Tien tips om online je boek te promoten van BoekenBusiness
Tien tips om online je boek te promoten
28 februari 2014 
2 min. leestijd

Tien tips om online je boek te promoten

De verkoop van je boek valt of staat met een goede promotie. Internet is daarbij niet meer weg te denken. Tien tips van BoekenBusiness om online je boek te promoten.

De tien tips voor boek promotie

1. Maak een opvallende boektrailer en plaats die op YouTube. Geef deze de juiste tags mee, zodat je potentiële lezer hem makkelijk vindt.
2. Verstuur gratis recensie-exemplaren naar interessante boekenbloggers.
3. Bied iets leuks aan (bijvoorbeeld een checklist of lijstje met tips). Zorg dat het aansluit bij het onderwerp van je boek en laat de geïnteresseerden ‘sociaal betalen’. In ruil voor een tweet of Facebook-bericht kunnen ze jouw cadeau downloaden.
4. Ga twitteren. Als je nog geen account hebt, maak dat dan aan. Stuur op regelmatige basis tweets de wereld in met goede tips of leuke weetjes die een link hebben met je boek.
5. Zorg dat je weet wat er op internet rondgaat over je boek. Via Google Alerts kom je er snel achter wanneer het genoemd wordt. Je kunt daar dan direct op inspelen , bijvoorbeeld door het bericht te delen via de social media.
6. Maak een profiel aan op LinkedIn. Voeg onder ‘Publicaties’ je boek toe.
7. Vraag in discussiegroepen van LinkedIn anderen om hun mening. Laat twee boekomslagen zien en vraag welke de voorkeur heeft. Vraag iedereen om mee te denken over een goede titel. Kortom: creëer buzz rond je boek. Het maakt mensen nieuwsgierig en is veel leuker dan eenzijdig een reclameboodschap op hen afvuren.
8. Zet een samenvatting van je boek op Slideshare. Dit is een community waar je presentaties met elkaar kunt delen. Lekker maken en daarna verkopen, dat is het idee.
9. Maak een website speciaal voor je boek (of geef het een plekje op je bedrijfs- of auteurswebsite). Plaats hier een afbeelding van de cover op, een wervende tekst over het boek en de bestelgegevens. Maak de site zo uitgebreid als je wilt. Denk aan informatie over jezelf als auteur (+ foto), een boektrailer, praktische gegevens zoals ISBN, uitvoering en uitgeverij, positieve recensies en het eerste hoofdstuk van je boek als teaser.
10. Ga naar een bekende boekwinkel en leg je boek tussen de bestsellers. Maak een foto en verspreid die via Facebook en/of andere social media.

Wil je meer weten over het schrijven, uitgeven en promoten van een boek? Meld je dan aan voor de wekelijkse, gratis tips op www.BoekenBusiness.com.
Tekst: Janneke Sinot

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen