Platte tekst e-mail of e-mail met huisstijl? [wat werkt beter?]
arrow_drop_up arrow_drop_down
13 februari 2020 

Platte tekst e-mail of e-mail met huisstijl?

Van het ene bedrijf krijg je e-mails met de meest prachtige opmaak en van het andere bedrijf krijg je e-mails in platte tekst toegestuurd. Wanneer je als online marketeer zelf voor deze keuze staat kom je er al snel achter dat er voor beide keuzes iets te zeggen valt.

Platte tekst e-mails

We beginnen met de platte tekst e-mails. Wanneer je bij ons op een van de mailinglijsten staat, dan is dit het type e-mail wat je van ons ontvangt. Platte tekst wil niet zeggen dat de e-mails geen HTML-opmaak krijgen, want dan zou je ook geen klikbare links in de e-mails kunnen verwerken. Platte e-mails zien eruit als normale e-mails, zoals je die van collega’s zou kunnen krijgen, maar zijn dit niet.

In de online marketing wereld zie ik wereldwijd al jaren dat de meeste online marketeers die ook aan personal branding doen, de e-mails met een platte tekst opmaak versturen. Ze doen dit om persoonlijker over te komen en een band op te bouwen met het lezerspubliek. Zelf doe ik dit ook heel graag. Het werkt voor mij en DGOC veel beter dan mails met een rijke opmaak, die minder geschikt zijn voor persoonlijke verhalen of verhalen die zo overkomen. Je ziet dat de e-mails vanuit mensen als Neil Patel, Gary Vaynerchuck en vele anderen echt bedoeld zijn om een persoonlijke band met je op te bouwen.

Laten we het simpel bekijken. Wanneer ik een e-mail stuur en ik gebruik als afzender Marc de Groot, dan wordt deze door veel meer mensen geopend dan wanneer de afzender DGOC Online Marketing is. Ook al is de inhoud exact hetzelfde.

Platte tekst e-mail of rijke opmaak

E-mails met huisstijl

De meeste bedrijven van enige omvang sturen je e-mails in hun huisstijl. Je herkent ze direct als commercieel opgestelde e-mails met afbeeldingen die laden en vaak de naam van het bedrijf als afzender.

Wanneer je een e-mail ontvangt in deze stijl gaan bij jou als consument eerder de alarmbellen af dan wanneer je een platte tekst e-mail ontvangt, al helemaal als de afzender daarvan de naam van een persoon is.

Toch zie je dat er bij MKB-bedrijven en groter meestal wordt gekozen voor de e-mail met huisstijl. Je hebt een team, je hebt een bepaalde uitstraling en deze wil je ook naar buiten toe uitdragen. Daar is dan ook absoluut niets mis mee.

Ook bij webwinkels, groot en klein, zien wij nagenoeg altijd e-mails met een rijke opmaak voorbij komen. Logisch ook, want je wilt de producten die je wilt aanprijzen laten zien en dat gaat nu eenmaal een stuk eenvoudiger met mooi opgemaakte afbeeldingen in je e-mail verwerkt.

Ons e-mailmarketing advies

Doe vooral datgene wat bij de stijl van jouw bedrijf past. Er is geen goed of fout hierin, maar het is goed om te beseffen wat de verschillen zijn en welke afwegingen je kunt maken in welke situatie. Wil je hulp bij jouw e-mailmarketing strategie? Bekijk dan zeker onze online marketing diensten.

Meer informatie over e-mailmarketing?

Bekijk ook eens deze video’s die ik de afgelopen jaren opgenomen heb over dit onderwerp:

6 soorten e-mailmarketing

E-mailmarketing? Ja natuurlijk!

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies