42 factoren van succes op Amazon [ook in Nederland]
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 maart 2020 

42 factoren van succes op Amazon

Verkopen op Amazon wordt steeds populairder in Nederland, vooral nu Amazon zich ook heeft gevestigd in Nederland. Het is daarom ook niet zo gek dat je op zoek bent naar een stappenplan om succes op Amazon te realiseren. In dit monsterblog kun je bewezen tips terugvinden waarmee je échte stappen kunt zetten in het succesvol verkopen op Amazon.

Succes op Amazon met deze 42 factoren

  1. Amazon A9 ranking regels
  2. De producttitel
  3. Bulletpoints
  4. Bijverkoop
  5. Product beschrijving
  6. Back end keywords
  7. Keyword tool Sonar
  8. Afbeeldingen
  9. Video
  10. Prijs
  11. Verkrijgbaarheid van het product
  12. Product varianten koppelen aan elkaar
  13. Enhanced brand content
  14. Amazon shop
  15. Sponsored Brands
  16. Search Ads
  17. Display ads
  18. De advertentie campagnes instellen
  19. Sellics
  20. Advertentieplanning en CPC verhogingen
  21. Amazon vine – professionele review
  22. FBA
  23. Amazon Vendor
  24. Business reports
  25. Amazon commissie verlagen
  26. Buybox
  27. Amazon lightning deal
  28. Amazon coupons
  29. Cyber Monday en black Friday
  30. Prime day
  31. Account Health
  32. Verkoper Beoordeling
  33. A-z claim
  34. Creditcard terugboeking
  35. Levertijden
  36. Prime
  37. Export settings
  38. Vragen/antwoorden listings
  39. Seller university
  40. Cases aanmaken
  41. Plan of action
  42. B2B
  43. Brand analytics

Amazon A9 ranking regels

Binnen Amazon is er sinds medio 2018 sprake van A9 ranking regels. Daarin staan 4 factoren centraal:

  • Verkrijgbaarheid van het product
  • Tekst relevantie
  • Prijs
  • Verkoop frequentie (deze is o.a. afhankelijk van beoordelingen, promoties, advertenties, afbeeldingen, enhanced brand content)

In deze handleiding gaan we alle onderdelen doorlichten waar de A9 ranking regels mee te maken hebben, zodat je alles optimaal kunt instellen.

De producttitel

De producttitel bij Amazon is enorm belangrijk. Bij Huawei zijn ze daarvan op de hoogte. Indien je een product voor de 1e keer met een titel toevoegt bij Amazon wordt je product URL vastgelegd, zoals hieronder. Huawei heeft in plaats van haar eigen merknaam enkel en alleen belangrijke zoekwoorden gebruikt en vervolgens de product titel aangepast naar:

‘’HUAWEI Y6 2019 Dual-SIM Smartphone 15,46 cm (6,09 Zoll) (3020mAh Akku, 32 GB interner Speicher, 2GB RAM, Android 9.0) sapphire blue’’

Amazon URL

Ze hebben dus extra SEO waarde binnen Amazon meegegeven door de producten direct op de juiste manier toe te voegen.

Je product titel om op Amazon moet de volgende elementen zeker bevatten:

  • Merknaam
  • Productlijn
  • Product type
  • Hoofdzoekwoord (bijv. mobiele telefoon)
  • Kleur
  • Formaat
  • Inhouds aantal / verpakkingsaantal

Let op dat de titel tussen de 115 en 144 karakters lang is. Zie hier een voorbeeld titel:

Sony PA-DR7585 Progressive Scan DVD/VCR Combo (Silver)

Bulletpoints

De bulletpoints ofwel top 5 features is de ruimte die je volledig moet benutten om een klant over te halen tot koop. Je wilt daarin alle product USP’s duidelijk naar voren brengen. Let op dat je met name ingaat op de product USP’s en een product zo duidelijk mogelijk omschrijft in deze ruimte. Probeer daarnaast enkele belangrijke keywords in de bulletpoints mee te nemen.

Je kunt eraan denken om dit altijd mee te nemen in de bulletpoints:

  • Begin elke bulletpoint met een hoofdletter
  • Schrijf alle nummers ook als numerieke getallen uit;
  • Schrijf ook maten zoals centimeter, liter en dergelijke volledige uit
  • Schrijf in duidelijke fragmenten en probeer er niet per bulletpoint een groot verhaal van te maken
  • Gebruik geen vage statement en probeer zo specifiek en duidelijk mogelijk te zijn
  • Zorg ervoor dat je geen specifieke bedrijfsinformatie opneemt in de bulletpoints, want dat is niet toegestaan
  • Zorg ervoor dat je geen prijs- of promotionele informatie deelt in de bulletpoints
  • Beschrijf ook geen verzend informatie in de bulletpoints
  • Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van de bulletpoints om een product te verkopen en maak er een écht wervend verhaal van.

Bijverkoop

Probeer in de laatste bulletpoint de bijverkoop te stimuleren. Wat in mijn eigen ervaring goed werkt is het volgende. Voor een optimaal gebruik moet u het volgende product ‘’….’’ mee bestellen. Je zult zien dat consumenten, indien het ook nodig is, jouw bijverkoop product iedere keer mee bestellen. Gevolg daarvan is dat het algoritme herkent dat product A, van jou, hoort bij product B, ook van jou.

Daardoor zie je dan daaronder de combinatie ‘’wird oft zusammen gekauft’’ staan. Deze optie komt daar alleen maar te staan als twee of 3 producten vaak samen worden gekocht.

Amazon bijverkoop

Product beschrijving

Hieronder zie je een typische productbeschrijving zoals zovelen het op Amazon online hebben staan en dat is best zonde. Via een gratis en gemakkelijke HTML editor https://html-online.com/editor/ kun je de teksten opmaken en beter laten vallen.

Amazon productbeschrijving

Hieronder nog een voorbeeld hoe je het anders kunt indelen. Deze tekst valt véél meer op vanwege de koppen, opsommingen en dikgedrukte woorden.

Amazon productomschrijving met koppen

Belangrijk is om in de productbeschrijving alle product details zo volledig en correct mogelijk uit te lichten. Zorg er daarnaast dat het wervend is geschreven om een consument over te halen tot aankoop. Let op dat je de volgende onderdelen er niet in verwerkt:

  • Bedrijfsnaam
  • e-mailadres
  • Website URL
  • Specifieke bedrijfsinformatie
  • Details over andere producten die je verkoopt
  • Geen promotionele informatie, zoals SALE aanbiedingen of FREE Shipping.

Back end keywords

Probeer de belangrijkste keywords te verwerken per product in de back end. Indien je een product bewerkt kun je ook binnen een onderdeel ‘keywords’ zowel Platinum keywords als search terms verwerken. Dit is enorm belangrijk voor de organische vindbaarheid.

Let op dat je maximaal 250 karakters kunt gebruiken per listing, dus je hebt veel ruimte om zoekwoorden erin te verwerken. Denk eraan dat je ‘’phrase match’’ achtige zoekwoorden gebruikt. De volgende van de zoekwoorden maakt ook een verschil uit. Denk dan aan ‘’Zwarte leren schoenen ‘’ of ‘’Leren zwarte schoenen’’. Dat maakt al een verschil in zichtbaarheid uit. Ga dus goed na welke zoekwoorden een zoekwoord volume hebben op Amazon.

Amazon Backend Keywords

Keyword tool Sonar

Binnen deze gratis keyword tool: http://sonar-tool.com/us/ kun je nagaan wat de beste zoekwoorden zijn om te gebruiken op Amazon. Je kunt zo per land het zoekvolume nakijken en ook ideeen opdoen voor andere zoekwoorden. Daarnaast kun je ook een ASIN (een specifiek Amazon product) verwerken in de tool om zoekwoorden te achterhalen.

Afbeeldingen

De afbeeldingen binnen Amazon zijn heel belangrijk. Ze helpen voor een groot gedeelte om jouw product te verkopen. Let erop dat je voor de hoofd afbeelding een product afbeelding neemt waarop het vanaf de voorzijde goed wordt vertoond. Neem ook altijd een witte achtergrond.

Voor afbeelding 2 tot 6 mag je andere afbeeldingen gebruiken. Gebruik daarom ook afbeeldingen die je product helpen te verkopen. Let wel op dat je niet onderdelen of accessoires vertoont op de afbeelding die niet onderdeel uitmaken van het product.

De consument bekijkt altijd eerst even de afbeeldingen en dat is direct het moment dat je de aandacht moet vasthouden en product USP’s naar voren moet laten komen. Er zijn tal van voorbeelden mogelijk, maar hieronder is een goed voorbeeld te vinden.

Amazon afbeeldingen

Video

Je kunt als 7e optie bij de afbeeldingen ook een product video toevoegen:

Amazon product video

Niet alleen maakt dat jouw listing sterker, maar dat is nog een extra mogelijkheid om jouw product te verkopen aan de geïnteresseerde kijker. Let op dat je hier wel alleen gebruik van kunt maken indien jouw merken zijn geregistreerd op Amazon en je toegang hebt tot specifieke tools voor merkeigenaren.

Binnen het onderdeel ‘enhanced brand content’ kun je de video uploaden en een SEO vriendelijke beschrijving meegeven.

Prijs

Er zijn geen speciale richtlijnen omtrent de prijs. Het enige wat ik wil meegeven is dat iedereen ervoor moet zorgen dat de prijs zo competitief mogelijk is.

Verkrijgbaarheid van het product

Je kunt het beste altijd 5 tot 10 producten voorradig hebben op alle momenten van de dag. Je creëert daarmee schaarste binnen jouw eigen productportfolio en dat boost de ‘Sales’ gegarandeerd. Het ziet er dan namelijk zo uit:

Amazon voorraad

Product varianten koppelen aan elkaar

Je kunt op Amazon ook kleur of maat varianten aan elkaar koppelen binnen Amazon. Je moet dan verschillende ASINS (producten) die exact hetzelfde zijn, maar enkel en alleen een andere maat of kleur hebben, dan koppelen binnen Amazon. Het voordeel is dat de listing daarmee sterker wordt en de consument ook meer keuze heeft waardoor de kans op een conversie hoger ligt:

Amazon product varianten

Enhanced brand content

Indien je een eigen merk, dan heb je ook de mogelijkheid om enhanced brand content aan te maken. Je kunt hieronder een voorbeeld van Lego zien. Enhanced Brand content kun je in verschillende opzetten en varianten aanmaken met juist veel tekst of juist veel afbeeldingen.

Enhanced brand content maakt je listings sterker en maakt ook onderdeel uit van de A9 ranking regels, dus het is zeker aan te bevelen om dit voor al jouw merk producten door te voeren.

Enhanced brand content

Amazon shop

Indien je een eigen merk hebt, kun je ook kosteloos een Amazon shop aanmaken. Hieronder zie je een voorbeeld van Samsung. Je kunt dus per productcategorie van je merk een soort van webshop achtige omgeving maken.

Het hebben van een shop creëert veel meer visibility voor je merk, maar zorgt er ook voor dat consumenten andere producten van jouw merk kunnen ontdekken. Het is een enorme kans om jouw merk verder te profileren binnen Amazon.

Amazon Shop

Daarnaast geeft het extra voordelen met Sponsored Brands, ofwel headline ads. Je krijgt daardoor meer kwaliteitsscore toegewezen aan je ad campagne, waardoor je beter zichtbaar bent op verschillende gesponsorde zoekwoorden.

Sponsored Brands

Indien je een zoekwoord ingeeft op Amazon dan zul je altijd als 1e de ‘sponsored brand’ campagne tegenkomen. Binnen de sponsored brand campagne mag je 3 tot wel 10 producten instellen.

Het is vooral belangrijk om een attractieve Headline in te stellen waardoor de bezoekers gegarandeerd op je product gaan klikken. Je kunt daarnaast twee soorten landing pages instellen bij deze campagne. Een landingpage is gericht op alle producten die je vasthangt aan de campagne. De andere landingpage is gekoppeld aan je Amazon store, waardoor consumenten zien welke producten je nog meer hebt.

Je betaalt in alle gevallen altijd per klik bij Sponsored Brands. Je kunt deze zoekwoorden binnen de campagne als exact, broad of phrase zoekwoord instellen. Hoe je de campagnes qua zoekwoorden voor zowel sponsored brands als search ads het beste kunt instellen wordt in een ander kopje behandeld.

Let op dat je hier alleen maar gebruik van kunt maken indien je een eigen merk op Amazon verkoopt.

Search Ads

De Search Ads verschijnen direct na de sponsored brands plekken. Meestal staan de search ads op een aantal plaatsen binnen een pagina. Dus meestal zijn de eerste drie plekken ‘search ads’ en vervolgens zijn er in het midden of op het einde ook nog een aantal plekken te vergeven.

Hoe je deze plekken kunt bemachtigen tegen een lage kostprijs per klik wordt later behandeld.

Search ads kun je ten alle tijden gebruiken, ook als je geen merkhouder bent.

Display Ads

Je hebt momenteel alleen maar recht om Display campagnes in te zetten binnen Amazon indien je sowieso meer dan €10.000,- per maand uitgeeft aan advertentie kosten. Het is dus écht alleen weggelegd voor de grotere merkhouders binnen Amazon.

Weet wel dat het enorm veel voordelen met zich meebrengt. Display campagnes zijn enorm goedkoop betreft de prijs die je betaalt per klik. Je betaalt namelijk niet per ingesteld zoekwoord, maar je kunt enkel en alleen categorieën of specifieke producten targeten.

Met name dat laatste is heel interessant. Je kunt dus een specifiek product van jou targeten op een vergelijkbaar product van je concurrent. Zo zijn de cross selling mogelijkheden binnen je eigen productcategorie niet alleen enorm groot, maar is het ook mogelijk om zo meer marktaandeel te verkrijgen binnen Amazon t.o.v. je concurrent.

De advertentie campagnes instellen

Je start altijd met de producten waarmee je wilt adverteren. In mijn ervaring kun je de producten waarvan je de meeste verkoopt, die veel reviews ook hebben en veel historie het beste inzetten voor de campagnes. Zo wordt het gemakkelijker om zichtbaarheid te verkrijgen op concurrentiegevoelige zoekwoorden.

Let op dat je dus bij de sponsored brand campagnes voor een betere zichtbaarheid beter de shop kunt koppelen aan de campagnes.

Je kunt daarnaast het beste ongeveer 5 tot 10 producten instellen per zoekwoord campagne en niet meer. Binnen deze campagnes kun je vervolgens weer een onderverdeling maken in 3 advertentiegroepen, phrase, broad en exact match. Je doet een gedegenen zoekwoorden onderzoek en gebruikt de zoekwoorden die het beste passen bij jouw product/productgroep. Dus per zoekwoord campagne heb je 3 advertentiegroepen.

Vervolgens kun je het beste, afhankelijk van de concurrentie en het zoekwoord, de biedingen voor broad zoekwoorden instellen op 0,20-0,60 per klik. De phrase zoekwoorden kun je het beste instellen op 0,30-0,80 per klik en de exacte zoekwoorden kun je het beste vanaf 0,80 instellen. Je kunt in de startfase het beste wat meer uitgeven en breder inzetten, zodat je achteraf ziet welke keywords het meest rendabele zijn op het gebied van Acos. Deze opzet kun je ook hanteren voor de sponsored brand campagne.

Vervolgens maak je per product een automatische campagne aan, omdat Amazon binnen deze campagne zelf bepaalt voor welke zoekwoorden het product relevant is. Daardoor worden de automatische campagnes veel relevanter per product. Je kunt ook daarin weer biedingen instellen op basis van close, loose, complement en substitute match. Het is heel erg afhankelijk welke match voor jouw product het beste werkt. Daarom beveel ik aan te starten met een lager dagbudget en de biedingen voor de voor matches allemaal in te stellen op 0,50 cent. Dit geldt alleen voor de ‘search ads’.

Tot slot maak je een categorie campagne aan voor 5 tot 10 goed verkopende producten. Je kiest daarbij de categorieën die het beste passen bij jouw product op Amazon. Wederom stel je de biedingen allemaal in op 0,50 per categorie en kijk je na verloop van tijd welke biedingen je kunt opschalen en welke je moet downscalen. Dit geldt alleen voor de ‘search ads’.

Je kunt overigens bij de ‘’search term reports’’ achterhalen welke zoektermen gebruikt zijn en via welke zoektermen aankopen zijn voltooid. Deze zoektermen kun je vervolgens weer inzetten binnen de campagnes indien je ziet dat je ze nog niet gebruikt.

Sellics

Sellics is een heel handig programma voor Amazon. Je moet daar een betaald account afnemen. Vervolgens kun je daar elke dag nieuwe product beoordelingen terugvinden, aangezien in Amazon daar geen melding van wordt gemaakt.

Daarnaast kun je zelf dashboards aanmaken m.b.t. organische ranking van jouw producten op bepaalde zoekwoorden. Je kunt ook een ‘spion’ instellen die jouw concurrenten m.b.t. ranking en Sales bespioneert. De spion geeft je een globaal beeld hoe jouw concurrenten het precies doen.

Tot slot kun je ook nog gebruik maken van handige voordelen voor je advertentie campagnes. Het is dus absoluut het geld waard m.b.t. dashboards bouwen en om zo een volgende professionaliseringsslag te slaan.

Advertentieplanning en CPC verhogingen

Binnen Sellics kun je zoals we eerder hebben toegelicht gebruik maken van veel voordelen, zo ook van advertentieplanning en CPC verhogingen regels.

Het is dus mogelijk om pas te starten met adverteren vanaf een bepaald tijdstip op door de weekse dagen of weekenden. Dat is volledig zelf in te stellen en werkt perfect voor alle campagnes.

Daarnaast is het ook mogelijk om CPC verhogingen in te stellen met biedingsregels. Dus je kunt het zodanig instellen dat de biedingen met 10% worden verhoogd binnen een campagne als de marketingkosten per zoekwoorden niet meer zijn dan 3 a 4%

Zo kun je ook het tegenovergestelde doen en een regel instellen dat de CPC biedingen bijvoorbeeld met 10% worden verlaagd indien de marketingkosten 8 tot 10% of juist hoger zijn.

Amazon vine – professionele review

Indien je graag professionele reviews wilt ontvangen van professionele consumenten die een gedetailleerde review achterlaten, dan past het Amazon Vine programma hier het beste bij. Amazon Vine, alleen beschikbaar bij uitnodiging, is beschikbaar voor de grotere merken.

Je kunt dan een product opsturen naar een consument van het Vine programma die een eerlijke en gedetailleerde product review met foto’s achterlaat. Dit helpt een consument logischerwijs over de drempel heen m.b.t. een aankoop, vooral bij het duurdere segment producten.

FBA

Binnen Amazon kun je naast de verkoper mogelijkheid ook ervoor kiezen om je producten op voorraad te laten leggen bij een warenhuis van Amazon. Het heeft als grote voordelen dat het complete verpakken en versturen van jouw producten inclusief de volledige klantenservice uit handen wordt genomen.

Je betaalt daardoor wel meer per product als bemiddelingsbijdrage aan Amazon door gebruik te maken van FBA.

Amazon Vendor

Het is ook mogelijk om binnen Amazon te verkopen als Amazon Vendor. Let op dat deze verkoopmogelijkheid alleen er bestaat indien je merkhouder bent en uitgenodigd wordt door Amazon.

Het houdt in dat Amazon jouw producten inkoopt. Jij moet alleen het Amazon Vendor dashboard beheren en eventueel de marketing promoties beheren. Amazon wordt dan op het platform Amazon de verkoper van jouw producten. Dat betekent dat jouw producten natuurlijk een flinke boost krijgen in organische ranking en de Sales ook gaan pieken. De consument heeft namelijk meer vertrouwen in Amazon als verkoper.

Business reports

Binnen Amazon kun je gebruik maken van de Business reports op productniveau. Je kunt daardoor goed voor bepaalde tijdsperiodes achterhalen hoeveel het product bezocht en dan ook gekocht is.

Je kunt daarnaast ook goed achterhalen hoeveel mensen op jouw product klikken of hoeveel mensen het zien maar niet klikken. Zo kun je bepaalde testen uitvoeren door een andere titel of afbeelding te gebruiken, waardoor je de aandacht kunt trekken van de consument.

Het belangrijkste is dat je deze rapporten met name gebruikt om het succes te verhogen op productniveau m.b.t zichtbaarheid en Sales. Je kunt zo goed achterhalen wat de drukke dagen zijn binnen jouw productcategorie en kunt zo eindeloos door testen met je producten.

Amazon commissie verlagen

Binnen Amazon moet je de producten listen in een bepaalde categorie. Zo is er de mogelijkheid om gemakkelijk van categorie te veranderen. Door te veranderen van categorie zal de bemiddelingsbijdrage ook veranderen en zo kun je kosten besparen. Zo kan de bemiddelingsbijdrage van 15% zomaar zakken naar 8% per verkoop en dat scheelt een slok op de borrel indien je veel verkoopt binnen 1 jaar.

Wees ook niet ongerust, want voor de product ranking is het niet dermate van invloed dat je niet meer zichtbaar bent binnen Amazon op de belangrijke zoekwoorden. Zolang je maar niet de producten toevoegt binnen een volledig vreemde categorie van Amazon.

Buybox

Binnen Amazon is er sprake van een buybox, oftewel een koopblok. Dat houdt in dat er een of meerdere verkopers een product aanbieden binnen dezelfde listing van Amazon.

Je kunt dat binnen de listings online zo zien hoeveel verkopers er zijn. Dat gaat op basis van EAN niveau:

Veel verkopers hebben moeite met de buybox beheersing. Degene die de buybox beheert wordt namelijk de 1e verkoper richting de consument. We hoeven natuurlijk niet uit te leggen hoeveel meer verkopen je dan genereert.

In principe krijgt de verkoper met de beste voorwaarden het koopblok ofwel buybox binnen Amazon. Dus de verkoper met de goedkoopste prijs, beste levertijd en beste/meeste reviews wordt de 1e verkoper. Het heeft dus met meer te maken dan alleen de prijs. Het is ook lastig indien je een verkoper bent van verschillende producten om dit elke dag te controleren.

Via https://www.channelengine.com/nl/ kun je de buybox over Amazon en meerdere Marketplaces beheren. Je stelt daarin een minimum en maximum prijs en een minimale en maximale levertijd wat je kunt hanteren. De tool schommelt heel frequent elke dag tussen deze instellingen om continue de buybox te hebben. Het brengt natuurlijk ook kosten met zich mee, maar het loont zich absoluut uit. Zo heb jij tijd om verder te gaan met ondernemen.

Amazon lightning deal

Binnen Amazon kun je gebruik maken van Lightning Deals. Dit zijn kortlopende ‘bliksem’ acties die maximaal 6 uur duren. Je geeft daarbij hogere kortingen van 5%, 10% of hoger weg op jouw producten. Het creëert extra zichtbaarheid en verhoogt logischerwijs jouw verkoopvolume. Het is met name interessant om dit in de weekenden in te zetten als er veel traffic aanwezig is op Amazon.

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.businessinsider.com%2Fhow-do-you-get-a-lightning-deal-on-amazon-prime-day&psig=AOvVaw0iBGq6W0JuIeztrHcDyndH&ust=1582119985755000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCIDxrbOe2-cCFQAAAAAdAAAAABAD

Amazon coupons

Je kunt ook gebruik maken van Amazon coupons. Je kunt heel gemakkelijk zelf per product coupons voor een bepaalde tijdsperiode instellen. Dus denk dan aan 1 dag of meerdere dagen achter elkaar. Je kunt een voorraad opgeven hoe vaak de coupon voor die tijdsperiode gebruikt kan worden en zo ook hoe vaak elke consument per keer een coupon kan gebruiken.

Het verhoogt de CTR van jouw listing t.o.v. de andere product listings, want andere producten hebben dit niet erbij staan.

Amazon lightning deals

Cyber Monday en Black Friday

Je wilt 100% gebruik maken van de kansen om veel te verkopen op Cyber Monday en Black Friday. Het beste is om gebruik te maken van zowel Lightning Deals als Coupons. Zorg ervoor dat je tijdig begint met plannen en de deals uiterlijk einde september instuurt.

Er zijn veel bedrijven die meedingen voor het live plaatsen van deals op deze dagen, aangezien een plek erg gewild is rondom deze 2 dagen. Daarom moet je zo vroeg mogelijk beginnen met plannen en idealiter meer korting weggeven dan wat je normaal zou doen.

Daarnaast is het ook verstandig om speciale feeds te maken met de zoekwoordbiedingen en deze met een factor van 1,5 of 2 te verhogen voor alleen deze twee dagen.

Prime day

Prime day is de belangrijkste verkoopdag van Amazon en staat wereldwijd bekend als dé dag om te verkopen op Amazon.

Zorg daarom dat je precies dezelfde maatregelen treft als voor Black Friday/Cyber Monday en zsm de deals instuurt. Let op dat Amazon deze prime day actie altijd op 1 dag organiseert en dat meestal in juli doet. Let dus in apri/mei al goed op of je enige communicatie al voorbij ziet komen.

Account Health

De account health is enorm belangrijk binnen Amazon. De account health kun je onderverdelen in drie segmenten, namelijk:

  • Verkopersbeoordelingen
  • A-z claims
  • Creditcard terugboekingen.

Indien er een negatieve beoordeling, a-z claim of creditcard terugboeking claim binnenkomt moet je oppassen. Indien je namelijk een van deze claims of beoordelingen binnenkrijgt dan kun je behoorlijk in de problemen komen. De mate waarin de account health goed of slecht is

Indien je namelijk 1 melding (negatieve beoordeling, claim of terugboeking) met minder dan 150 bestellingen in de afgelopen 60 dagen, dan telt dit zwaar mee in de account health. Indien de account health vervolgens negatief is, dan heb je zelfs kans dat Amazon maatregelen neemt zoals je verkopersaccount tijdelijk sluiten en alle betalingen te bevriezen.

Zorg er daarom voor dat je de beoordelingen proactief aanpakt en de negatieve beoordelingen zo snel mogelijk aanpakt.

Verkoper Beoordeling

Binnen Amazon kun je ook als verkoper beoordeelt worden. De tip die ik je kan meegeven is probeer dit zo positief mogelijk eruit te laten zien. Consumenten worden bestookt door Amazon met e-mails of ze niet een beoordeling willen achterlaten.

Je kunt daarom, indien de aanwas van verkopersbeoordelingen laag is, de consument telefonisch benaderen. Probeer dan neutraal te vragen hoe de aankoop bevalt en vraag om een review indien je merkt dat de consument positief is.

Indien er een negatieve beoordeling binnenkomt moet je er z.s.m voor zorgen dat dit een positieve beoordeling wordt.

A-z claim

Probeer vragen van klanten na een bestelling direct op te volgen en ook retour aanvragen direct op te lossen. Indien het anders te lang duurt voor een consument kan de consument een claim indienen bij Amazon.

Je hebt, indien de consument de claim heeft ingediend, maximaal 3 dagen om de claim op te lossen. Indien dat niet is gelukt na 3 dagen dan gaat de claim gegarandeerd 100% negatief in de boeken. Dus wat kun je doen?

Neem direct telefonisch contact op met de klant en probeer het specifieke geval direct op te lossen. In de meeste gevallen, ongeveer 90%, gaat het erom dat de klant enkel en alleen zijn geld terug wilt en het product logischerwijs wilt terugsturen. Los het daarom direct op met de klant en biedt mogelijk nog iets extra’s aan en vraag aan de telefoon of de klant daarmee tevreden is.

Zorg er vervolgens voor dat je het verhaal uit het telefoongesprek bevestigd op e-mail naar de klant toe en vraag of de klant tevreden is met de oplossing. Vraag tot slot ook, wat heel belangrijk is, of de klant de claim wilt intrekken. Dit kan namelijk allemaal nog binnen de 3 dagen, maar indien de 3 dagen zijn verstreken kan dat niet meer.

Indien het de klant niet lukt om de claim in te trekken, dan heb je wel zwart op wit (in de email) een bevestiging van de klant dat hij/zij tevreden is met de oplossing. Dat kun je dan opsturen naar Amazon. Amazon kan dan de status van de claim aanpassen. De claim blijft wel in het account bestaan, maar er is dan een interne notitie gemaakt dat het goed is opgelost. Zo voorkom je een gesloten account.

Creditcard terugboeking

Indien de klant contact opneemt met de bank voor een onterechte afschrijving via zijn creditcard is er sprake van een Creditcard terugboeking (Rückbuchung). In mijn ervaring komt dit bijna nooit voor. Indien er wel sprake van is, dan moet je ook direct met de klant de situatie ophelderen.

Zorg er in alle gevallen voor dat je altijd bewijs zwart op wit hebt waarin de klant bevestigd dat je de situatie hebt opgelost en dat er mogelijk sprake was van miscommunicatie / een technische fout.

Levertijden

Let erop dat het enorm belangrijk is dat je de juiste levertijden hanteert binnen Amazon. Indien je de levertijd niet kunt nakomen moet je deze zo snel mogelijk aanpassen. Gevolg anders is dat consumenten klagen en voordat ze het product ontvangen al het geld mogelijk terug willen hebben, vanwege het geringe vertrouwen. Dat kan al snel doorgaan naar een slechte beoordeling of claim indien het niet goed wordt aangepakt.

Probeer er wel voor te zorgen dat je een competitieve levertijd instelt, omdat het ook belangrijk is voor de buybox binnen Amazon. Ga dus met name na bij je logistieke dienstverlener wat er mogelijk is en hoe dat mogelijk nog sneller kan.

Prime

De kosten voor Prime zijn ongeveer vergelijkbaar met de FBA kosten. Via het Prime model wordt er gebruik gemaakt van andere vervoerders. Per product kunnen de kosten verschillen, aangezien sommige producten weer in maat verschillen.

Je kunt overigens alleen deelnemen aan het Prime programma als je een warenhuis in Duitsland hebt, een ‘’professionele verkopersstatus’’ hebt en indien je minimaal 5 prime pakketten (producten) per dag kunt versturen.

Door de prime status krijgen je producten een enorme organische boost binnen de zoekresultaten. Daarnaast bestellen klanten veel sneller producten met de prime status en beweert Amazon dat de storno ratio onder 1% ligt. Meer dan voldoende voordelen om er dus gebruik van te maken.

Export settings

Binnen Amazon kun je de export settings aanpassen. Er zijn namelijk bepaalde standaard instellingen die ervoor zorgen dat consumenten vanuit bijvoorbeeld Belgie niet op amazon.de jouw producten kunnen kopen. Kijk dus heel zorgvuldig na aan welke landen je vooral niet of vooral wel wilt leveren.

Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om ‘eilanden’ van o.a. Nederland, Duitsland, Italie e.d. uit te sluiten, aangezien de transportkosten voor deze leveringen vaak behoorlijk hoog kunnen zijn. Zoek dus goed wat je kunt leveren en wat ook niet interessant is voor jou.

Vragen/antwoorden listings

Consumenten kunnen ook per product vragen stellen. Zorg ervoor dat je professionele antwoorden instuurt die exact de klantvraag ook beantwoorden en laat vooral ook zien dat je snel reageert. Andere consumenten kijken hier namelijk ook zorgvuldig naar en dit beïnvloedt het koopproces mogelijk negatief of juist positief.

Amazon beantwoorde vragen

Seller university

Binnen het Amazon dashboard kun je gebruik maken van Amazon University. Binnen dit segment kun je allerlei studiemateriaal bekijken om een échte Amazon professional te worden. Het biedt veel informatie rondom advertentie campagnes instellen, specifieke Amazon promoties, product listings en ga zo maar door. Het is een échte aanrader om alle stappen binnen dat programma te doorlopen.

Cases aanmaken

Binnen Amazon kun je ook cases aanmaken. Tijdens het verkopen van je producten kun je tegen tal van problemen aanlopen. Denk dan aan het krijgen van onterechte productbeoordelingen, technische instellingen die niet lijken te werken of andere problemen die je tegenkomt. In mijn ervaring kan het enorm helpen om voor elk probleem weer een nieuwe case aan te maken.

Indien je graag wilt dat jouw probleem wordt opgelost is het een kwestie van volhouden en zo duidelijk mogelijk jouw probleem uit te lichten. De amazon medewerkers worden beoordeeld op hoe snel ze een case afhandelen, dus in de meeste gevallen willen ze case enkel en alleen snel beantwoorden om weer door te gaan.

Hoe specifieker jij het probleem, gewenste oplossing en jouw vraag toelicht hoe beter jij geholpen kunt worden. In mijn ervaring kan het in sommige gevallen een kwestie zijn van maandenlang, in het ergste geval, de cases continue opnieuw te openen totdat de oplossing voorhanden is.

Plan of action

Indien je account geblokkeerd is of bepaalde privileges zijn ontnomen wordt er gevraagd om een Plan of Action te maken. Ik heb veel van dat soort plannen moeten maken voor bijvoorbeeld een geblokkeerd account vanwege te veel claims/verkopersbeoordelingen, toevoegen van identieke producten op dezelfde ASIN of voor andere problemen waarvoor Amazon regels heeft bedacht.

Zo zijn er veel artikelen te vinden over hoe men het beste zo’n plan kan beschrijven en naar mijn mening kun je hier het beste antwoord vinden: https://sellercentral.amazon.com/gp/help/external/G201623610

Probeer voordat je begint om de case te maken bewijsmateriaal te verzamelen. Bijvoorbeeld van alle positieve klantbeoordelingen, aantal op tijd verstuurde producten of andere statistieken die er toe doen voor jouw probleem. Overdrijf het echter niet en richt je tot de kern van het probleem.

Geef vervolgens in 1 of 2 A4 Tjes (PDF-vorm) antwoord op de volgende vragen:

  • Wat was de oorzaak van het probleem waardoor het account is geblokkeerd/privileges zijn ontnomen?
  • Welke acties heb je ondernomen om op korte termijn het probleem op te lossen?
  • Welke acties/stappen onderneem je richting de toekomst om deze problemen te voorkomen?

Je mag in mijn ervaring best een beetje overdrijven in de nieuwe ‘toekomst oplossing’. Amazon wilt met name op een logische manier horen wat er mis is gegaan en een goede oplossing terugzien dat het nooit meer gaat voorkomen.

Stuur niet elke dag opnieuw een plan in, maar neem de tijd om een fatsoenlijk plan of action samen te stellen. Indien Amazon het plan afkeurt neem de reactie serieus. Indien de reden niet duidelijk is, vraag dan naar de reden en probeer het verbeterde plan weer in te sturen.

B2B

In de toekomst zullen alle B2B aankopen ook via Amazon verricht worden. De omgeving is gemakkelijk en gebruiksvriendelijk. Daarnaast krijgen de zakelijke kopers de beste prijs en beste levertijd. Het is een ideaal B2B platform met alle mogelijkheden voorhanden.

Zorg er dus voor dat je B2B gegevens goed staan binnen jouw account en dat het voor de zakelijke consument zeer gemakkelijk is om jouw producten te kopen. Een goed ingericht proces, waarbij je bijvoorbeeld snel omspringt met B2B klantvragen, kan de kans op herhaalbestellingen verhogen.

Brand analytics

Amazon Brand Analytics is een feature binnen Amazon voor merkhouders. Het is een enorm handige en sterke tool om vele kansen te benutten. Je kunt beslissingen nemen op basis van data binnen het dashboard en daarmee het omzetniveau vergroten.

Je kunt binnen Brand Analytics alle zoektermen terugvinden met het dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse zoekvolume. Vervolgens zie je in hetzelfde overzicht wat daarin de organische ranking was van die dag / die week / die maand. Het is een enorm sterke tool om dus testen mee uit te voeren om zo de organische ranking van jouw producten te versterken. Daarnaast is het ook een enorm handige tool om te ontdekken welke andere zoektermen consumenten ook gebruiken voor jouw producten.

Je kunt tot slot ook zien wat een bepaalde concurrent van een product heeft verkocht. Indien je intern iemand hebt die op een handige manier handige dashboards kan bouwen met Excel, zijn de mogelijkheden eindeloos betreft het bekijken van de data op productniveau van jou en je concurrenten.

Aan de slag met Amazon

Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Kies je voor Amazon uitbesteden of ga je zelf aan het werk met deze kans?

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies