6 online marketing trends voor 2020 [mijn voorspellingen]
arrow_drop_up arrow_drop_down
12 december 2019 

6 online marketing trends voor 2020 [mijn voorspellingen]

Wat worden de online marketing trends in 2020? In dit artikel geef ik mijn persoonlijke voorspellingen op basis van de ontwikkelingen die ik het afgelopen jaar gezien heb.

Elk jaar zie je alle bloggers over online marketing in de periode oktober t/m december artikelen publiceren met de online marketing trends in het daarop volgende jaar of een variant hierop. Alle jaren heb ik deze artikelen wel gelezen, maar zelf nooit meegedaan. Dit jaar kon ik de verleiding niet weerstaan ;).

Wat ik bewust niet gedaan heb om tot dit overzicht te komen is lezen wat er al door andere specialisten in het veld geschreven is over de online marketing trends voor 2020. Hiermee hoop ik dan ook een overzicht gemaakt te hebben wat inhoudelijk afwijkt van wat er al geschreven is of in elk geval nieuwe inzichten geeft.

Laten we van start gaan!

  1. TikTok breekt door in Nederland
  2. De start van weerstand tegen Google
  3. Meer praktische toepassingen voor AR
  4. Pinterest groeit door in Nederland
  5. SEO wordt menselijker dan ooit
  6. Klassieke Influencers krijgen het moeilijk

TikTok breekt door in Nederland

TikTok is in 2019 mijn nieuwe knuffel platform van de sociale media kanalen geworden. Het zou goed kunnen dat we hier bij DGOC de eerste site in Nederland zijn met een TikTok Marketing kennisbank. Het is niet zo dat je nu alle platformen kunt laten vallen en vol voor TikTok zou moeten gaan, maar het platform heeft dit jaar wel flink voet aan de grond gekregen en neem ik daarom mee in mijn voorspellingen voor de online marketing trends voor 2020.

TikTok als online marketing trend in 2020

Een opvallend gegeven van TikTok is de huidige bekendheid van het platform. Er zijn 2 groepen waarbij het platform top-of-mind is. Dat zijn de gebruikers zelf, waarvan de grootste groep zo tussen de 9 en 15 jaar is en…. hun ouders! De groep van pakweg 40 tot 50-jarigen.

Door de werking van het algoritme van TikTok is het in deze fase nog heel eenvoudig om veel bereik te genereren met nieuwe accounts. Zoals met elk opkomend sociaal platform het geval is geweest, is het maar de vraag hoe lang dit waarheid blijft. Lees ook ons eerder verschenen TikTok Marketing blog om meer hierover te leren.

De start van weerstand tegen Google

De macht van Google wordt in onze samenleving de laatste jaren alles behalve kleiner. Google heeft op steeds meer manieren invloed op ons leven en op ons gedrag. We zitten in een fase waarin we ons hiervan ook steeds meer bewust lijken te worden.

Natuurlijk is er al jaren enige vorm van weerstand tegen Google, maar dit zat tot op heden vooral in de zakelijke hoek. Denk aan affaires zoals de door Google verloren rechtszaak tegen de prijsvergelijkers in 2017.

Dit jaar kwam Google ook onder consumenten al eens in opspraak. Denk aan het opnemen van gesprekken bij mensen thuis via het Google Home apparaat. Hoewel hier nooit op enige wijze gebruik van is gemaakt in de zin dat mensen herkenbaar zijn opgenomen en deze data gebruikt is in de praktijk, is het Big Brother alarm in de samenleving toch wel afgegaan.

Mijn voorspelling is dat deze trend zich in 2020 verder voort zal zetten. Hoe? De tijd zal het leren…

Meer praktische toepassingen voor AR

Argumented Reality (AR) wordt ook op steeds meer plaatsen in praktische zin toegepast. Waar je de afgelopen jaren hier en daar wel een poging zag om de techniek in te zetten, verwacht ik dat we in 2020 een groot aanbod krijgen van praktische toepassingen waarbij AR een rol speelt.

Het mooiste voorbeeld van dit jaar is voor mij het fast fashion bedrijf Chiquelle. Dit bedrijf heeft een app ontwikkeld en gelanceerd waarbij je jouw eigen avatar kunt maken. Deze kun je aankleden met de items die je ook via de app kunt kopen en vervolgens via AR kunt bekijken in de ruimte waar je op dat moment bent. Sorry heren, je kunt alleen vrouwelijke avatars aanmaken. Believe me, I tried ;).

AR als online marketing trend 2020

Pinterest groeit door in Nederland

Pinterest is natuurlijk geen nieuw platform, maar wel een platform waar minder aandacht voor is dan dat er in mijn optiek zou moeten zijn. Sinds 2019 kun je binnen Pinterest in Nederland ook adverteren. Wij doen dit al voor enkele klanten en de eerste resultaten zijn zeer veelbelovend. Zodra we hier iets over mogen publiceren, zie je het terug bij onze klantcases ;).

PInterest groeit in 2020

Adverteren op Pinterest zorgt ervoor dat met name webwinkels actiever worden op het platform. De kosten zijn (nog) laag, het bereik is hoog. Alle reden dus om hier pro-actief mee aan de slag te gaan. Ook hier geldt dat je er voordeel bij zult hebben om er vroeg bij te zijn.

Het is duidelijk dat Pinterest meer wil gaan doen in Nederland om verder te groeien. Ze zijn er echter nog lang niet. Zo kun je bijvoorbeeld nog niet (effectief) met video adverteren in het Nederlands. Grappig genoeg is er wel een uitlegpagina in het Nederlands hierover.

Verwacht in 2020 meer van Pinterest dan ooit te voren in ons land.

SEO wordt menselijker dan ooit

Nadat in 2015 Google met Google Rankbrain zijn eerste stappen zette met het toepassen van machine learning binnen het algoritme van de zoekmachine, is dat in 2019 nog een stuk verder gegaan. De Google Bert update verscheen en sindsdien zijn de zoekresultaten relevanter dan ooit te voren. En simpelweg door de tijd en door de toegepaste learnings van de AI worden deze elke dag beter.

Google Bert Update in 2019

Naast Google Bert is er natuurlijk nog een belangrijke reden dat SEO een meer menselijke touch krijgt en dat is de groei van voice search. Wij als gebruikers van Google zoeken steeds vaker met onze stem. Hierdoor veranderen de zoektermen waarmee we zoeken enorm en worden deze steeds langer. We gaan steeds vaker letterlijk vragen stellen aan Google.

In 2020 zal deze trend verder vorm krijgen en voor de eindgebruiker van Google is dat dan ook goed nieuws.

Klassieke Influencers krijgen het moeilijk

De recente move van Instagram om het verbergen van likes toe te passen en op grote schaal te testen zou wel eens een voorbode kunnen zijn van een grote ontwikkeling met veel impact. Deze ontwikkeling zou er voor kunnen gaan zorgen dat Influencers het vanaf 2020 een stuk moeilijker gaan krijgen. En dat terwijl ze dit jaar al te maken hebben gehad met de verschuiving van de inzet van influencers. Steeds vaker werden al micro-influencers ingezet, zoals ook uit dit artikel blijkt.

Want waar sturen adverteerder nu op bij het inzetten van Influencers? Hun bereik, de hoeveelheid interactie bij hun berichten. Kortom, hun mate van populariteit. Op het moment dat Instagram (en later dan ook Facebook) het aantal likes bij bericht blijft verbergen, wordt het voor adverteerders veel lastiger om te bepalen met wie ze moeten werken om het juiste bereik te krijgen.

Een ander opvallend feit hierbij is dat anno 2019 de meeste deals waar Influencers geld aan verdienen, deals zijn waar Facebook en Instagram zelf niks aan verdienen. Zou het zomaar kunnen dat ze iets aan het ontwikkelen zijn om daar zelf ook van te kunnen snoepen?

Jouw Online Marketing Trends voor 2020?

Dat waren ze, mijn voorspellingen voor het aankomende jaar in online marketing trends. Wat zijn jouw verwachtingen voor 2020? Laat het weten in de reacties hieronder.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies