DGOCblog interview Sydney Brouwer

Sydney Brouwer over Klantgericht leiderschap

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Marc Onderneemt Audio en in samenvatting na te lezen via dit blog. Natuurlijk kun je ook naar de video kijken! Vandaag gaat Marc in gesprek met Sydney Brouwer.

Wie is Sydney Brouwer?

Ik ben 30 jaar, woon in Amsterdam en mijn bedrijf heet “Over klanten gesproken“. Wij doen één ding en dat is bedrijven inspireren om fans te maken van hun medewerkers en klanten. Dat doen we op vele verschillende manieren zoals via business games, podcasts, mijn boek en presentaties.

Je eerste boek is net verschenen, hoe voelt dat?

Het is een bijzonder moment. Ik heb vier maanden in een grot geleefd en was voornamelijk aan het schrijven. In het begin was het frustrerend maar toen ik eenmaal te pakken had hoe je een boek schrijft begon ik er plezier in te krijgen. Ik ben heel blij met het resultaat.

Wat is de kernboodschap van klantgericht leiderschap?

De kernboodschap is, wanneer je echt onderscheidend wilt zijn in het maken van enthousiaste klanten zul je een klantgerichte cultuur moeten bouwen. De rol van leiderschap hierbij is niet te onderschatten. Leiders hebben een enorme impact op de cultuur. Daar is nog te weinig aandacht voor.

Wat zijn de 8 principes voor een klantgerichte cultuur?

Ze zijn verdeeld in twee onderdelen. De eerste drie principes zijn de persoonlijke principes van klantgericht leiderschap. Deze gaan over wie jij moet zijn en wat jij als leider moet doen en geloven. Het gaat dus over jou als persoon en nog niet over je organisatie.

De andere vijf principes gaan over de organisatorische principes van klantgericht leiderschap. Hoe bouw je een klantgericht team, hoe zorg je ervoor dat klantgerichtheid levend maakt en hoe meet je welk verschil het maakt.

Waarom is klantgericht werken zo belangrijk?

Ik krijg meestal drie antwoorden; meer loyale klanten, het kan kosten besparen en het maakt je werk leuker en makkelijker. Je verdiend er meer door ook al is dit niet het hoofddoel. Beter voor de klanten zorgen is de motivatie van de meest succesvolle bedrijven.

Wie creëert de meest legendarische klantbeleving volgens jou?

Dat kan er maar eentje zijn, Disney. Het is bijzonder. Wanneer je een stap zet in het park, waan je je direct in een andere wereld. Alles wat buiten deze bubbel gebeurt bereikt je eigenlijk niet meer. Ze werken enorm op detail niveau. De paden, zelfs de prullenbakken passen bij het thema. Maar ook in het hotel. Wanneer je daar een kamer boekt zul je een aantal knuffels in de kamer zien en elke keer wanneer jij na een dagje Disney terug komt in het hotel staan de knuffels ergens anders. De eerste dag zitten ze bijvoorbeeld op bed tv te kijken en houdt Donald de afstandsbediening vast. De volgende dag zitten ze in de badkamer met een badmuts en een tandenborstel. Zo creëer je magie.

Sta je liever op een podium of werk je liever aan een project?

Daar is maar één antwoord op. Zet mij op een podium, dan voelt mijn werk als spelen. Ik ben geen Consultant. Mijn kracht zit in die korte energie boosts.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Dat is heel makkelijk. Ik woon in Amsterdam dus ik zou kijken wat er gebeurd wanneer ik 1.000 pingpong ballen in één keer vanuit het dak in kofferbak probeer te gooien. Daarna zou met de 1.000 pingpong ballen naar de apenkooi gymzaal rijden en kijken wat ik en mijn mede apen er zoals mee kunnen bedenken.

Wil jij alle antwoorden van Sydney weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Of ben je op zoek naar iemand die voor jou de Sociale media marketing uit handen kan nemen? Neem dan een kijkje bij onze Sociale media marketing diensten.

Marc