Sociale platformen klonen elkaar, wat zijn de unieke eigenschappen nu?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Sociale platformen klonen elkaar

Sociale platformen klonen elkaar steeds meer. Instagram Stories is een kopie van Snapchat, Facebook Live maakte Meerkat en Periscope overbodig en ook Twitter deed een poging met Twitter Live. Hebben de sociale platformen steeds meer moeite om zichzelf te onderscheiden? Of nemen ze simpelweg succesvolle features over van elkaar in de hoop om zelf te groeien? In dit artikel belichten we de unieke eigenschappen van de verschillende kanalen. Wat moet je binnen jouw sociale media marketing strategie doen en laten?

De sociale platformen op een rij

We kiezen ervoor om in dit artikel de vijf meest gebruikte platformen in Nederland te behandelen. Of eigenlijk zes, want Twitter nu al uit het verhaal laten gaat ons net iets te ver. Wanneer je sociale platformen succesvol wilt inzetten is het belangrijk om elk platform op zichzelf te behandelen en te voorzien van eigen unieke content. Dit lijkt vreemd omdat de platformen steeds meer op elkaar lijken, maar toch heeft elk kanaal zijn eigen waarden en publiek. We zoomen in op Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat en Twitter.

Sociale platformen: Facebook

Facebook is het grootste sociale platform in Nederland. Met 9.6 miljoen gebruikers komt er geen enkel ander platform in de buurt van Facebook. Recent heeft Facebook haar diensten ook weer uitgebreid door Facebook Live toe te voegen. Hiermee kan iedere gebruiker live alles delen via de camera van zijn of haar smartphone of tablet. Facebook Live is een gevolg van de strategie van Facebook die zich steeds meer richt op video’s.

Sociale platformen: Instagram

Instagram is het snelst groeiende platform van alle genoemde platformen. Met inmiddels 2.1 miljoen gebruikers in Nederland is het zeker een platform om rekening mee te houden. Een grote vernieuwing van Instagram is dat er sinds 3o september 2015 er geadverteerd kan worden het sociale platform. Daarvoor was dit niet mogelijk. De meest recente vernieuwing op Instagram is Instagram Stories. Dit is bijna exact hetzelfde als de kern van de dienstverlening van Snapchat. Verder heeft ook Instagram een functie gelanceerd waarmee de gebruiker live kan gaan. Hiermee is Instagram nog breder geworden.

Sociale platformen: LinkedIn

LinkedIn is in tegenstelling tot de andere platformen duidelijk een zakelijk platform. Desondanks heeft LinkedIn 4.2 miljoen gebruikers in Nederland. LinkedIn heeft in september 2016 conversie tracking geïntroduceerd. Dit was voor LinkedIn een zeer belangrijke vernieuwing. Door middel van deze functie kunnen bedrijven eindelijk zien hoe waardevol LinkedIn als advertentieplatform is. Bedrijven kunnen precies zien welke conversies afkomstig zijn van berichten op LinkedIn.

Sociale platformen: Pinterest

Pinterest is met 2 miljoen gebruikers in Nederland hard op weg om the next Google te worden. Dit is althans de mening van Maarten Bierman, Pinterest specialist. Pinterest is een visuele zoekmachine. Aangezien de mens afbeeldingen 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst is dit absoluut een segment met potentie. Pinterest heeft met de invoering van Local Search in 2015 een grote stap vooruit gezet. Dit zorgt er namelijk voor dat wanneer men in Nederland recepten voor vier personen zoekt er hele andere recepten naar voren komen dan wanneer men in India hetzelfde op zoekt.

Sociale platformen: Snapchat

Snapchat is na Instagram het snelst groeiende platform van deze lijst. Inmiddels heeft snapchat in Nederland al 1 miljoen gebruikers.  Snapchat staat bekend om haar creatieve filters, waardoor je jezelf in bijvoorbeeld Harry Potter kan veranderen. Deze filters blijft Snapchat constant vernieuwen waardoor het leuk blijft voor de gebruiker. Ook heeft Snapchat inmiddels groepschat geïntroduceerd. Naast het delen van foto’s in een groep, je kan ook chatten met de mensen in de groep. Vergelijk het met Whatsapp. Verder kan er tegenwoordig ook onderling gebeld worden met snapchat. Dit kan door middel van een video gesprek of een simpel audiogesprek.

Sociale platformen: Twitter

Twitter is nog altijd een van de grootste platformen van Nederland. Ondanks een mindere groei heeft Twitter nog altijd 2.6 miljoen gebruikers. Bij Twitter draait het vooral om wat er nu relevant is. Daar past het gebruik van live video’s goed bij. Twitter heeft dit inmiddels ook geïmplementeerd. Daarmee heb je ook meer ruimte dan de gebruikelijke 140 tekens waar mensen zo aan gewend zijn om een boodschap over te brengen. Deze functie van Twitter heeft veel gelijkenissen met de live functies van Facebook en Instagram. Ook Twitter gaat dus mee in de nieuwe trend van live video’s .

Conclusies

Alle sociale platformen zijn steeds meer gericht op beelden en video’s. Dit is duidelijk zichtbaar met de vele verschillende live video functies. Elk kanaal heeft wel zijn eigen functies, maar de kanalen kruipen steeds dichter naar elkaar toe. Waar de echte verschillen te vinden zijn is in de doelgroepen. Heb je een hele jonge doelgroep tot 20 jaar? Ga dan aan de slag met Snapchat waar deze groep ruim vertegenwoordigd is. Is je doelgroep tussen de 20 en 35? Grote kans dat deze te vinden zijn via Facebook en Instagram. Een oudere doelgroep, ga dan vol voor Facebook.

Naast de demografische verschillen in doelgroep zijn er ook de duidelijke keuzes die platformen maken. LinkedIn is volledig gericht op de zakelijke gebruiker. Ben je op zoek naar kopende consumenten? Dan is Pinterest een enorme kans.

Kortom, ja het is waar dat de sociale platformen steeds meer op elkaar lijken. Echter zijn de verschillen groot genoeg om een sociale media strategie per platform te ontwikkelen. Wil jij meer resultaat halen uit jouw online marketing strategie? Plan dan een vrijblijvend gesprek in.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies