Verliesteksten versus winstteksten: wat gebruik jij online?
Verliesteksten versus winstteksten
27 november 2013 
1 min. leestijd

Verliesteksten versus winstteksten

De afgelopen tijd hebben wij wat testen uitgevoerd met het gebruik van verliesteksten. Zonder uitzondering hebben deze testen geleid tot een hogere conversie op nieuwsbrief inschrijvingen en een hogere CTR bij AdWords advertenties. Kortom, een trend waar vele e-commerce spelers hun voordeel mee kunnen doen. Laten we eerst antwoord geven op de vraag wat verliesteksten zijn.

Wat zijn verliesteksten?

Bij een verliestekst maakt men gebruik van een omschrijving waarbij wordt ingespeeld op de angst van de consument om iets niet te krijgen, om iets mis te lopen. Tot voor kort was het gebruikelijk om hoofdzakelijk winstteksten in te zetten. Kijk even naar het onderstaande voorbeeld.

De titel van het nieuwsbrief formulier is aangepast van een winsttaal tekst naar een verliestaal tekst. Het effect na 1 week was een factor 2,8 meer inschrijvingen. Dit laat zien dat mensen sneller in actie komen wanneer ze mogelijk iets mis lopen dan wanneer er iets te winnen valt.

Testen in Google AdWords

Google AdWords advertenties zijn een uitstekende manier om dit soort dingen te testen. Zet voor elke campagne een advertentietekst op met een winsttekst en daarnaast een advertentie met een verliestekst. Afhankelijk van de volumes heb je na een week de eerste resultaten. Let er hierbij wel op dat een verliestekst voor een hogere CTR kan zorgen, maar dat dit niet automatisch betekent dat de conversie op jouw site ook omhoog gaat. De hogere CTR is dan ook niet heilig.

Let op, verander niet direct alles

Het lijkt nu heel aantrekkelijk om allerlei teksten om te zetten naar verliesteksten, maar wees hier zuinig mee. En vooral, blijf testen! Wellicht werkt een verliestekst voor een maand heel erg goed, maar kan een winsttekst daarna juist weer voor een flinke boost zorgen. Uw website wordt immers door verschillende soorten consumenten bezocht.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen