Online Marketing in de Horeca

Online Marketing in de horeca

Vandaag staan we even stil bij online marketing in de horeca. Hier liggen enorm veel kansen en deze worden vaak niet ingevuld. Dat is natuurlijk hartstikke zonde.

Deals sites domineren in de horeca als online marketeer

Dit is een thema waar ik al een tijd over nadenk, zeker een jaar of twee inmiddels. Bij veel horecabedrijven zien we dat de dagen waarop de bezettingsgraad normaal gezien vrij laag is, deze gaten veelvuldig worden opgevuld met kopers van allerlei grootse kortingsacties. Denk hierbij aan vouchers zoals die van Groupon, Wowdeal en Social Deal.

Het is natuurlijk fijn dat de horeca gelegenheden hierdoor beter gevuld raken, maar deze vorm van marketing is voor de restaurants zelf behoorlijk prijzig.

Allereerst zien we dat veel van de kopers van dit soort acties “shoppers” zijn. Kortom, ze kopen regelmatig een actie en gaan telkens ergens anders eten en drinken. Dit type klanten zijn goed voor de omloopsnelheid, maar zorgen niet voor de winst.

Het mes snijdt bovendien aan twee kanten negatief. Als zaakhouder geef je een fikse korting op het product, zoals een menu. Daarnaast moet je ook een vergoeding voor elke sale betalen aan de voucher partij. Logisch, maar daardoor blijft er vaak helemaal geen marge meer over.

Je moet je ook afvragen of dit het type klanten is wat je structureel naar binnen wilt trekken.

Dat kan natuurlijk ook anders…

Horecazaken, pak je eigen online marketing op

Wij adviseren rechtstreekse marketing via Facebook. Wanneer je als horecagelegenheid je eigen acties gaat opzetten via Facebook kun je nog steeds kortingen geven, maar de data is van jou. Je bouwt volgers op en hiermee de kans om relaties aan te leggen voor de langere termijn.

Op korte termijn trek je hiermee klanten aan op dezelfde manier als via de coupon spelers, maar het kost je minder marge. In eerste instantie verdwijnt die dan weer in de Facebook campagnes, maar met al die verzamelde fans, namen en e-mail adressen kun je keer op keer je marketing goedkoper maken of het bereik, en daarmee het succes, groter.

Als je hiermee eens wilt testen wil dat niet zeggen dat je helemaal met de deals sites moet stoppen. Dat is te kort door de bocht. Maar denk er eens serieus over na om een deel van het budget wat daarin gestoken wordt, te verplaatsen naar rechtstreekse marketing.

Heb je geen idee hoe dit aan te pakken? Wij helpen je natuurlijk graag verder met onze online marketing diensten ;).

Marc de Groot