Van plan naar planning

Van plan naar planning

 

In dit blog wil ik jullie meenemen in de strategische wijzigingen in de manier waarop we voor onze klanten zijn gaan werken. Ik denk dat het voor velen van jullie nuttig zal zijn om op deze manier te gaan werken. Hoe klein of groot je organisatie ook is…

Wat wij heel vaak deden is het maken van jaarplannen. Dat ging dan als volgt. Een nieuwe klant begint bij ons. Voor zo’n klant maak je in de eerste maand een online marketing plan, met alle facetten die erbij horen. Daar zit een jaarplanning aan vast, met tussentijdse doelen en een hoofddoel.

Werken met kleine MKB bedijven

Echter… we werken veel met MKB bedrijven. Het is bij onze klanten gebleken dat strategische koerswijzigingen bij de bedrijven van deze mensen vrij snel kunnen gaan. Bij grotere partijen liggen jaarplannen, budgetten e.d. meer vast. Dan is dit een hele goede manier om je planning te maken en je doelstellingen in te vullen. Bij de kleinere bedrijven geldt dit in mindere mate.

We zagen dat jaarplannen van een MKB bedrijf regelmatig na twee of drie maanden weer gewijzigd konden worden. Ook bij online marketing kunnen zaken nogal snel veranderen. Vandaag is Facebook belangrijk, dat is op dit moment relatief goedkoop. Over een paar maanden kan dit alweer anders zijn. Ook inzichten kunnen wel eens veranderen. Je moet jezelf niet vastzitten aan een plan. Als iets niet blijkt te werken moet je dit kunnen wijzigen, natuurlijk zonder het wijzigen van je doelstellingen.

De online wereld verandert snel

Al deze continue snelle ontwikkelingen zorgen ervoor dat je vrij vaak je plannen wijzigt. Dat is veel werk. Hierdoor hebben we ervoor gekozen om niet meer te werken met een gedetailleerd jaarplan maar met een planning per maand.

We maken nog altijd een online marketing plan maar doen dit voorafgaand aan elke maand in de vorm van een planning. Een lange termijn plan of jaarplan is nog altijd een mooie rode draad. Maar maand na maand maak je een planning met korte termijn doelstellingen, die meetbaar zijn.

Houd je klant erbij betrokken

We kijken naar de globale lijn en kijken elke maand naar welke acties het meeste bij kunnen dragen aan het behalen van de doelstelling. Zo kun je elke maand opnieuw beginnen. Je evalueert de maand die geweest is en presenteert de planning voor de maand die volgt. Zo zit je veel meer kort op de bal in je verhaal naar de klant. Natuurlijk kijk je ook naar de lange termijn doelen. Maar zorg vooral voor meer klantcontact, meer meetbare resultaten elke maand door korte termijn doelen en een vollediger verhaal naar je klant. Houd je klant meer betrokken.

Dit zijn een aantal lessen die wij het afgelopen jaar hebben mogen meenemen. Zo ben je ook na bijna 20 jaar nooit uitgeleerd!

Marc de Groot