Waarom TikTok een winnend platform is en zal blijven
arrow_drop_up arrow_drop_down
17 oktober 2019 

Waarom TikTok een winnend platform is

TikTok is het platform van dit jaar vallende onder de categorie “the one to watch”. Zelf ben ik de afgelopen tijd ook met TikTok aan de slag gegaan en kom ik tot de conclusie dat het nu in Chinese handen zijnde TikTok een aankomend winnend platform is.

Wat is TikTok?

Allereerst, TikTok begon niet onder de naam TikTok. Het was een App voor jonge tieners die het leuk vonden om korte video’s te maken en daarin stukje muziek te voorzien van playbacken of een dansje. TikTok was eerst musical.ly. Wellicht dat die naam je nog wat zegt. Musical.ly werd uiteindelijk overgenomen door een Chinees bedrijf, waarna de App een volledige rebranding heeft ondergaan en verder is gegaan onder de naam TikTok.

Doordat deze naam een bredere lading kan dekken zag je in de periode na de rebranding dat er ook steeds meer andere vormen van creatieve content op TikTok begonnen te verschijnen. Alles wat ons mensen bezig kan houden passeert wel de revu. Van sport trucjes tot aan 15 seconden video’s van kookkunsten en allerlei andere creatieve uitspattingen. Grote voetbalclubs als FC Barcelona en Real Madrid hebben zelfs al een eigen TikTok kanaal (zie foto hieronder).

Het TikTok account van FC Barcelona

Voor wie is TikTok?

Primair wordt TikTok gebruikt door de jongste doelgroep actief op sociale media. Kinderen in de leeftijd van 9 tot 15 jaar zijn dan ook oververtegenwoordigd op het platform. Toen ik mijn studenten op de Fontys Hogeschool vroeg naar het platform, hadden de meesten er nog nooit van gehoord. In een enkel uitzonderlijk geval hadden ze het platform wel eens bij een jonger broertje of zusje voorzij zien komen. Voor deze groep 20 tot 25 jarigen is Instagram momenteel het meest belangrijke platform. Een TikTok account aanmaken staat niet bovenaan hun lijst ;).

Wat je wel ziet is dat de ontwikkeling in de demografie van TikTok gebruikers snel aan het veranderen is. Waar het bij Facebook een later Instagram echt wel 3 tot 5 jaar kon duren voordat je in elke leeftijdsgroep veel gebruikers zag, lijkt het er sterk op dat dit proces bij TikTok sneller zal gaan. Niet zo vreemd natuurlijk, want het proces van een nieuw sociaal platform en daaraan wennen hebben we inmiddels een paar keer meegemaakt. De leercurve is korter geworden.

Waarom heeft TikTok de kans om een echt groot platform te worden?

Allereerst moeten we vaststellen dat TikTok inmiddels al een groot platform is, dus de titel is wellicht al misleidend. Echter, is het platform nu alleen groot bij het echt jonge publiek. Tenzij je actief bent in de online marketing of sociale media wereld, heb je als je boven de 20 bent waarschijnlijk TikTok nog niet zo vaak voorbij zien komen. TikTok staat al een tijdje vast in de top 100 van meest gedownloade Apps in de App Store van Apple en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven.

We hebben vaker platformen zien komen en weer zien gaan of in elk geval gemarginaliseerd zien worden. Denk aan Vine, Tumblr of Hyves. Waarom zal TikTok dan wel groot worden en een blijvertje blijken te zijn?

In mijn optiek zit dit hem in de enorme mate van aantrekkingskracht die de App heeft. Als je eenmaal aan het kijken bent naar content, kun je oneindig lang door scrollen en telkens weer verrast worden door leuke korte video’s. Dat steekt aan. Daarnaast biedt de App functies aan die niet zo eenvoudig te kopiĆ«ren zijn door de andere platformen. Het staat echt op zichzelf. Hoe anders is dit geweest voor Snapchat bijvoorbeeld, dat zijn meest belangrijke functies overgenomen zag worden door Instagram (Stories) en later ook Facebook, WhatsApp en YouTube.

De tijdlijn van TikTok [Infographic]

TikTok tijdlijn Infographic van DGOC

TikTok in de praktijk

Nadat ik TikTok een tijdje in de praktijk heb getest, heb ik gemerkt dat je ook met een heel nieuw account een enorm bereik kunt hebben. Alles lijkt in het algoritme van TikTok te draaien om het 1e uur. Krijgt je video daarin voldoende hartjes (likes) en reacties, dan wordt deze verder verspreid. Daardoor krijg je heel aparte statistieken. Waar je bij de meeste andere platformen redelijk stabiele aantallen views kunt verwachten bij je content, komt het bij TikTok voor dat de ene video misschien maar 100 tot 200 views krijgt en de andere video duizenden, zoals hieronder te zien is.

TikTok in de praktijk

TikTok maakt je creatief

Persoonlijk vind ik TikTok ook vooral erg leuk om te gebruiken. Het maakt me creatief en zet me meer dan de andere sociale platformen aan het denken over wat leuke catchy korte content kan zijn. Ik probeer van alles uit. Het ene filmpje faalt faliekant en een volgende video scoort dan weer meer dan 20.000 views. Als online marketeer zie ik het ook als mijn taak om zo’n nieuw platform te omarmen en mij eigen te maken. Dat helpt later altijd bij de strategische adviezen die wij aan onze klanten mogen geven. Helicopterview.

Moet ik nu met TikTok aan de slag?

Commercieel gezien is dit nog niet het moment in Nederland om met TikTok aan de slag te gaan. Maar dat moment zit er wel aan te komen. Adverteren kan in Nederland nog niet en het platform is nog niet groot genoeg bij ons om te rechtvaardigen dat je daar in je marketing strategie echt veel tijd aan gaat besteden. Tenzij jouw doelgroep de 9 tot 15-jarigen zijn uiteraard. Dan wil je dagelijkse aansprekende content maken en zo een winnaar worden op het platform.

Meer weten over TikTok? Installeer de App op je mobiel en vergeet ook niet om mijn TikTok profiel te volgen voor de nodige creatieve inspiratie.

TikTok Marc Onderneemt

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies