Ronald Koeman en Online Marketing
Ronald Koeman en Online Marketing

Ronald Koeman en Online Marketing

Onlangs realiseerde ik mij dat de situatie waarin wij als Online Marketeers voor het MKB werken best veel lijkt op die situatie van Ronald Koeman bij Feyenoord op dit moment. Veel MKB bedrijven willen heel graag ontzettend veel doen aan Online Marketing, maar zodra er ergens (een wat groter) budget voor nodig is, haken veel partijen af en wordt de vraag gesteld wat we aan “free marketing” kunnen doen voordat zo’n gewaagde stap gezet wordt.

Natuurlijk zijn er tal van mogelijkheden, zoals het inzetten van Sociale Media, het opbouwen van een database voor de nieuwsbrieven, bloggen, et cetera… maar voor sommige projecten of kanalen is toch budget nodig. Het was dan ook niet vreemd om qua gevoel op één lijn met Ronald Koeman te zitten toen hij onlangs in een interview vertelde dat het erg moeilijk winkelen is met een lege clubkas. Na het aankopen van Samuel Armenteros was Koeman heel duidelijk. ‘Alleen als er een speler verkocht wordt is er iets mogelijk.’
Zo is het met Online Marketing vaak ook. Alleen als er meer verkocht wordt kan het budget omhoog. Het is natuurlijk een kip / ei verhaal. Vaak moet je eerst investeren en zijn er geen harde garanties te geven over het resultaat, maar ga je uit van de beste intentie. Zo is het in het voetbal ook, je kunt met geleend geld een hele dure spits kopen, maar als hij morgen zijn been breekt heb je er niks aan.

dgoc-blog

Online Marketing is tot op zekere hoogte een vak waarbij het mogelijk is om resultaten door te meten en hierop aan te sturen, maar een zekere vorm van onzekerheid blijft altijd. Het is geen vastgesteld recept allemaal. Mijn advies is dan ook altijd om een gezonde mix aan te houden tussen wat de cijfers je vertellen i.c.m. je gezonde boeren verstand.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies