Online Marketplaces zijn booming business, wanneer stap jij in?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Online Marketplaces zijn booming business

Online Marketplaces (Marktplaatsen) worden steeds groter in Europa, maar vooral ook in Nederland met Bol.com en Fonq als bekende voorbeelden. Marketplaces als Amazon en Ebay domineren bij onze Oosterburen, maar wist je bijvoorbeeld dat Cdiscount een zeer succesvol platform is in Frankrijk?

Maar voor wie vormen de Online Marketplaces een bedreiging?

Online Marketplaces zijn in feite een verkoopkanaal waar veel verschillende externe verkopers en kopers bij elkaar worden gebracht. Marketplaces brengen veel voordelen voor zowel de consument als de verkoper. De Marketplaces vormen daarentegen wel een bedreiging voor de fysieke winkels in onze mooie winkelstraten en het gebruik van zoekmachines zoals Google bijvoorbeeld.

Fysieke winkels worden steeds sneller overgeslagen, vanwege het geringe aanbod, prijs/kwaliteitsniveau of de bereikbaarheid. De zoekmachines worden al sneller overgeslagen, aangezien de consument direct online doorgaat naar de Marktplaats die bekend is. Gevolg hiervan is consumenten steeds minder in aanraking komen met fysieke winkels of de webwinkels die op Google te vinden zijn.

Een meesterzet om de juiste online strategie te hanteren

Veel Online Marketplaces, zoals Amazon en Bol.com, maken gebruik van de Omnichannel aanpak. Voor wie er nog niet mee bekend is, het houd in dat: ‘’ De focus wordt verlegd naar een afgestemde ervaring voor de klant. Welk kanaal de klant ook gebruikt, computer, mobiele telefoon, de fysieke winkel of reclamemateriaal, de content én analyses van de klant dienen in deze gevallen op elkaar te zijn afgestemd.’’ De Marketplaces hebben natuurlijk enorm veel klant- en verkoper data.

Daarmee kunnen ze per segment de beste verkoopervaring creëren. Neem daarbij dat Amazon en Bol.com ver in de toekomst kijken, constant inleggen op innovatie en een groot vermogen herinvesteren over alle assen. Dat is ook de reden waarom beide Marketplaces zo groot zijn in Duitsland en Nederland. De vraag die natuurlijk naar boven komt drijven is: ”Wanneer is Amazon in Nederland?” In dit artikel gaan we in op de kansen en bedreigingen van Amazon in Nederland.

De groeiende onbetwiste nummer 1 keuze voor de consument

Doordat de Online Marketplaces zo succesvol zijn en een hoog groeipotentieel hebben, zullen ze voor steeds meer consumenten de onbetwiste nummer 1 worden voor alle aankopen. De Marketplaces geven verkopers de plaats om hun gehele assortiment online te plaatsen. Het kan dan bijvoorbeeld voorkomen dat 5 verschillende verkopers precies hetzelfde product verkopen en dan een specifieke productpagina delen. De koper krijgt bij deze productpagina alleen de verkoper te zien als aanbieder, indien deze aanbieder de goedkoopste prijs, beste levertijd en beste Review/Account score heeft. Voor de consument is het natuurlijk ideaal dat veel verschillende verkopers dagelijks met elkaar concurreren op deze gebieden. Daarnaast moeten verkopers zich houden aan de regels van een Marketplace, zoals ‘vaste’ retour regels, ‘een beloofde levertijd’ en het aanleveren van Track & Trace codes. Doordat de consument tot in de puntjes wordt verzorgd door de strakke richtlijnen zijn de Marketplaces zó interessant voor het grote publiek.

Verkopers in de startblokken. 3 – 2 – 1: GO

De enorme kracht achter de Online Marketplaces en het potentieel voor de toekomst zijn al eerder uitgelicht, net zoals de vele grote voordelen voor de consument. Maar hoe kan de verkopende partij profiteren van deze online kans?

Voor de verkoper is het verkoopproces vereenvoudigt en alles staat overzichtelijk in een dashboard. Denk hierbij aan een overzicht van alle bestellingen met de uiterlijke levertijden, voorraadniveau, assortiment, reviews, lopende online advertenties en andere promotie acties.

Naast het gebruiksvriendelijke verkopersportaal, wordt er ook een legio aan Promotiemogelijkheden geboden om jouw producten online extra in de picture te zetten. Denk hierbij aan online advertenties op het platform, meeliften in een nieuwsbrief of een Social Media actie vanuit de Marketplace, Coupon korting acties of zelfs een eigen ‘Shop’ binnen de Marketplace. Daarnaast bieden ook veel Marketplaces de mogelijkheid om voorraad van jou als verkoper op te sturen  naar de betreffende Marketplace. Deze Marketplace biedt jou vervolgens de mogelijkheid om deze producten zelf als verkoper aan te bieden. Hierdoor kun je een betere levertijd garanderen. Je kunt er daarnaast voor kiezen om het gehele verkoopproces uit te besteden aan de Marketplace zelf. Heb jij er al aan gedacht om te verkopen op Bol.com? Of zelfs te verkopen op Amazon?

De Marketplaces bieden richting verkopers veel verschillende mogelijkheden en doelgroepen die eerder wellicht niet (volledig) benut konden worden. Als een nieuwe of bestaande verkoper kan het lastig zijn om hier een goede start in te maken. Ben jij wel al razend enthousiast geworden van dit artikel en de mogelijkheden die hierin genoemd worden?

Online Marketing advies op maat

Wij hebben intern veel kennis van verkopen op verschillende Europese platformen. Hieronder kun je een overzicht vinden de Marketplaces per land waar wij veel kennis van hebben vergaard:

  • Nederland: Bol.com, Fonq, Beslist
  • België: Bol.com, Beslist, Fnac
  • Duitsland: Amazon, Ebay, Rakuten, ManoMano
  • Frankrijk: Cdiscount, Auchan, RuedeCommerce
  • Engeland: Amazon
  • Italië: Amazon, Eprice

MEER verdienen en MINDER uitgeven met Online Marketing, het begint allemaal bij DGOC. Wacht niet langer en neem contact op met ons voor vrijblijvend Online Marketing advies.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies