bouwen. Voor zover je daar niet sowieso al aan mee bezig bent. Het is immers ontzettend belangrijk dat mensen jouw merk kennen. Ongeacht of je nu een webwinkel hebt, diensten aanbiedt of slechts één enkel product verkoopt. Op basis van merkbekendheid kun je herhaalaankopers krijgen die een bepaald gevoel hebben bij jouw bedrijf. Dus het bouwen van een merk wordt weer belangrijker en dat betekent ook dat je naar andere metrics kunt gaan kijken.

Google Analytics

Kijk in je Google Analytics eens naar andere data. Voorbeelden van nuttige metrics zijn:

  • Hoeveel waardevolle acties worden er in de shop uitgevoerd?
  • Wat is de gemiddelde bestelwaarde?
  • Hoe lang blijven mensen op je site en wat zegt dit precies?
  • Wat is de bounce ratio?

Ook al zijn metrics kwantitatieve meetinstrumenten, als je deze nauwkeurig bestudeert kun je er belangrijke kwalitatieve informatie uithalen over je website. Vervolgens kun je, eventueel met hulp van een expert, kijken waar jij dingen kunt verbeteren. Ga dus meer op de lange termijn zitten en maak je niet te druk over de al dan niet technische beperkingen van de strenger wordende privacy wetgeving. Bovendien hebben we als online marketeers wel vaker met dit bijltje gehakt.

De wat langer meedraaiende online marketeer kan zich herinneren dat we vroeger in Google Analytics letterlijk elke zoekterm konden zien waarmee er in Google naar ons werd gezocht. Ieder woord en iedere klik was inzichtelijk. Dit is inmiddels verleden tijd. Hoewel een search console dat soort data tegenwoordig ook laat zien, maar toch minder gedetailleerd dan wat we destijds gewend waren. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat de online wereld continue verandert, dit hoort er nu eenmaal bij. Dit soort feiten kunnen we niet veranderen, we hebben het er maar mee te doen.

En dat is precies mijn punt: het gaat erom wat je ermee doet. Maak je niet te druk, we komen er wel weer doorheen! Ga je richten op de dingen waar je wel invloed op kunt uitoefenen, want daarmee kom je uiteindelijk het verst.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen