Welke sociale media strategie hanteer jij?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Welke sociale media strategie hanteer jij?

Het opstellen en hanteren van een sociale media strategie is voor veel bedrijven een moeilijk thema dat men liever uit de weg gaat. Er zijn inmiddels zoveel kanalen, mogelijkheden en tools om het te gebruiken. Waar moet je in hemelsnaam beginnen en wat heb je eraan als ondernemer?

Herken je dit plaatje?

Je plant iedere week een bericht in op Facebook. Je reageert op een aantal reacties, maar merkt dat er relatief een ‘klein bereik’ en ‘weinig interactie’ aanwezig is bij jouw berichten. Vervolgens ga je jezelf steeds vaker afvragen of het nog wel zin heeft en wat de meerwaarde ervan is. In dit artikel kun je teruglezen hoe jij het beste kunt starten om een gedegen sociale media strategie op te stellen.

Wie zijn mijn doelgroepen?

Voordat je kunt weten op welke kanalen jouw (potentiële) klanten zich bevinden moet je eerst in kaart brengen wie de doelgroepen zijn. Je kunt jouw doelgroepen opdelen in leeftijd, geslacht, interesses, inkomensklasse, woongebied, afkomst en zo zijn er nog veel meer mogelijke variabelen.

Onze tip is start eerst simpel met de leeftijd, geslacht, interesses en/of woongebieden. Ga vervolgens ook de volgende vragen dan stellen:

  • Wat is de behoefte per doelgroep?
  • Wat wil ik graag bereiken per doelgroep met een sociale media strategie?

Vooral deze laatste vraag is belangrijk voordat je verder gaat. één sociale media strategie voorbeeld is er natuurlijk niet, aangezien elk bedrijf, ongeacht de branche, van elkaar verschilt.

Je kunt namelijk een doel hebben om meer bekendheid te vergaren indien je bijvoorbeeld nog niet écht bekend bent bij alle doelgroepen. Je kunt je ook richten op het doel ‘Conversie’, maar het is aan te raden om een realistisch doel op te stellen met daarin enkele realistische KPI’s.

Voorbeeld doel: Een toename van 10% meer bezoekers op mijn website door het gebruik van sociale media

Voorbeeld KPI: Binnen 6 maanden een stijging van 20% realiseren in het aantal bezoekers op productpagina A op mijn website door het gebruik van Pinterest.

Met het voorbeeld doel en KPI creëer je graag een stijging in het aantal bezoekers op de website. Vervolgens is het mogelijk dat deze bezoekers op jouw website converteren.

Waar bevindt zich elke doelgroep? (op welk kanaal?)

De doelgroepen zijn bekend nu en de volgende vraag is waar deze doelgroepen zich allemaal bevinden. Bevinden ze zich uitsluitend op één kanaal, zoals Instagram? Of juist het zakelijke Linkedin?

Je kunt ook denken aan bepaalde community die zich op sociale media kanalen bevinden op ‘Fan pages’ van bekende personen. Probeer goed te onderzoeken waar elke doelgroep zich bevindt en vooral ook welke communicatiestijl je moet gebruiken om deze doelgroep aan te spreken.

Welke communicatiestijl is geschikt voor deze doelgroep?

Let goed op de communicatiestijl die geschikt is voor jouw specifieke doelgroep en voor het platform waar ze zich bevinden. Het kan namelijk zomaar voorkomen dat kinderen en volwassenen beide jouw doelgroepen vormen en ook beide te vinden zijn op hetzelfde kanaal.

Denk er daarom goed over na welke communicatiestijl jouw doelgroep het beste activeert om een actie te ondernemen.

Welke content ga je gebruiken?

Het is belangrijk om krachtige content te gebruiken die helpt om jouw doelen oftewel KPI’s te realiseren. Wil je graag Awareness creëren, merkbekendheid opbouwen of een Sale promoten? Denk dan goed na welke content helpt om welk doel te bereiken.

Video’s met een uitleg, een video testimonial of een video interview kunnen helpen om meer awareness te creëren voor jouw producten of diensten. Je kunt Facebook, Instagram of Twitter weer gebruiken om via een foto met klikbare link een Sale te promoten.

Content is namelijk niet alleen maar tekst, maar het kan van alles zijn. Zo kun je afbeeldingen, video’s, Infographics, collages en nog veel meer als content gebruiken.

Een belangrijke tip is het gebruiken van een contentkalender. Met een contentkalender kun je inzichtelijk maken, voor één heel jaar, per week welke content voor welke doelgroep je op welk kanaal gaat plaatsen. Zo kun je je gehele sociale media campagnes voorbereiden.

Belangrijke sociale media pijlers

Probeer op een unieke manier content te verspreiden. Sociale media volgers kunnen jouw bedrijf écht op de kaart zetten en nóg groter maken, maar dan moet je wel goed nadenken welke content je plaatst en met welk doel.

Engagement en interactie zijn belangrijke pijlers die helpen om jou bedrijf groter te maken op sociale media kanalen. Test daarom elke week bepaalde content en kijk op welke manier jouw doel het beste kan worden bereikt.

Onze hulp reikt verder dan het plaatsen van berichten

Onze online specialisten hebben expertise in verschillende onderdelen van sociale media. Denk hierbij aan het opstellen van een heldere strategie, de uitvoering of inplannen van alle sociale media activiteiten. Het is zelfs mogelijk om het volledige sociale media beheer uit te besteden

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies