Sociale media op zijn best bij ABN AMRO
arrow_drop_up arrow_drop_down
Sociale media op zijn best bij ABN AMRO
27 januari 2016 

Sociale media op zijn best bij ABN AMRO

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts en mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Jeroen van de Ven, Social Media Manager bij ABN AMRO.

Wie is Jeroen van de Ven?

Ik ben sinds twee jaar Social Media Manager bij ABN AMRO waar ik verantwoordelijk ben voor 35 sociale media kanalen. Samen met mijn team ben ik verantwoordelijk voor de strategie en het beleid. Wij zitten in het corporate communication team binnen de bank. Daarmee helpen we businessunits hun doelstellingen via sociale media te realiseren. Hiervoor zat ik vier jaar zat ik in de evenementenbranche waar ik ook al verantwoordelijk was voor online strategie. De drie jaar voordat ik bij ABN AMRO ging werken zat ik bij Kittyhawk waar ik voor een reeks klanten hele leuke dingen heb mogen doen.

Hoe ziet het Social Media team van ABN AMRO eruit?

ABN AMRO is een bijzonder grote organisatie. Daar maken we gebruik van het hub en spook model. Dit model zorgt ervoor dat er binnen alle onderdelen van de bank iemand is die zijn onderdeel vertegenwoordigd. We hebben daarin gekozen voor een cross business team. Met hen hebben we eens in de drie weken overleg met agenda's, roadmaps, tooling enz.

Welk sociaal mediakanaal wordt het meest belangrijk in 2016?

Om heel eerlijk te zijn vanuit ons en onze klanten geredeneerd is dit WhatsApp. Je moet altijd kijken waar de verschuiving qua consumptie op sociale media plaatsvindt. Tot voor kort zat een persoon gemiddeld in vijf WhatsApp groepen nu is dit gemiddeld twaalf. Verder vind ik het een prachtkanaal om onze klanten beter te kunnen helpen. Wat dat betreft is WhatsApp dit jaar voor ons het belangrijkste. Ik vind echter ook dat je jezelf moet blijven uitdagen. Dat is onder andere ook de reden waarom we met Snapchat gaan beginnen en waarom we wat mij betreft pilots gaan doen met WeChat.

Hoe zien jullie de toekomst van Google+?

Dat ligt (in ieder geval bij mij) in een dode hoek. Ik merk vanuit Google zelf te weinig focus en visie richting dit kanaal. Ik kan er weinig mee en ik heb niet het idee dat dit van meerwaarde kan zijn voor ons. Bij Facebook en Twitter is dit hele andere koek. Ik zou nog wel onderzoek willen laten doen in hoeverre je aanwezigheid op Google+ op een bepaalde manier doorwerkt op je SEO.

Merk je dat er naar jullie wordt gekeken als best practice?

Ik merk het steeds meer. Zeker rondom WhatsApp. Ik heb laatst nog een interview gegeven over WhatsApp en mag er binnenkort over spreken. We hebben de afgelopen twee jaar met iedereen gefocust op de sociale media. We hebben ook al vaker de reactie gekregen dat onze reacties gevat zijn. We willen ons gaan meten met de besten die er zijn en we willen onze klanten de beste service geven die er is. Verder hebben we in november de prijs gekregen voor de meest sociale bank.

Waarom maken jullie op Twitter een scheiding tussen particulier en zakelijk?

Het was een organisatorische keuze. Uiteindelijk is het ook beter voor de klant geweest. Verder is ook de doelgroep anders en zal de een minder interesse hebben voor economische rapporten en de ander minder met spaarrekeningen.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?

Ik heb twee interessegebieden. Ik word heel vrolijk als ik ergens als eerste mee bezig ben. Privacy en cyber security gaat in de komende jaren een heel groot thema worden. Daar houd ik me graag mee bezig. Ik wil in dit bedrijf nog heel lang mogen werken en het bedrijf nog meer helpen te transformeren. Over vijf jaar zit ik hier dus het liefst op een managementfunctie en kan me verder bezighouden met de twee bovenstaande thema's.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Ik geloof heel erg dat je enkel aan de klant moet denken. Als je dat doet bouw je een relatie op die zich uiteindelijk wel degelijk terugbetaalt. Juist de kracht van relaties gaat belangrijk worden. Mensen willen met mensen in contact staan. Probeer je ook als bedrijf als mens op te stellen en je klant echt verder te helpen.

Wil jij alle antwoorden van Jeroen weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast en luister naar het interview.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies