Podcast Marketing Anno 2021 - Moet je er nu nog aan beginnen?
Hoe werkt Podcast Marketing Anno 2021?
30 juni 2021 

Hoe werkt Podcast Marketing Anno 2021?

We zijn inmiddels alweer halverwege het jaar 2021 en op het moment dat ik dit schrijf is het maar liefst 17 jaar geleden dat ik mijn allereerste podcast opnam. In 2004 hoorde ik echt bij de pioniers van de podcast wereld. Mijn huidige show, de DGOC Online Marketing Podcast, ben ik gestart in 2015 en gaat dus ook alweer heel wat jaartjes mee.

Onlangs heb ik een training mogen geven bij de Podcast Masters Academy over de relatie tussen SEO en podcasting. Behalve dat dit erg leuk was, ben ik daardoor ook weer wat meer gaan nadenken over podcasten überhaupt. Vandaar dat ik een podcastaflevering over podcasten heb gemaakt. In deze aflevering maak ik je niet alleen enthousiast om zelf een podcast te beginnen, ik deel ook vijf nuttige tips die jou helpen je podcast te promoten die ik ook in dit blog met je deel:

  1. Maak veel content
  2. Van podcast naar blog
  3. Van blog naar podcast
  4. Te gast zijn in een podcast
  5. Adverteren in podcasts

Nu is het moment voor een podcast

Heb je al een podcast of overweeg je om er eentje te beginnen? Nu is het een onwijs goed moment om met een podcast te beginnen of om meer leven in je al bestaande podcast te blazen. Waarom? Mensen gaan weer reizen. Stukje bij beetje keren we terug naar de situatie hoe die was vóór Covid. Natuurlijk is het slechts speculeren en weten we niet hoe het najaar er verder uit zal zien, maar alles wijst erop dat we met ons allen weer meer onderweg zullen zijn. We mogen binnenkort weer op vakantie en langzaam maar zeker keren thuiswerkers terug naar kantoor.

Een lange vlucht of je dagelijkse ritje naar je werk worden een stuk spannender met een podcast in je oor. Je ziet dat reizen inderdaad de momenten zijn waarop we graag naar podcasts luisteren. Voor het eerst sinds jaren zijn de podcast luistercijfers niet gestegen. Vermoedelijk doordat we het afgelopen jaar nauwelijks hebben gereisd. Naar verwachting krijgen we te maken met een uitgestelde stijgcurve zodra we allemaal weer wat meer reisbewegingen zullen maken. Kortom, heb jij nog geen podcast? Begin er dan snel een en lift mee op de aanstaande groei. Heb je al een podcast, maar weet je niet zo goed hoe je jouw publiek kunt vergroten? Lees dan snel verder over vijf goede manieren om je podcast anno nu te promoten.

Maak veel content

De basis van podcast marketing is simpel en eigenlijk hetzelfde als bij SEO. Maak heel veel content. Maak zoveel mogelijk afleveringen als je maar kunt. Liever honderd afleveringen van tien minuten dan tien afleveringen van honderd minuten. Je hebt zodoende veel meer ingangen en mogelijkheden om te beginnen. Bovendien heb je dan kleine, afgebakende onderwerpen waar je showtjes over kunt maken. Verder kun je van iedere show een beschrijving publiceren met natuurlijk een link naar je site. Dit zijn allemaal mogelijke ingangen voor jou waar je op gevonden kunt worden. Het belangrijkste is dus om vooral veel, maar ook kwalitatief goede content te maken. Het moet tenslotte wel ergens over gaan.

Maak een podcast over marketing

Van podcast naar blog

Als je toch al veel content maakt, maak dan ook van iedere podcastaflevering een blog (zoals ik hier doe). Dit hoeft niet veel extra moeite te kosten. Je hebt immers net je verhaal verteld en de kennis zit nog lekker vers in je hoofd. Het is dus handig om er op dat moment ook meteen een blog over te schrijven zodat je de informatie ook op papier hebt staan. Mocht schrijven niet helemaal je ding zijn, laat de blog dan door iemand anders uittypen. Uiteraard plaats je een link naar je podcast in je blog of je integreert je een podcast player.

Van blog naar podcast

Andersom werkt het natuurlijk ook, maak van iedere blog een podcast. Als je al een hele voorraad aan blogs in de afgelopen jaren hebt opgebouwd dan kun je hier prima per blog een podcastaflevering over maken. Als je het helemaal perfect wilt doen in de zin van content curatie, oftewel als je alle kansen optimaal wilt benutten, dan maak je van iedere podcastaflevering ook meteen een video. Je hoeft eigenlijk alleen de video op te nemen en het audiogedeelte is dan vanzelf de podcast. De video plaats je natuurlijk op je blog waardoor mensen ook weer langer op je site blijven hangen.

Te gast zijn in een podcast

Het aantal podcasts blijft maar groeien en daar kan jij van profiteren. Ga zelf op zoek naar interessante podcasts en zorg ervoor dat jij in andere shows wordt uitgenodigd als gast. Hierdoor krijg je de kans om je eigen show te promoten. Andersom is ook minstens zo belangrijk. Door zelf gasten uit te nodigen krijgt je show meer dynamiek, maar veel belangrijker is dat jouw gasten in hun netwerk zullen vertellen dat ze bij jou zijn geweest. Zo zullen je gasten je show promoten waardoor je nieuwe mensen bereikt. Dit is een bewezen manier om je podcast te laten groeien.

Adverteren in podcasts

De advertentiemarkt binnen de podcasting is nog heel erg jong en de meeste podcasts hebben nog nooit adverteerders gehad, in Nederland althans. In Amerika is het een ander verhaal, daar is het één en al sponsoring wat de klok slaat. In Nederland is dit nog echt zwaar onderontwikkeld en daar kun jij van profiteren. Ken je podcasts waar jouw content goed bij past en waarin je wel een keertje genoemd zou willen worden? Schrijf de podcasters dan gewoon aan en vraag naar hun advertentievoorwaarden. Omdat adverteren in podcasts nog zo onbekend is hebben veel podcasters nog geen advertentievoorwaarden. In de meeste gevallen krijg je een hele degelijke en niet al te dure aanbieding en kun je ook op die manier de aandacht trekken. Dus zoek de route van adverteren ook eens op als je bereid bent om er wat budget in te steken.

Natuurlijk zijn er nog vele andere mogelijkheden om je podcast te promoten, maar met deze marketing tips kom je alvast een heel eind.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen