Online marketing is ook offline belangrijk [lees hier waarom]
Online marketing is ook offline belangrijk
06 november 2017 
1 min. leestijd

Online marketing is ook offline belangrijk

Wij hebben net de regionale vakbeurs achter de rug, de Maasvallei Expo in Venray.

Het is belangrijk dat je je bedrijf regionaal presenteert aan bezoekers die ook ondernemingen hebben waarvoor jij wellicht iets zou kunnen betekenen. Natuurlijk bedienen wij vanuit Venlo klanten door het hele land en België. Lokaal zijn we echter nog niet zo bekend als we zouden willen.

Het is verstandig om je als online marketing bureau ook wel eens offline te laten zien. Dat klink misschien tegenstrijdig, want alle taken zijn immers enkel online. Het stukje offline laten we wel eens liggen. Toch vind ik het belangrijk om offline wel eens iets te doen, denk bijvoorbeeld aan sponsoring, een shirt, een bord langs de weg of zoals nu een beurs.

Laat jezelf ook offline zien

Jezelf presenteren op een beurs is een slimme zet simpelweg omdat je hier andere mensen ontmoet. Online wordt je gevonden door ondernemers die reeds online actief zijn en vaak zoeken naar versterking en ondersteuning. Offline kom je mensen tegen die graag zaken doen met mensen die ze al kennen en ontmoet hebben. Ondernemers die nog niet veel online hebben gedaan of vijf jaar niets aan hun website hebben gedaan. Hier liggen enorm veel kansen. Ik denk dat in elke stad van minimaal een paar duizend inwoners wel ruimte is voor een opzichzelfstaande ZZP online marketeer. Er is enorm veel werk nog niet gedaan. Om die offline doelgroep te bereiken is het van belang om je ook offline te profileren. Vergeet dus ook je offline activiteit niet en laat deze aansluiten bij je reeds bestaande online activiteiten.

Mij is overigens opgevallen dat ten opzichte van vorige jaar er meer partijen (standhouders)  zijn die hun online activiteiten beter op orde hebben dan afgelopen jaar. Vorig jaar had een geschatte 3/4 van de standhouders verouderde online informatie. Nu schat ik dit nog op de helft, wat natuurlijk nog altijd erg veel is.  Daarom blijft het belangrijk om je als online dienstverlener ook regelmatig eens offline te profileren.

Doe er je voordeel mee, ga eens weg van die computer. Achter die laptop vandaan. Ga de straat op en laat jezelf ook eens in het echt écht zien.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen