Snapchat Marketing met Rens van Stralen van RTV Noord
arrow_drop_up arrow_drop_down
4 april 2017 

Snapchat Marketing met Rens van Stralen

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Rens van Stralen, digitaal coördinator bij RTV Noord en fanatiek Snapchat gebruiker.

Wie is Rens van Stralen?

Ik ben inmiddels 20 jaar werkzaam bij RTV noord en ben nu coördinator digitale media. Dit betekent dat ik het schakelvlak ben tussen de techniek online en de redactie. Alles waar de omroep zich in kan vernieuwen is in feite wat ik doe. Ik zit altijd vooraan aan de groepen.

Hoe is je affiniteit met digitale media ontstaan?

Dat is ergens eind jaren 90 ontstaan. Ik kocht een pc en een modem en vond het magisch om met Netscape toegang te hebben tot de hele wereld. Die magie kun je je bijna niet meer voorstellen omdat het inmiddels zo’n gemeengoed is geworden. Het feit dat je na de piepjes van de modem ineens verbinding hebt met de rest wereld is simpelweg fascinerend. Het heeft me daarna nooit meer losgelaten.

Waarom werd je actief op Snapchat?

Ik vind het een fascinerend medium. Ik was er een paar jaar geleden mee begonnen maar ook weer mee gestopt. Je moet er reeds een paar contacten hebben anders ben je simpelweg in het luchtledige aan het zenden. Toen ik daarna weer begon was er een soort revival van Snapchat onder de iets oudere doelgroep. Een aantal mensen had begin 2016 ook al blogjes geschreven waarin namen werden genoemd die met Snapchat bezig waren en niet tot de tieners behoren. Daar is het ontstaan.
Het is natuurlijk ook een beweging van zo’n platform, dat het ook naar de oudere doelgroepen ontstaat. Ik vind het zelf ook een mooi creatief platform. Je kunt er meer mee dan slechts random Snaps de wereld in sturen. Je kunt er heel veel mee, dat vind ik het mooie.

Wat zijn de actuele ontwikkelingen binnen Snapchat?

De Bitmoji vind ik een hele interessante vinding. Een andere mooie toevoeging vind ik de stickers. Je kunt als je een beetje handig bent een stuk foto uitsnijden en die op een snap plakken. Dat kan bijvoorbeeld ook met een logo. Sinds een tijdje geleden kun je Spectacles kopen maar voor als nog alleen in Amerika. Dit is een soort zonnen bril waarmee je gezien kunt worden en kunt filmen. Dit wordt dan automatisch doorgestuurd naar je verhaal. Ten slotte vraag ik me af wat de Snapchat groepen zullen gaan doen.

Hoe kijk je aan tegen Instagram Stories en WhatsApp Status?

Ik heb het ook even getest en ben heel benieuwd hoe het gebruikt gaat worden en wat mensen er in Whatsapp mee gaan doen. Het hele Stories verhaal wordt versnipperd en zal toch wat van het Snapchat publiek wegsnoepen. Wat ga je verder doen met je privacy instellingen? Je hebt bijvoorbeeld ook het telefoon nummer van je baas. Wellicht heb je dan de vraag wie je allemaal wil dat het te zien gaat krijgen.

Welke rol spelen de sociale media binnen RTV Noord?

We zijn jaren in ontwikkeling geweest en had met name Facebook nog niet de aandacht die het verdiende. Maar ook dit is er de laatste jaren ingeslopen. Inmiddels is sociale media echt een afdeling op zich. We zien hier de toekomst in, het zijn de groeimedia. Uiteindelijk gaat het richting social. Ook de interactie is nieuw geweest, met name voor een onderneming die hoofdzakelijk aan het zenden is.

Welk ander sociaal platform heeft je voorkeur?

Op dit moment is dit echt Snapchat. Nummer twee is Facebook. Instagram ben ik mee gestopt omdat het niet meer de tijdlijn met mooie foto’s was zoals ik dit eerder gewend was. Er veranderde zoveel dat dit het voor mij minder maakte. Maar het is nog altijd een mooi platform om je mooie foto’s mee te delen. Twitter gebruik ik eigenlijk alleen om door het nieuws te kijken maar voor de interactie hoef je het niet te doen. Het is geen sociaal medium meer. In de App Store valt het nu onder nieuws.

Wie moeten wij echt volgen op Snapchat en waarom?

Wat mij zo te binnen schiet is een Percy Tienhooven. Ik volg zelf NOS Snaplines.  Rob Homan is ook wel een aardige om te volgen.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Wow.. ik ga iets bedenken om ze in een Snap te toppen. Daar moet iets leuks mee te doen zijn. Is 1000 balletjes genoeg voor een ballenbak?

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Je moet content maken waarvan je denkt dat het past bij de mensen die je volgen. Ik merk dat bepaalde Snaps meer reactie oproepen dan andere. Dus je Snaps moeten bij je doelgroep passen.

Wil jij alle antwoorden van Rens weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Wil je meer online omzet met behulp van Sociale Media? Wij kunnen je daar mee helpen. Neem eens een kijkje bij onze Sociale Media marketing diensten.

Shownotes:
– Snapchat toppers: Rob Homan/ rob.homan, Annelien Pol/ annelien80 & Percy Tienhoven/ percytienhooven

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies