Sociale media inhakers op zijn best [even lachen vandaag]
arrow_drop_up arrow_drop_down
12 maart 2020 

Sociale media inhakers op zijn best [even lachen vandaag]

Inhakers op social media zijn een leuke manier om je interactie en betrokkenheid te vergroten. Veel merken hebben de drang om in te haken op bekende dagen en evenementen, maar het lijkt erop dat ze iets gevarieerder worden. Er wordt steeds minder ingehaakt ‘om maar in te haken’, maar juist ingehaakt op onverwachte gebeurtenissen. Als je dat goed doet, eventueel met een flinke dosis humor, dan heb je pas echt een geslaagde én bij jouw merk passende inhaker. We bespreken de leukste onverwachte inhakers op social media!

Ramos pakt geel en krijgt een kaart van PostNL

PostNL speelde slim in op het Champions League tweeluik tussen Ajax en Real Madrid. Met een 1-4 overwinning maakten de Amsterdammers een 1-2 nederlaag ruimschoots goed. Ramos besloot in de heenwedstrijd een gele kaart te pakken zodat hij de return geschorst was en met een schone lei aan de volgende ronde te beginnen. Hij kwam van een koude kermis thuis, want Real Madrid werd uitgeschakeld. Dit kaartje van PostNL deed Ramos hopelijk goed.

Ook bij McDonalds is een kunstenaar actief

Even was het wereldnieuws: een banaan met duct tape vastgeplakt aan de muur. Het werd op een beurs in Miami verkocht voor maar liefst 150.000 dollar. De ducttape banaan zorgde voor veel hilariteit op social media. Ook de marketingafdeling van McDonalds besloot in te haken op dit nieuws, het creëerden zelf een vergelijkbaar kunstwerk en koppelden dit aan het bedrijf: een kipnugget met duct tape.

“Een inhaker die terugblikt op een moment levert meer reacties op dan een inhaker die vooruitblikt”

Hornbach kent de gevolgen van een zeer hete zomerdag

De zomer van 2019 ging de boeken in als de zomer waar voor het eerst de 40 graden werd overschreden. In aanloop naar `het moment` ging het nergens anders over. Ook op social media verschenen er steeds meer inhakers. Het social media team van Hornbach speelde vooral in op de beleving van de mens, want iedereen weet dat een tuinhuisje bij warm weer verandert in een sauna. Het zal de afzet niet vergroot hebben, maar het heeft Hornbach wel in het zonnetje gezet.

Jumbo was er als de kippen bij

Het “World Record Egg”, een simpele stockfoto van een ei, verbrak het wereldrecord aantal likes op Instagram. Dat verhaal bleek een knap staaltje marketing, want al snel bleek dat er ‘iets’ in het ei zat en dat het ei naar verloop van tijd ging breken. Veel bedrijven besloten in te haken op deze ludieke actie. De Jumbo spande de kroon, want de supermarktketen ging de eieren zelfs verkopen en pikte zodoende nog een graantje mee.

“Inhaken loont: inhakers worden gemiddeld drie keer zo vaak gedeeld op social media dan niet-inhakers”

En toen kwam Dotan in het nieuws

Met deze creatieve inhaker speelde Bol.com in op het nieuws dat de Volkskrant naar buiten bracht: Dotan beheerde nepaccount om zichzelf in beter daglicht te zetten. Hij reageerde op artikelen die over zijn `succes` gingen en probeerde zodoende invloed uit te oefenen op de publieke opinie. Hij werd ontmaskert door de Volkskrant. Bol.com gaf zich 5 sterren voor de social media inhaker en gaf Dotan zodoende een koekje van eigen deeg.

Hulp nodig bij het kiezen van de juiste baan?

Het was misschien wel het meest besproken moment op de Olympische Spelen van 2014: de verkeerde baanwissel van Sven Kramer. Sven lag op koers voor goud, maar zijn coach stuurde hem de verkeerde baan in. Sven zakte figuurlijk door het ijs en werd gediskwalificeerd, zijn bijna zekere gouden plak verdween als sneeuw voor de zon. En als het nog niet erg genoeg was haakte Randstad met de slogan “Kies de baan die bij je past” in op deze gebeurtenis. Een passende inhaker, gerelateerd aan de diensten van Randstand, die een hoop publiciteit opleverde, maar helaas geen goud.

De legendarische keeperswissel van Van Gaal met Tim Krul

Menig voetballiefhebber zal zich dit moment herinneren: de legendarische keeperswissel in de kwartfinale Nederland – Costa Rica op het WK van 2014. In de laatste minuut van de verlenging kwam Tim Krul in de ploeg voor Jasper Cillessen. Het bleek een psychologische meesterzet van Van Gaal, want Tim Krul stopte twee strafschoppen en bracht Nederland naar de halve finale. Andrélon zag haar kans schoon en besloot van het moment gebruik te maken: hun shampoos staan natuurlijk bekend om de perfecte krul.

Hulp nodig bij inhaken via social media?

Ben je genoeg geïnspireerd door deze blog? Dan is het tijd om zelf aan de slag te gaan om een aantal leuke posts te bedenken. Daarbij willen we je nog één ding meegeven: doe het goed of doe het niet. Heb je even geen leuk creatief idee? Laat het los en denk er niet te lang over na. Een slechte uitvoering kan volgers kosten, dus vraag altijd even rond wat je collega’s of vrienden van het bericht vinden. Heb je nog hulp nodig om een sociale media content te bedenken? Neem contact op met onze specialisten en we helpen je graag verder.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer.

Over de schrijver
Jeroen van der Zwet is SEO & Content Marketeer bij JM Promotions & Promoboer.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies