Sociale Media strategie met David de Jong
arrow_drop_up arrow_drop_down
22 juli 2016 

Sociale Media strategie met David de Jong

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met David de Jong, interim Social Media Manager bij Allianz.

Wie is David de Jong?

Ik woon in Breda en ben sinds juni interim social- en content specialist bij Allianz, de grote Duitse verzekeraar. Ook wel bekend van de Allianz Arena in München. Hier ben ik verantwoordelijk voor web tekst, sociale media content, web care enzovoorts. Hiervoor heb ik als interim bij Allsecur gewerkt. Daar heb ik aan de sociale media, webcare en het blog. Daarvoor heb ik een jaar bij Bax-shop gewerkt als Social Media Manager en mijn eerste baan was bij Yoursocial. Dat is een sociale media bureau in Breda. Ik vind werken als interim prettig omdat je bij verschillende bedrijven binnenkomt en ontzettend veel kunt leren in een korte tijd. Verder breidt je netwerk snel uit en kun je met verschillende mensen en soorten bedrijven werken zonder dat je er “voor de rest van je leven” aan vast zit.

Welk project is je het meest bij gebleven?

Ik ben nu bezig met een nieuwe website voor Allianz, dat wordt een mooi project. Voor de rest heb ik bij mijn eerste baan bij Yoursocial voor mooie klanten mogen werken zoals Weightwatchers en Coca Cola.

Wat zijn de unieke eigenschappen per kanaal en hoe bepaal je de inzet?

Facebook is mijn weapon of choice. Dat heeft te maken de hoeveelheid content die er te vinden is en dat deze gepersonaliseerd is. LinkedIn gebruik ik om op de hoogte te blijven en om mijn netwerk uit de bouwen. Bij LinkedIn weet je dat je mensen bereikt die zakelijk zijn. Als je een zakelijke doelgroep hebt is dit je medium. Je kunt er heel veel mee maar zolang je niet weet wat het doet weet je niet waar je je geld aan uit geeft. Instagram gebruik ik om te volgen. Ik ben echt een volger. Het zelf delen van content heb ik op dit moment een beetje gehad. Ik hoef niet perse zichtbaar te zijn op de sociale media. Behalve wanneer het mij loont om zichtbaar te zijn. Als ik bijvoorbeeld op zoek ben naar een nieuwe baan of klus.

Hoe bouw je een sociale media strategie op?

Dat hangt af van voor wie het is, wat z’n kennis is en wat diens doelstellingen zijn. Ik kan met een hoop flitsende voorbeelden komen maar misschien is het beter om eerst te zorgen dat mensen niet meer via de boost knop een tientje op een post zetten maar dat ze dat via de Ad manager of Power Editor doen. De makkelijkste optie is natuurlijk door op de boost te klikken, maar ik merk dat je daar mindere resultaten mee boekt. Met name ten aanzien van targeting en bereik. Je hebt minder controle over je bereik, tenzij je natuurlijk een opgeslagen doelgroep gebruikt. Het is allemaal afhankelijk van hoeveel kennis iemand heeft.

Als je nog maar één kanaal mocht gebruiken, welke zou dat dan zijn?

Dat hangt af van mijn doelgroep. Voor mij als persoon zou ik heel goed zonder elke vorm van sociale media kunnen. De enige waar ik niet zonder zou kunnen in WhatsApp. Daar heb ik contact met de wereld, de mensen om me heen, bedrijven, vrienden, opdrachtgevers enzovoorts. Ik doe alles met WhatsApp. Ik zou het dus eigenlijk wel een sociaal medium willen noemen. Ik heb liever dat ze met al die andere stoppen dan met WhatsApp.

Waar zie jij jezelf over 5 jaar?

Ik hoop ergens in de zon. Als dat niet lukt wil ik bij een organisatie zitten die durft en stappen wil maken. Die leuke producten heeft met een leuk verhaal. Het belangrijke bij sociale media is het stellen van verhalen. Of dat als freelancer is of als ondernemer dat zie ik dan wel.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Maak het meetbaar. Daar kun je de waarde van de dingen die je doet zien. Meer dan simpelweg kijken hoeveel likes je hebt gehad. De meetbaarheid van wat je doet maakt het waardevol. Het gaat immers om jouw geld en je wilt dat er iets voor terug komt.

Wil jij alle antwoorden van David weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Meer omzet dankzij sociale media? Wij kunnen je erbij helpen. Neem contact met ons op of lees meer over onze Sociale Media marketing diensten.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies