Social Sales met Martijn Rijk
arrow_drop_up arrow_drop_down
14 mei 2019 

Social Sales met Martijn Rijk

Martijn Rijk vertelt in dit gesprek uitgebreid over hoe sales vandaag de dag werkt en het opvallende is dat er nog niet eens zo gek veel veranderd is :).

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Marc Onderneemt Audio en in samenvatting na te lezen via dit blog. Natuurlijk kun je ook naar de video kijken! Vandaag gaat Marc in gesprek met Martin Rijk.

https://youtu.be/8pZHLn_Wh8A

Wie is Martijn Rijk?

Mijn naam is Martijn Rijk ik ben ondernemer bij Social Sales. Dat doe ik nu ruim 7 jaar alweer. Ik heb van mijn passie mijn bedrijf gemaakt. Dat heeft alles te maken met sales en online cq. social.

Waarom is sales zo leuk?

Ik wist als klein kind altijd al dat ik in de sales wilde. Dat kwam omdat ik mensen zag die daar mee bezig waren en ik vond het machtig om te zien en daarnaast is het volgens mij het mooiste vak dat er bestaat en een vaak waar je gewoon continue iedere dag iets nieuws doe. Juist nu ik ondernemer ben, kom ik bij heel veel verschillende bedrijven en bij heel veel verschillende mensen. Je gaat een samenwerking aan die is best intensief een bepaalde tijd en daarna heb je iets opgeleverd. Er is iets gelukt of mensen hebben iets geleerd en dan kom je elkaar altijd weer een keer tegen in een andere samenstelling en het belangrijkste of het lukt om hetgeen wat ik in de aanbieding heb bij de ander succesvol te verkopen c.q. over te brengen.

Hoe werkt de omzetting van een klassiek sales proces naar een social sales proces?

Ik vraag me af of er in het sales proces een hoop veranderd is op dat vlak. Je hebt nog steeds te maken met twee partijen. De één biedt eens aan en de ander heeft een behoefte. Op dat vlak moeten mensen nog steeds bij elkaar komen en moet er een match zijn en een click. De behoefte moet kunnen worden vervuld door diegene die het aanbiedt. Een beetje een ideale prijs volgens mij. Het enige wat daadwerkelijk anders zijn twee zaken in mijn beleving. Iedereen heeft tegenwoordig de informatie, maar er is een verschil in het niveau van kennis. Met de komst van online en internet. Zeg maar rond 1995/1996/1997 is het mogelijk dat je je weg weet als je alles kunt vinden over er bepaald specifiek product of dienst en kun je daar ook wel de leverancier of iets dergelijks van vinden. Maar toch doen mensen nog steeds zaken met mensen en kan het best zijn dat een bepaald heel goed is voor je organisatie maar kom je er alsnog niet uit, dan kies je wellicht een product wat voor 80% goed is voor je organisatie, omdat je een betere klik hebt met de organisatie er achter of de prijs bevalt je beter of de persoon in kwestie bevalt je beter. Iedereen verteld online dat ze beste zijn of laten dat aan de hand van beoordelingen. Ik ben van mening dat face to face communicatie het belangrijkste is als men in het digitale tijdperk succesvol zaken wilt doen.

Wat is de toegevoegde waarde van de LinkedIn Sales Navigator?

Sales Navigator helpt je om dat je veel gerichter een leadlijst c.q. een prospectlijst kunt aanleggen. In tegenstelling tot de reguliere LinkedIn veel meer details opzoeken bij mensen die je op wilt zoeken bij bedrijven. Er zijn meer filters, je kunt Inmails sturen naar andere mensen zonder dat je een connectie hebt. Op zich zou je dat kunnen ontlopen door mensen eerst toe te voegen en  dan een bericht te schrijven, maar zo werkt het toch fijner. Je krijgt zo een nette tijdlijn van een bedrijf en de mensen die er werken. Wanneer je met teams werkt heb je de mogelijkheid om de data van LinkedIn te koppelen aan een CRM-systeem. Bijvoorbeeld met Dynamics of met Salesforce.

Op LinkedIn zijn enerzijds een hoop blogs en status updates. Dat zijn accuraat.  Bij Sales Navigator kun je bij grotere bedrijven een lijst maken op functie c.q. specialisme in het werkgebied.  Daarnaast zal LinkedIn omdat het een dataplatform is, je ook gaan voeden met wijzigingen binnen die organisatie. Het kan best zijn dat jij een paar mensen volgt en er een overstapt naar een nieuwe baan, of misschien wel dat er nieuwe medewerker bij komt in de organisatie. Dan krijg je daar meldingen van. Als een organisatie in het nieuws is, krijg je daar meldingen van. Als een van de personen die jij volgt, contact legt met mensen die wellicht ook interessant zijn voor jou. Je krijgt zeg maar een wat ruimer beeld, een bredere blik op de organisatie en de mensen die daar werken.

Dat wilt nog niet zeggen dat je daar kunt verkopen. Je moet daarna nog steeds je eigen inspanningen doen om de klanten te overtuigen. Het bouwen van je eigen brand, je eigen profiel beter uitwerken, om te zorgen dat je uiteindelijk op gaat vallen. Of bijvoorbeeld op basis van gegevens een hele goede e-mail sturen naar een potentiële klant in kwestie en kijken of ik daarna een gesprek kan voeren. Het zijn continue die afwegingen die je zou moeten maken, maar de informatie komt naar je toe, dat maakt het voor jou stukken eenvoudiger en op basis daarvan kun je acties plaatsen.

LinkedIn groepen zijn een ideale plaats om heel marktspecifieke kennis te delen. Die gesprekken zijn verplaatst naar Facebook. Privé doe ik heel weinig met Facebook. Mijn vrouw deelt nog wel eens wat over ons, maar dat is het dan ook wel, maar ik zit daar nog wel in wat groepen, waar ik van denk, ja dat is toch interessant. Je krijgt zo veel specifieke informatie en dat is eigenlijk de reden waarom je met groepen zou blijven moeten werken. LinkedIn heeft er ook wel een paar keer geschoven, zo zie je berichten van groepen in je tijdlijn.

Als jij iets wilt posten bijvoorbeeld, een statusupdate op LinkedIn omdat met je connecties te delen aan iedereen of specifiek aan een bepaalde groep. Ze maken die beweging al, maar ik denk dat wij als gebruiker moeten kiezen, dat wat ik wil delen, is dat nou voor de hele wereld, is dat zeg maar alleen voor de meest belangrijke mensen, mijn connecties of specifiek voor 2 of 3 man, of een groep met een bepaalde kennis of bepaald onderwerp. Dat zijn we nog niet gewend. Mijn vermoeden is wel, dat dat wel gaat gebeuren, zodat we weer veel gerichter informatie gaan delen.  We hebben natuurlijk de tijd gehad dat alles openbaar moest. We zaten op Twitter, Facebook, Hyves zaten we ervoor. We moesten allemaal zoveel mogelijk vriendjes hebben. Zoveel mogelijk bekenden en connecties, maar je ziet zelf een platform als LinkedIn. Als er heel veel connecties opzitten, gaan we anders met jou om dan als je maar een beperkt aantal connecties hebt. Ik denk dat die tijd dat we alles zoveel mogelijk met iedereen wilde delen, ook door wat privacy issue’s, wat voorvallen. Steeds meer beperkt wordt door nou ik deel bijvoorbeeld geen vakantiefoto’s meer met Facebook, maar ik ga ze in een What’s App groepje delen. Je bakent het zeg maar af door middel van doelgroepen.

Welke software maakt de processen eenvoudiger?

Sowieso de partners maar mee ik samen werk, maar de belangrijkste software die mijn werk makkelijker maakt is een combinatie van het CRM wat ik gebruik en mijn mobiel (ik ben veel meer gaan bellen). Doordat mensen al een blik hebben geworpen op je profiel, omdat ze je al een tijdje volgen, is de stap naar telefoongesprekken, bellen met elkaar, veel makkelijker en natuurlijk zijn er tools op je telefoon om het eenvoudiger te maken. Ik heb bijvoorbeeld een App op mijn telefoon dat is Hello Scotty. Dat is een tool die het mogelijk maakt en jij kunt niet opnemen, dan stuurt Scotty jou een Smsje.

Samengevat: Mijn CRM, mobiel en uiteraard LinkedIn zijn hele belangrijke tools en daarnaast werk ik veel met de tools van Obiwan. Met de tools van Obiwan kan ik mijn site personaliseren voor de desbetreffende klant die interesse heeft in mijn onderneming. Voor CRM gebruik ik Salesflare en daar ben ik heel tevreden mee. Salesflare is een crm-systeem van een ontwikkelaar uit Gent. Er komt wel meer goede software uit Gent zoals Teamleader om maar eens wat te noemen. Salesflare is een systeem dat bouwt rondom de sales om. Sales heeft bedrijfsgegevens nodig, een funnel en eigenlijk ook een klein stukje online marketing. Jij komt binnen via mijn mailbox en zo ook automatisch in mijn CRM. Omdat we al een aantal keer gemaild hebben, staat je e-mailadres er ook in, mocht je een collega hebben die met mij mailt, dan voegt Salesflare die ook toe. Tot zover de Data Entry. Daarnaast zit er een mogelijkheid om te meten of jij mijn mails opent, waar je klikt en wat je doet op mijn website. Dit zou je met andere tools kunnen doen zoals bijvoorbeeld met een online marketing platform.

Welke online marketing middelen gebruik je het liefst?

Hetgeen waar ik het meeste mee doe is de combinatie tussen social en e-mail.  E-Mail is gericht en met toestemming. Social zonder toestemming. Het juiste beeld vertellen met beeld, soms geluid maar vooral ook tekst.  Je hebt enorm veel data via LinkedIn. Zo kun je kijken wat er op je tijdlijn gebeurd. Zo kun je je netwerk bewegen, activeren, meenemen om uiteindelijk met die opgedane informatie de juiste aandacht te kunnen besteden aan jouw klant. Ik gebruik het ook om mijn (potentiële) klanten te analyseren.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Ik zou mijn kinderen rond de tafel zetten en dan samen spelletjes bedenken en dan met de kinderen en een paar klanten naar het Sophia kinderziekenhuis in Rotterdam en daar gaan we, mits we toestemming hebben, die spellen spelen. en van een aantal ballen maken we een kunstwerk en dat laten we in het ziekenhuis achter.

Wil jij alle antwoorden van Martijn weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.
Of ben je op zoek naar iemand die voor jou de Sociale media marketing uit handen kan nemen? Neem dan een kijkje bij onze Sociale media marketing diensten.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies