Stroopwafel marketing met Kevin Mooibroek - Expert interview
arrow_drop_up arrow_drop_down
30 april 2019 

Stroopwafel marketing met Kevin Mooibroek

In 2016 kwam ik Kevin Mooibroek tegen op een event en hij viel direct op door zijn pro-actieve gedrag door een Instagram Story te posten op dat moment. We raakten aan de praat en al snel werd duidelijk dat ik hier te maken had met een man die passie voor zijn vak heeft.

Zijn vak is Stroopwafels aan de man brengen. Niet zomaar stroopwafel, maar Amsterdam Good Cookies :).

Wie is Kevin Mooibroek?

Ik ben Kevin Mooibroek. Ik ben 36 jaar. Ik ben vader van twee prachtige kinderen en echtgenoot van Daniek. Ik ben koekenbakker zowel letterlijk als figuurlijk, Ik ben voetballer geweest, ik heb over de wereld gezworven. Toen ik over de wereld heb gezworven is het idee van stroopwafels eigenlijk ontstaan en toen dacht goh wat gaaf om met een koekje iemand blij te maken. In 2014 ben ik gestopt met werken en toen ben ik stroopwafels gaan verkopen. Ik ben heel lang voetballer geweest bij FC Emmen. Ik ben zelfs ook in de Koel geweest. Na mijn tijd bij FC Emmen ben ik naar SV Meppen gegaan en heb ik mijn voetbal gecombineerd met een studie. Voor stage ben ik toen naar Midden-Amerika gegaan naar Panama, Nicaragua en Costa Rica.

Ik zat heel erg in mijn comfort zone. Tot het moment dat een Spaans lerares tegen mij zei: Hé Mooibroek Costa Rica is misschien wel wat voor jou. Voor mij en mijn Drentse nuchterheid was dit wel een behoorlijke stap. Ik dacht eerst alleen maar oerwoud daar, is het daar wel veilig?

Maar achteraf kan ik zeggen dat dit voor mijn persoonlijke ontwikkeling wel ongeveer de beste stap is geweest die ik gezet heb. Ik spreek nu vloeiend Spaans. Ik weet dat we hier in Nederland enorm verwend zijn en dat je met hele kleine dingen gelukkig kunt zijn, Ik kan bijvoorbeeld al behoorlijk genieten van een zonsopgang. Dat heb ik in Costa Rica geleerd. Alles wat hier in Nederland vanzelfsprekend is, is daar niet. Zoals centrale verwarming, stroom, internet, telefoon, openbaar vervoer. Het is er wel maar niet zo gestroomlijnd als hier. Als er een boom op de stroomleidingen valt, kun je zo maar een aantal dagen zonder stroom zitten en ga zo maar door. Hoe leer je daar mee om te gaan? Door gewoon rustig door te gaan met je ding en je niet druk te maken. Daar heb ik ontzettend veel van geleerd.

Elke dag met een lach beginnen is mijn motto.

Na dat ik terugkwam in Nederland heb ik twee jaar gewerkt voor een werkgever maar toen vroeg ik me af. Is dit nu echt wat ik wil? Daarom heb ik toen het besluit genomen om met mijn vriendin naar Costa Rica te verhuizen. Ik werkte daar voor een Amerikaans marketingbureau The Goodness Company van Patrick Goodness en daar heb ik geleerd hoeveel energie Amerikanen hebben op het gebied van marketing en sales en dat zij overal mogelijkheden in zien. Ze denken heel erg in de zin van Wat is het probleem van de klant en hoe kunnen wij dat oplossen. Ik heb toen daar het klantenbestand opgebouwd.

We specialiseerden ons daar op het medische toerisme bijvoorbeeld privéziekenhuizen en dental clinics.  Onze potentiële klanten gaf ik altijd een zakje stroopwafels mee en zo is eigenlijk het idee ontstaan van de stroopwafels en dat bleek een succes.

We gingen weer terug naar Nederland omdat ons eerste kind geboren werd. Ik ben toen gaan werken voor het bedrijf Rentofiber een bedrijf dat glasvezel aan ligt, toen dit bedrijf werd overgenomen door KPN werd mijn contract ontbonden en toen dacht ik nu ga ik mijn idee met een bedrijf starten met de stroopwafels verder uitbouwen en dat probeer ik nu nog steeds. Want het gaat steeds beter, groter en leuker,.

Hoe zagen jouw eerste jaren als ondernemer eruit?

Ik had een idee maar ik dacht hoe kom ik nou aan stroopwafels. Die kun je natuurlijk in de supermarkt kopen, maar ik wilde graag een eigen merk op de markt zetten. Dat eigen merk is dus Amsterdam Good Cookies geworden.  Met het verhaal over Costa Rica en de stroopwafels kwam ik terecht bij iemand die in de industriële bakkerij actief is. Hij raakte zo enthousiast dat hij mij vroeg of ik mijn verhaal nog een keer kon doen maar dan met zijn inkoper en de fabrikant erbij. Wij doen dit nu al 4 jaar met hem en dat gaat nog steeds goed. Dat begint heel klein maar dat groeit. Van Patrick Goodness heb ik geleerd dat doorzettingsvermogen de sleutel tot succes is en dat is bij The Amsterdam Cookie Company ook zeker het geval.

Voor niks gaat de zon op en voor de rest moet je hard werken en niet opgeven. Zeker in het geval van opstarten van een bedrijf. Veel mensen in jouw omgeving hebben daar hun twijfels bij van zou je dat nou wel doen enzovoort.

Het bezoek van netwerken en Masterminds heeft erg geholpen voor mij zeker in de fase dat ik nog beginnend ondernemer was. Je treft namelijk mensen met dezelfde denkwijze, want iedere ondernemer is ooit ergens mee begonnen. Of het nou is met een pakje stroopwafels of een Google Ads campagne je gaat altijd wel een keer hard op je muil, dat je denkt waar ben ik aan begonnen? Maar een half jaar later lach je hier om. Het mooie van ondernemen is de reis die je maakt om je doelstellingen te bereiken. Gedurende de reis kun je hier niet altijd om genieten maar achteraf wel.

Ik sta ook achter mijn plan en mijn doel is om Amsterdam Cookie Company een merk te maken waaraan mensen aan denken bij het kopen van stroopwafels. Net als pampers bij de luiers.

Voor de naam Amsterdam is gekozen omdat dit hetgeen is waar mensen in het buitenland over beginnen als je zegt dat je uit Nederland komt.

Waarom ben je ook actief als spreker?

Ik vind het belangrijk om jonge gasten het idee en de mindset te geven van als je écht wat wilt dan kan het!

Ik vind dat het leukste wat er is, iemand wat mee kunnen geven. Als je ondernemer wordt dan komen er altijd mensen naar je toe om dingen te vragen. Hoe doe je dat? Ik was nog geen half jaar ondernemer en er waren al 5 mensen die mij dit vroegen.

Daarom bedacht ik mij misschien ik hier ook iets mee gaan doen en misschien jongere mensen stimuleren. Als je iets wilt moet je er voor gaan en kun je het ook halen als je er volledig voor inzet.

Ik vind het heel belangrijk dat jonge gasten weten dat het heel lastig is om ondernemer te zijn, maar dat het ook meer een “mind ding” is. Probeer in oplossingen te denken niet in problemen. Ik was vroeger ook heel koppig en gaf al snel op. Mede doordat ik in een andere land gewoond heb en ouder ben geworden ben ik hier nu vanaf gestapt.

Iedereen heeft een rolmodel en inspiratie nodig om ergens te komen in het leven. Dat geef ik de jongeren ook mee.  Daarnaast vind ik het leuk om in Drenthe, Noord-Nederland de mensen te motiveren.

Ik vlog nu ook onder de noemer Business Vlog maar de plannen zijn om deze vlog binnenkort “Great Sauce” te noemen. Want iets is al goed maar met een sausje nog leuker. Dit doe ik veel met mensen hieruit de regio.

Wat betekent jullie missie in de dagelijkse praktijk?

Onze missie luidt we make people smile. We willen mensen een goed gevoel geven en dit gevoel kunnen we geven door het door te geven. Een positieve mindset door te geven.

Bijvoorbeeld ook door een grote variatie aan smaken, Bijvoorbeeld met ijs of Nutella maar ook door originele acties. Zoals bijvoorbeeld met Valentijn een winactie waar wij voor de winnaar de rekening betalen. Mensen vinden het leuk om er aan mee te doen, wij vinden het leuk om te doen en de klant krijgt er een goed gevoel bij. Een win win actie dus.

Het kan natuurlijk altijd beter en leuker maar dat is ook de uitdaging van het ondernemen.

Welke vorm van marketing is het meest waardevol voor je?

Alles in principe als je het maar consistent doet, dus met dezelfde tekst, dezelfde woorden en dit op 5 verschillende plaatsen brengt dan kunnen mensen je op 5 verschillende plaatsen zien. Voor business is Linkedin heel erg sterk. Waar ik veel business uit krijg is uit nieuwsbrieven. Door middel van landingspagina’s acties op Facebook en Instagram halen we e-mails binnen.  Potentiële klanten kunnen dan e-books downloaden. Bijvoorbeeld door een e-book over stroopwafels met recepten erin. e-books met staffelprijzen, download de flyer over onze catering, e-book over onze missie enzovoort.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Met 1.000 pingpongballen zal ik een bad vol laten lopen met stroop, daar de pingpongballen in doen. De stroop wordt hard en zo krijg je pingpongballollies en dan spring ik er zelf ook in.

Wil jij alle antwoorden van Kevin weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies