Schrijf jij winnende advertentieteksten?
arrow_drop_up arrow_drop_down
9 mei 2014 

Schrijf jij winnende advertentieteksten?

Wanneer je een tekst schrijft voor een advertentie, dan denk je daar over na. Welke boodschap wil je overbrengen, voor wie schrijf je de tekst, welke woorden zorgen voor veel klikken naar jouw website?

Het schrijven van een winnende advertentietekst is niet alleen belangrijk binnen Google AdWords, maar ook op ALLE andere plaatsen waar je teksten publiceert. Ook voor dit blog geldt dat we te maken hebben met een advertentietekst. Waarom schrijf ik dit blog, wat is mijn doel? Schijf jij al winnende advertentieteksten?

Waar staan jouw teksten?

– Google AdWords
– Blogs en andere artikelen
– ALLE andere teksten op jouw website
– Jouw posts en commentaren binnen fora en op blogs van anderen
– Jouw posts en commentaren op Facebook, LinkedIn, Twitter, et cetera…
– En nog VEEL MEER…

Welke technieken kun je gebruiken om winnende teksten te schrijven?

Maak gebruik van verliesteksten
Verliesteksten maken gebruik van de angst van het mislopen van iets geweldigs. Lees voor meer toelichting mijn eerdere blog Verliesteksten versus winstteksten

Schrijf volgens het AIDA model
Het AIDA model staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Het is een klassiek model op basis waarvan vele commerciële teksten worden geschreven.

Attention = grijp de aandacht van de lezer met een pakkende kop
Interest = Houd de aandacht van de lezer vast met een prikkelende eerste alinea’s
Desire = Doe een onweerstaanbaar aanbod en creëer vraag
Action = Zorg voor een duidelijke call-to-action / zorg ervoor dat de lezer tot de gewenste actie over gaat

Benadruk jouw USP’s
USP staat voor Unique Selling Points. Zorg er in een commerciële tekst dan ook altijd voor dat jij benadrukt wat jou zo uniek maakt en vertel waarom men juist met jou zaken moet doen. Één van mijn USP’s is bij voorbeeld het schrijven van scherpe teksten voor Google advertenties die verkopen opleveren.

Stel een vraag
Lezers zijn te prikkelen met voorbeelden. Stel een vraag in je tekst die de lezer aanzet om tot actie over te gaan of die de lezer tot nadenken zet.

Maak gebruik van lijstjes
Lijstjes lezen lekker weg. Niet iedereen heeft tijd (of zin) om een hele tekst te lezen. Men ‘scant’ jouw tekst eerst en met een lijstje geef je kort en krachtig aan waar een tekst over gaat.

Wissel korte en lange zinnen af
Maak je zinnen nooit te lang…. of te kort. Zorg voor variatie in lengte. Dat leest simpelweg prettiger.

Test verschillende teksten
Deze tip is goed van toepassing voor Google AdWords advertenties, maar is ook bij andere teksten bruikbaar door middel van het testen van verschillende variaties van een web pagina. Test verschillende teksten en kijk wat het beste werkt. Waarop krijg je de meeste reacties, wat levert de meeste verkopen op. Vaak zit er al een enorm verschil in 1 of 2 woorden in de titel van je tekst.

Google Ads management

Het maken en onderhouden van Google Ads campagnes is een vak apart. Google Ads uitbesteden? Neem dan een kijkje bij onze online marketing diensten pagina.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies