Sociale media effectief inzetten met Maaike Gulden
arrow_drop_up arrow_drop_down
9 oktober 2015 

Sociale media effectief inzetten met Maaike Gulden

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts en mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Maaike Gulden, eigenaresse van de The Marketing Factory en veelgevraagd spreekster op het gebied van sociale media marketing.

Wie is Maaike Gulden?

Ik werk als zelfstandig ondernemer en focus me op de inzet van sociale media en tegenwoordig ook vooral in de zorg- en welzijnsbranche. Dit komt door het boek dat ik begin dit jaar heb uitgegeven: “Sociale media in zorg en welzijn”. Daarnaast adviseer ik bedrijven, spreek ik, geef ik trainingen en schrijf ik blogs.

Hoe ben je met sociale media in aanraking gekomen?

Ik ben een laatbloeier. Ik was er niet van begin af aan bij. Met Hyves had ik niet veel. Ik ben eigenlijk gepakt door Twitter en nog altijd een enorme fan. Ik vind het erg leuk, je bent altijd als eerste op de hoogte van het nieuws, je komt gemakkelijk in contact met mensen. Het songfestival is bijvoorbeeld extra leuk als je Twittert.

Kun je iets vertellen over de The Marketing Factory?

Het is een eenmansbedrijf. Ik vind het heel belangrijk om jezelf te profileren. Marketing is dan ook heel belangrijk. Je kunt nog zo’n goed product of dienst hebben, als mensen niet van jouw bestaan weten en niet weten wat jij te bieden hebt of levert, dan wordt het toch lastig om je klanten te vinden.

Schrijven of spreken. Wat doe je het liefst?

Ik vind spreken heel erg leuk want dan heb je veel meer interactie. Schrijven vind ik prettig maar spreken heeft mijn voorkeur. Ik gebruik schrijven meer als tool om te spreken.

Wat verwacht jij de komende maanden van Twitter?

Ik denk dat ze al een goede stap hebben gezet door Periscope over te nemen. Sociale media zijn sowieso altijd in ontwikkeling. Je kunt er steeds meer. Jongeren zullen altijd op zoek blijven gaan naar plekken zonder pottenkijkers. Besloten groepen of Snapchat waarbij alles en maar tijdelijk zichtbaar is zijn duidelijk in opkomst.

Wat is in jouw ogen de belangrijkste functie van sociale media?

Contact maken. Het gaat nog altijd om persoonlijk contact, interacties en netwerken. Als je een vraag hebt of hulp nodig hebt kun je met bijvoorbeeld met de #dtv (hashtag durftevragen) snel hulp krijgen. Je kunt snel vertrouwen krijgen en nieuwe connecties maken. Sociale media maakt ook de drempel lager om iemand aan te spreken.

Hoe zet jij LinkedIn in?

Ik vind LinkedIn voor iedereen belangrijk. Dit is een serieuzer kanaal dan alle andere kanalen. Je kunt onder de aandacht blijven in je netwerk en bewust op zoek gaan naar mensen om contacten te realiseren. Dit combineer ik dan met Twitter, want op LinkedIn wordt toch minder geplaatst dan op Twitter. Tevens gebruik ik de nieuwe blog functie die LinkedIn heeft.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?

Ik hoop dat ik meer mensen in de zorgbranche kan enthousiasmeren waardoor zorg meer persoonlijk en klantvriendelijk wordt. Ik hoop dat ik nog meer kan verbeteren in de zorg met sociale media. Er wordt in de zorg nog te weinig gebruik van gemaakt. Er mag meer geluisterd worden naar wat patiënten en cliënten willen. Dit is met sociale media een stuk gemakkelijker geworden.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Authentiek zijn en persoonlijk contact maken. Gewoon het gesprek met elkaar aangaan, vragen stellen en reageren op anderen. Als je online geen relaties opbouwt heeft uren aan sociale media besteden geen zin.

Wil jij alle antwoorden van Maaike weten en het hele verhaal? Abonneer je dan op de podcast en luister naar het interview.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies