Vergeet je eigen website niet

Het komt ontzettend vaak voor. Er zijn altijd wel honderden redenen om niet aan je eigen marketing te werken. Ik wil een lans breken over hoe belangrijk dat is en waar dat bij ons in de afgelopen week naar voren kwam.

Ik heb de afgelopen weken veel SEO werkzaamheden gedaan, rapportages gemaakt, zoekwoord onderzoeken gedaan enzovoorts. Op gegeven moment komt dan toch het kriebeltje en ga je een keer tijd maken voor je eigen website.
We publiceren continu content maar hebben qua optimalisatie al een tijdje niet veel gedaan op DGOC.nl. Zit dat nog wel goed? Dan gaat er een beerput open. Ook bij je eigen website moet je kritisch blijven. Al helemaal wanneer je een dienstverlening verkoopt waarbij juist dit soort dingen geoptimaliseerd worden.
Schoenmaker blijf bij je leest is de ene kant van het verhaal. Maar ook practice what you preach. Op het moment dat ik mijn klanten adviezen geef moet ik deze natuurlijk zelf ook opvolgen.
Maar zoals bij zoveel ondernemers het geval is laat je jezelf pas als laatste aan de beurt komen.

Analyse DGOC.nl

Wij gebruiken een online tool die de meeste online marketing bureaus wel zullen kennen/gebruiken, namelijk SE ranking. Wij hebben daar heel leuk DGOC ranking van gemaakt. Daarin kun je rapportage maken, zoekwoord onderzoeken doen en monitoren hoe zoekwoord posities zich bewegen. Daar begon het voor onze website al.
Vervolgens ben ik een website scan gaan maken. Hoe snel is onze website, hoe mobiel vriendelijk is hij en welke problemen komen we tegen. Ook dit doe je natuurlijk met een handige tool maar ook binnen Google zelf is hiervoor een handig middeltje. Denk bijvoorbeeld aan de Google Search Console. Deze brengt onder andere je dode links in kaart. In de loop van tijd kan er een hoop gebeuren. Die sluipen er bij iedereen in. Pagina’s die niet meer bestaan of een andere plek krijgen. Die moeten een redirect krijgen.
Maar er kwamen ook ander dingen naar boven. Zo roep ik altijd het hardst dat je nóóit frame’s moet gebruiken op je website. Ja hoor, ik vond een pagina op onze website die een frame gebruikt. Dat kan echt niet! Dat wordt dan ook snel opgelost.
Verder vond ik pagina’s met een dubbele titel tag, pagina’s waarvan de titels te lang waren, titels waar de omschrijving ontbrak en enkele pagina’s waarbij de h1 tag ontbrak.
Er waren wel meer dan 600 afbeeldingen die geen alt tekst hadden. Dit vond ik zelf een hele grote. Het is belangrijk om die altijd mee te geven. Vaak zijn dit iconen en dergelijke afbeeldingen die vaker terug komen, dus dit is snel opgelost.
Tot slot zaten er 15 fouten in de W3C HTML validatie. Een item voor de techneuten onder mijn lezers. Er is dus nog veel te doen.

De boodschap van dit verhaal is dan ook, let goed op je eigen kanalen. Loop je eigen promotie materialen langs, kijk of alles nog actueel is. Denk niet dit heb ik ooit eens gemaakt en nu kan ik er jaren mee door. Daar ga je ongetwijfeld mee op je bek. Dus werk aan je eigen kanalen.

Een laatste mooie voorbeeld is mijn geautomatiseerde webbinar. Die moet ik toch écht eens opnieuw gaan opnemen. Dit is een on-demand webbinar en blijkbaar noem ik hierin iets dat tijdsgevoelig is.
Iemand die dacht dat het webbinar live was stuurde mij een mailtje met de feedback: Je zegt in het webbinar dat je binnenkort voor de tweede keer vader wordt. Maar dat ben je toch al lang?! Oeps. Deze mag absoluut ververst worden.

Dus werk aan je eigen kanalen. Geef je klanten aandacht maar vergeet je eigen bedrijf niet!

Marc