arrow_drop_up arrow_drop_down
28 november 2019 

5 redenen waarom het verbergen van likes door Instagram een goed idee is

Is het verbergen van likes een goed idee? De afgelopen maanden is Instagram in een aantal landen druk bezig geweest om te testen met het niet meer weergeven van van likes bij berichten. In landen als Amerika, Canada, Japan en nu ook (deels) Nederland zien gebruikers nu niet meer het aantal likes bij een bericht staan.

Persoonlijk ben ik een groot voorstander van het verbergen van likes, ongeacht op welk platform dit speelt. In dit artikel schets ik 5 redenen waarom het verbergen van likes door Instagram een goed idee is.

  1. Gebruikers hoeven niet meer (alleen) voor populariteit te gaan
  2. Het verbergen van likes stimuleert de creativiteit
  3. Wanneer likes verborgen zijn, verdient Instagram meer geld
  4. Het verbergen van likes is een drempelverlager om (weer) vaker te posten
  5. De inhoud van de content op Instagram zal veranderen

Gebruikers hoeven niet meer (alleen) voor populariteit te gaan

Wellicht herken je het gevoel wat ik nu zal omschrijven. Je post een bericht en na enkele minuten stromen de eerste likes binnen. Naarmate het uur vordert loopt de teller op en ergens geeft dit toch een soort van kick.

Je kunt je afvragen of dit zo gezond is. Het verbergen van likes haalt dit element er in elk geval uit. Door deze wijziging hoef je niet meer, al dan niet onbewust dwangmatig, posts te plaatsen waarbij je vooraf nadenkt over de hoeveelheid likes die het zal gaan opleveren. Dat geeft toch meer rust. Hoe vaak heb jij al een foto niet geplaatst omdat deze het waarschijnlijk “niet goed” zou gaan doen op het platform?

Instagram likes weergaven

Het verbergen van likes stimuleert de creativiteit

Nu we hebben vastgesteld dat populariteit van een bericht (in potentie) niet meer de meest belangrijke factor van een post hoeft te zijn en dit wellicht meer rust geeft voor gebruikers, kunnen we ook stellen dat gebruikers van Instagram zich wellicht wat vrijer gaan voelen om te variëren in de soorten content die ze posten. De content hoeft immers niet meer aan allerlei ongeschreven spelregels te voldoen.

Een positief effect hiervan kan zijn dat het de creativiteit zal stimuleren. Meer rust en vrijheid in het hoofd zorgen hier immers voor.

Wanneer likes verborgen zijn, verdient Instagram meer geld

Dit interessante inzicht kwam ik tegen in een artikel van Esquire. Het punt dat ze maken is dat er, doordat populariteit van Influencers zo’n grote rol speelt, veel geld rechtstreeks naar deze Influencers gaat waar Instagram niets van ziet. Instagram zal volgens Esquire heus niet alleen vanwege de positieve effecten voor haar gebruikers deze move zetten.

De gedachte is dat Instagram de schakel van tussenpersonen tussen bedrijven en Influencers kan wegnemen en deze rol zelf zou kunnen invullen, gegeven de hoeveelheid data die ze ter beschikking hebben. De tijd zal het leren…

Het verbergen van likes is een drempelverlager om (weer) vaker te posten

Meer vrijheid en creativiteit kunnen als drempelverlager gaan werken om vaker te posten. Op het moment dat je minder tot geen risico loopt om gevoelsmatig online een flater te slaan, verdwijnen de remmingen om berichten te plaatsen als sneeuw voor de zon.

Niet iedereen is overigens blij met het verdwijnen van de zichtbare likes. Zo komt het nieuws bij sommige Inluencers zo hard aan, dat ze in tranen uitbarsten getuige deze video.

De inhoud van de content op Instagram zal veranderen

Hoe het ook moge uitpakken, het globale idee achter dit soort wijzigingen is positief. De sociale media platformen willen dat mensen hun content minder laten beïnvloeden op factoren die alleen maar te maken hebben met het realiseren van zo veel mogelijke likes. Het moet meer gaan om de inhoud van de content. En dat, dat is goed nieuws in mijn optiek.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies