Segmenteren doe je zo [meer winst uit je commerciële e-mails]
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 juni 2020 

Segmenteren doe je zo [meer winst uit je commerciële e-mails]

Segmenteren? Je hebt er vast wel eens van gehoord, maar pas je het ook toe? Binnen e-mailmarketing is segmentatie van de profielen van de ingeschreven nieuwsbrief leden (mag deze term nog?) de sleutel tot meer omzet. Het maakt het grootste verschil in het succes van commerciële e-mails. Hoe je kunt segmenteren binnen jouw e-mailmarketing software? Daar gaan we het in dit online marketing blog over hebben :).

Wat is segmenteren? (de basis)

We beginnen bij de basis van segmentatie, want wat is segmenteren eigenlijk? En voor de duidelijkheid, we hebben het in dit artikel telkens over segmenteren in relatie tot e-mail marketing. Uiteraard is segmentatie toepasbaar binnen meerdere situaties.

Segmenteren is het onderverdelen van een lijst e-mail profielen in deellijsten met specifieke eigenschappen.

Een simpel voorbeeld: stel je hebt 1.000 e-mail profielen en daarvan wil je weten hoeveel mannen en hoeveel vrouwen er op de lijst staan (er vanuit gaande dat je deze informatie ooit verzameld hebt. Je maakt dan een segment mannen en een segment vrouwen aan in je e-mailmarketing software. Het geslacht noemen we hier het segmentatiecriterium.

Hoe dit proces exact werkt verschilt per tool. In de trainingsvideo uit onze cursus Succes met e-mailmarketing laat Youri Meuleman het proces zien vanuit ActiveCampaign, de e-mailmarketing software waar wij het meest actief mee zijn. Je kunt je gratis registreren voor deze online videocursus.

Succes met e-mailmarketing

Segmenteren op basis van gedrag

Na de basis segmentatie volgt al snel het segmenteren op basis van gedrag. Denk aan criteria als deze:

  • Mail wel of juist niet geopend
  • Link in een e-mail wel of juist niet aangeklikt
  • Wel of geen reactie gestuurd op een mailing

Kortom, je bepaalt bepaalde vervolgacties die automatisch moeten plaatsvinden nadat bepaald gedrag wel of juist niet is vertoond.

Segmenteren op basis van online gedrag

Segmenteren op basis van gedrag gaan verder met de toevoeging van alleen het woord online. Online gedrag gaat over alles wat er wel of juist niet gebeurt na de klik binnen de e-mail. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Webpagina bezocht
  • Winkelwagen niet afgerekend
  • Remarketing na de klik

Kortom, segmenteren stopt niet bij factoren die met de e-mail zelf te maken hebben. Ook het gedrag na de klik is steeds beter meetbaar, waardoor je er consequenties aan kunt verbinden. Automatische acties kunnen veel extra omzet opleveren.

Zie het zo, elke verlaten winkelwagen die via een eenmalig in te stellen e-mail reminder alsnog wordt afgerekend is pure winst.

Wat komt er na segmentatie?

Met het onderwerp segmenteren snijden we in feite een beperkt thema aan. Deze technieken worden door veel partijen immers al jaren toegepast. We zitten nu in de fase van personalisering. Hoe kun je de content van een nieuwsbrief voor een groot deel of zelfs volledig afstemmen op de individuele gebruiker?

Ook dit werkt op basis van automatische processen en het gebruik maken van verzamelde data. Hoe meer data hoe beter wat dit onderwerp betreft.

Zelf aan de slag met segmenteren binnen jouw e-mail marketing software

Natuurlijk kriebelen je handen nu natuurlijk om zelf de eerste stappen te zetten met segmentatie binnen jouw e-mailmarketing strategie. Registreer je om te beginnen eens voor ons Succes met e-commerce platform en bekijk ook de 8 videolessen van Youri Meuleman over e-mailmarketing. Succes!

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies