DGOCblog interview Sven Braam

Snel een taxi vinden met Sven Braam

Ondernemer Sven Braam timmert flink aan de weg met zijn bedrijf Sneleentaxi. Hoe heeft hij dit zo snel weten op te bouwen en wat zijn de inzichten waar wij iets van kunnen leren?

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Marc Onderneemt Audio en in samenvatting na te lezen via dit blog. Natuurlijk kun je ook naar de video kijken! Vandaag gaat Marc in gesprek met Sven Braam.

Wie is Sven Braam?

Ik ben 37 jaar en al heel erg lang ondernemer. Toen ik 16 was ben ik met mijn hosting bedrijf gestart. Dit heb ik vijf jaar lang gedaan en in die tijd ook geinige dingen van de begin tijd van het internet meegemaakt. Toen Freehosting kwam overspoelden zij de markt en werd ook alles wat ik het opgebouwd opgekocht. Ze zijn vrij kort daarna zelf ook failliet gegaan. Toen ben ik in aanraking gekomen met pokeren. Dit heb ik een jaar of tien professioneel gedaan. In de tussentijd heb ik me toch altijd nog bezig gehouden met affiliate marketing, met name op het gebied van gaming en poker. Op gegeven moment ben ik voor een groot Amerikaans bedrijf (die in online marketing zat) gaan werken. Daar ben ik op het idee gekomen om met Sneleentaxi te beginnen.

Waarom ben je begonnen met Sneleentaxi?

Toen ik bij die Amerikaanse partij werkte deden we campagnes voor de meest uiteenlopende bedrijven. Op hun eigen websites maakten we reclame en waren daarbij erg afhankelijk van de staat van de betreffende website. Mij viel heel erg op dat we bij taxibedrijven altijd goede resultaten haalden terwijl de meeste website echt niet om aan te zien zijn. Dus ik kwam op het idee om het allemaal te bundelen op één goed werkende website, waarbij het verkeer netjes bij het taxibedrijf komt. Inmiddels is er veel veranderd. We begonnen als ik vrij eenvoudige website en hebben een heel nieuw concept opgezet.

Wat maakt jullie zo anders dan de andere aanbieders?

Wij zorgen voor een heel scherp tarief voor de consument door een rit als het ware weg te veilen. We starten een omgekeerde veiling waar je als klant niks van merkt. Mocht een taxibedrijf niet reageren op een veiling dan hebben we altijd nog een backup partner die altijd rijdt. We zorgen er voor dat taxi’s niet leeg hoeven rijden. We besparen binnen deze branche veel uitstoot via ons concept.

Hoe belangrijk zijn affiliates voor jullie?

Op dit moment vormt affiliate marketing maar een minim onderdeel van het geheel. Voor ons waren nieuwe klanten heel belangrijk. Wij vinden het heel belangrijk dat een klant goed bij ons binnen komt en hebben hier ook aardig wat geld voor over. Wij hebben een score van 9,3 wat waanzinnig hoog is in deze branche. Het grote gevaar bij ons is achterover leunen en verwachten dat klanten binnen blijven komen via Adwords. Dit is ons grootste kanaal maar proberen dit iets meer te verleggen om zo minder afhankelijk te zijn van één kanaal.

B2B of B2C, wat heeft je voorkeur?

We zien ons bedrijf als een grote testcase. De afgelopen drie jaar hebben we met name de B2C markt bedient om zo aan te tonen dat ons product goed werkt. De consumenten markt is wat vergefelijker waardoor we ook af en toe fouten konden maken en met de juiste mensen over konden blijven. In de B2B kant mag het gewoon niet mis gaan. Uiteindelijk zal de B2B markt de belangrijkste markt worden.

Hoe kijk je aan tegen de ontwikkelingen bij Uber?

Wij noemen onszelf het brave neefje van Uber. De kleine taxi bedrijven sluiten zich nu veel makkelijker aan bij een platform omdat ze realiseren dat ze het niet meer alleen redden. Uber heeft een ander imago dan wij. Verder kan het zo zijn dat een rit last minuut gecanceld wordt bij Uber en bij ons niet. Verder zijn zij voornamelijk in Amsterdam actief en wij door het hele land.

Ben jij over 3 jaar nog de CEO van Sneleentaxi?

Ik hoop het wel. Ik merk dat elke fase als ondernemer weer nieuwe kwaliteiten van mij vergt. Ik wil het bedrijf nog veel groter maken. Ik zou het heel interessant vinden om dit op te schalen ook naar het buitenland bijvoorbeeld. Dus ik ga er wel voor. Maar als er mensen zijn die dingen beter kunnen dan schuif ik dit soort mensen altijd voor.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Die vraag heb ik eerder voorbij horen komen. Mijn antwoord zal wat saaier zijn de andere die je hebt gehad. Ik ga altijd uit van ROI en bekijk elke situatie op die manier. Ik heb vroeger getafeltennist en zou het waarschijnlijk gewoon bij mijn vereniging neer zetten. Als ik er een goed idee mee zou hebben zou ik ze zelf aanschaffen.

Wil jij alle antwoorden van Sven weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Of ben je op zoek naar iemand die voor jou de Sociale media marketing uit handen kan nemen? Neem dan een kijkje bij onze Sociale media marketing diensten.

Marc de Groot