Periscope als Online Marketing tool [hoe zet je het in]
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 juli 2015 

Periscope als Online Marketing tool

Onlangs lanceerde Twitter met Periscope de tegenhanger van Meerkat, beide Apps om live video te streamen. Na de initiële lancering op het iOS systeem is Periscope nu ook beschikbaar op Android. Hartstikke leuk natuurlijk om weer een nieuw speeltje te hebben, maar wat kun je hier nu mee op het gebied van online marketing?

Mijn eerste Periscope experiment

Afgelopen week volgde ik een webinar van Eelco de Boer en hij was zo enthousiast over Periscope dat ik die avond besloot niet langer te wachten en ook zelf met de tool aan de slag te gaan. Tijdens een wandeling met de hond deed ik mijn eerste ‘uitzending’.


Enkele dagen en uitzendingen later volgde ik een webinar van Mega Cindy met 14 experts op allerlei gebieden. Al direct bij de eerste expert was het raak. Ria Kaashoek promootte hierin het gebruik van Periscope. Hoewel de App nog heel erg jong is is lijkt het nu al een enorme vlucht te nemen en gaan gigantisch veel mensen er mee aan de slag. Je kunt op een lange vakantie gaan en bij thuiskomst ontdekken dat het online marketing speelveld weer helemaal veranderd is.
Voordelen van Periscope

  • Spontane tool, je kunt per direct live uitzenden wanneer jij dat wilt
  • Extreem low budget
  • Videomarketing voor de volle 100% met je mobiele telefoon
  • Video’s automatisch opslaan voor publicatie


Een Periscope uitzending kan altijd

Een groot voordeel van een tool als Periscope is dat je op elk moment een uitzending kunt doen. Met één druk op de knop kun je live gaan en een Tweet uitsturen naar je volgers, zodat iedereen die op dit moment online is ook weet dat je te zien bent. Als je een grote groep Twitter volgers hebt ben je dan ook in het voordeel hier, want dit maakt het eenvoudiger om een grotere groep volgers op Periscope op te bouwen. Je Twitter gebruikersnaam is ook direct je Periscope account naam.

Low budget videomarketing

Videomarketing wordt vaak gezien als een dure hobby. Tegelijkertijd zijn steeds meer mensen zich er van bewust dat video werkt als online marketing tool. En dus wil je er iets mee doen. Periscope maakt videomarketing betaalbaar en in feite zelfs gratis! Natuurlijk is het niet zo dat Periscope reguliere videomarketing kan vervangen, maar het is op zijn minst een hele mooie aanvulling.

Videomarketing op je mobiele telefoon

Een uitzending met Periscope doe je vanaf de mobiele telefoon. Je bent zelfs in staat om het hele proces van uitzending tot publicatie op andere kanalen volledig mobiel uit te voeren. De meeste uitzendingen publiceer ik na afloop direct op Facebook en op YouTube. Om alles hierin overzichtelijk te houden zet ik de Periscope video’s in een aparte afspeellijst.
Nadelen van Periscope

  • Vooralsnog geen profiel pagina, wat het lastig maakt om mensen naar je account te verwijzen
  • De App is ontworpen op een rechtopstaand beeldformaat

Geen profiel pagina buiten de App

Periscope draait volledig als App. Er is wel een website, maar anders dan bij Twitter kun je geen gebruikers naar een profiel pagina sturen om je te volgen. Dus mocht je mijn video’s willen volgen vanaf nu, dan is de enige optie om in de Periscope App mijn gebruikersnaam “dgocnl” op te zoeken.

Periscope uitzendingen doe je staand

De App van Periscope zo ontworpen dat je uitzendingen per definitie staand moet doen. Je kunt het beeldformaat niet draaien naar het liggende formaat. Wellicht dat dit in de toekomst nog veranderd. Voor mobiel gebruik is dit geen probleem, maar voor publicatie na afloop krijg je video’s die het beeld niet volledig benutten. Ria Kaashoek heeft daar een mooie oplossing voor bedacht door de achtergrond op te vullen met nuttige informatie.

Online marketing toepassingen met Periscope

De hamvraag is natuurlijk wat je als ondernemer concreet met deze App kunt gaan doen en hoe het jouw business kan versterken. In de eerste plaats zal het gebruik per type ondernemer verschillen. Zelf gebruik ik Periscope om online marketing kennis te delen op elk moment dat het mij uit komt. Op deze manier werk ik aan mijn branding en expert status. Omdat je niet gescript bezig bent op het moment dat je een Periscope uitzending besluit te doen zie je ook veel meer van de mens achter de ondernemer. Je creëert contactmomenten en bouwt vele nieuwe relaties op.

Voorbeelden van toepassingen

  • Expert: kennis delen en expert status vergroten
  • Webwinkel: kanaal voor klantcontact (zie case Simyo)
  • Artiest: allerlei momenten achter de schermen delen
  • Retail: aanbiedingen communiceren die alleen tijdens de uitzending gelden
  • Horeca: wat wordt er nu gemaakt?

Volg je mij op Periscope?

Wil je ook op de hoogte blijven van mijn meest actuele online marketing inzichten en het direct weten als ik live ga op Periscope? Volg dan deze stappen:

  1. Download Periscope
  2. Volg @dgocnl

Dan nog een laatste tip voor meer succes met Periscope. Sluit je aan op de Periscope Business Club op LinkedIn waar gebruikers kennis met elkaar delen over deze tool.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies