Online marketing trends 2019 [de 2e helft]
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 juni 2019 

Online marketing trends 2019 [de 2e helft]

We zijn inmiddels alweer halverwege het jaar en de grote vraag rijst natuurlijk weer naar boven: “Wat zijn de online marketing trends en ontwikkelingen voor de tweede helft van 2019?” In dit artikel worden enkele online marketing trends belicht waar je rekening mee moet houden in jouw nieuwe online marketing strategie.

Privacygevoelige data sluit geen deuren

Inmiddels is de nieuwe privacywetgeving gelanceerd en is iedereen in Nederland ermee aan de slag gegaan. Vragen om persoonlijke informatie mag niet meer indien je je motieven duidelijk aangeeft. Is dat bij jou ook al het geval?

Maar dat betekent ook weer niet dat je maar direct maar moet stoppen met alle marketing activiteiten. Ga eerst na welke informatie je mag verzamelen onder welke voorwaarden en hoe je deze informatie effectief kunt gebruiken.

Indien jij de moeite doet om een klantenbestand met informatie op te bouwen met toestemming en goed nakijkt welke data jij kunt gebruiken, dan kun je ook kansen verzilveren. Denk hierbij bijvoorbeeld alleen al aan een variabele ‘’actieve of niet actieve’’ klanten. Op welke manier communiceer je met welk middel naar welke doelgroep?

Je moet vooraf bepalen waar de grenzen liggen op het gebied van data privacy, waar de kansen liggen op online marketing en op welke manier jij deze het beste kunt benutten.

De nieuwe mogelijkheden van voice search

De digitale assistenten zoals Siri en Google Assistent kennen we natuurlijk al, maar elk jaar worden deze ‘slimme assistenten’ geüpdatet. De assistenten zijn steeds beter in staat om bepaalde opdrachten uit te voeren.

Neem daarbij dat varianten zoals Alexa (Amazon), Google Home Speaker of de HomePod (Apple). Wist je dat deze assistent je zelfs kunnen helpen met koken? Ze kunnen de ingrediënten voorlezen, aankopen doen, een reservering maken in een restaurant, maar ook je smart home bedienen en zoekopdrachten op Google voor jou uitvoeren om aan informatie te komen. Is jouw website al ingericht op spraak gestuurde zoekopdrachten?

Deze zoekopdrachten bevatten meer context en worden natuurlijk anders ingegeven dan getypte zoekopdrachten. Denk hierbij aan longtail zoekwoorden die als ‘’Spraak gestuurde opdracht’’ worden gebruikt. Bedrijven als Ahold, Bol.com en Post NL hebben hun websites hier al op ingericht, want ze weten dat voice wereldwijd steeds groter zal worden.

Chatbots

De chatbots kennen we natuurlijk allemaal, maar we weten ook dat ze niet geheel ‘menselijk’ overkomen. Vooral de geautomatiseerde chatbots zijn ‘not done’, maar het valt wel op dat steeds meer mensen de chatvensters gebruiken en dat bedrijven er steeds beter mee omgaan. Het zal steeds meer een vervangend middel worden voor e-mail of telefoneren.

De AI van de toekomst

Bij vele online tools en websites is het al ingeburgerd, slimme algoritmes die relevante aanbevelingen geven. Denk hierbij alleen al aan het geautomatiseerd adverteren via Google Adwords, Facebook advertising en zo nog meer. Big data en machine learning zal steeds bij meer bedrijven zijn intrede doen in de tweede helft van 2019.

Social Media ‘verhalen’

Social Media verhalen kennen we inmiddels ook via Instagram, Snapchat, Whatsapp en Facebook. Dit wordt voor bedrijven een belangrijke contentvorm om visueel in beeld te komen bij het publiek.

Gepersonaliseerde content

Mensen die online worden geconfronteerd met advertenties, aanbevelingen en dergelijke reageren er alleen actief op wanneer het ook gepersonaliseerd is. Denk hierbij aan persoonlijke voorkeuren of eerdere zoekgeschiedenis die bepaalde interesses kenbaar maakt.

Consumenten verwachten vanaf nu alleen nog maar gepersonaliseerde aanbiedingen en raken zelfs gefrustreerd door aanbiedingen niet relevant voor ze zijn. Hier komen de slimme algoritmes om de hoek kijken die relevante suggesties geven. Denk aan Amazon en Google die dit proces geperfectioneerd hebben.

Hulp nodig bij deze marketing trends?

Onze marketing specialisten kennen de marketing trends en weten hoe ze toepasbaar gemaakt moeten worden. Zo zijn er ook nog specifieke marketing trends voor B2B. Neem contact met ons op voor advies hoe je het beste kunt omgaan met de nieuwste trends voor 2019 en verder.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies