Vind ik leuk! Facebook Marketing met Anne Raaymakers
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 april 2019 

Vind ik leuk! Facebook Marketing met Anne Raaymakers

Vandaag heb ik de grote eer om voor de tweede keer in gesprek te gaan met Facebook queen Anne Raaymakers. Daarmee is Anne ook de allereerste terugkerende gast in deze show! We praten over haar nieuwe boek Vind ik leuk! en de lessen die we daaruit kunnen leren.

https://youtu.be/QcpZVVrI8s

Waarom heb je het boek Vind ik leuk! geschreven?

Veel mensen stellen mij deze vraag en dan komt daar gelijk de vraag achteraan: waarom heb je dit boek geschreven juist in deze tijd? En dan antwoord ik het dat dit juist het moment is. Hoge bomen vangen veel wind. Wat Facebook fout kan doen, hebben ze gedaan in de ogen van de media en veel manden. Er is veel gaande en daarom verlaten veel mensen Facebook. De mensen die Facebook verlaten zijn misschien wel onze toekomstige klanten dus dat is niet leuk. Aan de andere kant is het natuurlijk nog steeds zo dat meer dan 10 miljoen Nederlanders op Facebook zitten en dat jouw klant daar vast en zeker tussen zit, kan niet anders natuurlijk want het is het grootste sociale platform ter wereld en tevens ook het machtigste marketing bedrijf ter wereld. Juist in deze tijd zie ik dat veel ondernemers het opgeven met Facebook onder het mom van dat is toch vast niets. Door alles wat ze erover horen en andere kant vermarkten ze hun product wellicht verkeerd op Facebook. Ze kennen de spelregels eigenlijk niet. Het boek Vind Ik Leuk gaat vooral over het spel en de spelregels van Facebook.

Persoonlijke marketing en sociaal zijn is wat mij betreft de belangrijkste spelregel. Het is een sociaal platform. Facebook is een feestje zeg ik altijd.  Daar moet je je als gast en als feestganger gedragen. Gezellig zijn, persoonlijk zijn.

Vreemd genoeg denken heel veel marketeers en ondernemers dat ze dat niet moeten doen en proberen dan een hele formele marketing uit. Als het ware een klassieke vorm van adverteren. Adverteren en reclame maken op een directe manier, dat werkt niet op Facebook.  Marketeers hebben wel enigszins in de gaten wat de bedoeling is maar ondernemers en zeker kleine ondernemers die geen kaas hebben gegeten van marketing die doen dingen na bijvoorbeeld. Ze hebben het vak marketing natuurlijk nog nooit gehad op school. Ze doen maar wat. Een beetje adhoc marketing en ze vergeten daarbij dat Facebookmarketing eigenlijk heel erg makkelijk is. Je hoeft alleen maar vriendelijk en persoonlijk te zijn.

Marketing is eigenlijk het belangrijkste voor een bedrijf maar kleine ondernemers vinden het dagelijkse werk in hun bedrijf het belangrijkste, maar ze vergeten dat als ze niet aan marketing en verkoop doen, dat er dan geen klanten over de vloer zullen komen. De tijd dat klanten uit zich zelf naar je toe komen, hebben we wel gehad. Er is zoveel concurrentie. Ze vinden marketing onbelangrijk, het staat onderaan het lijstje, ze vinden het niet leuk, ze durven het niet. Ze zijn bang voor de zichtbaarheid denk ik. Alles dragen ze aan om het niet te doen of niet regelmatig te doen. Ik blijf erbij dat marketing je belangrijkste werk is in het bedrijf. Als je marketing goed is, hoef je niet te verkopen. Marketing wordt vanzelf leuk als er klanten uit komen.

Nummer 1 in de top 100 van Managmentboek! Hoe is dat gegaan?

Weet je wat het is? Heel veel mensen willen graag een boek schrijven en doen dat ook maar vergeten eigenlijk dat pas zodra je boek er is, het echte werk pas komt. Het enige dat je kan voorkomen is dat je met dozen met boeken op de zolder komt zitten die nog niet eens geopend zijn. Ik had natuurlijk de ervaring met Aartjan van Erkel en het boek “Maak me gek” destijds, want daar heb ik toen de marketing voor gedaan. Uiteraard via Facebook. Er komt heel veel bij kijken. Bijvoorbeeld de juiste boektitel, juiste cover, noem maar op.

Het was heus niet makkelijk om dit boek te schrijven. Het boek stond binnen 10 dagen op een in de lijst. Dat ging dus heel snel.

Blijven doorgaan, blijven werken.  Een flink Facebook marketing programma erachter. Zitten wachten voor dat iemand je boek gaat kopen, werkt niet. Er zijn genoeg boeken in omloop dus dat gaat hem niet worden.

Ik wil dat mensen het boek via Managementboek kopen, omdat die positie wil behouden. Bij Google kun je niet het bestverkochte boek met grafieken bijhouden.

Het beste aan Managementboeken. Dat als je het goed aanpakt, je er de rest van je carrière nog profijt van hebt. Je verhoogde, expert status, de auteur worden van een bestseller. Het is een bestseller want de 2e druk ligt al op de planken. Dit is echt wel een gaaf gevoel moet ik zeggen.

Waardoor is Facebook Marketing anno 2019 nog zo relevant?

Het is nog steeds het grootste sociale platform. Enkel Whatsapp heeft meer gebruikers in Nederland, maar daar kun je nog niet op adverteren. Althans nog niet. Het is van Facebook, dus dat kan nog eens gaan veranderen binnenkort. Facebook, is net als Instagram, nog steeds het eerste wat Nederlanders doen als ze  uit bed komen, of misschien zelfs nog al in bed zijn, en het laatste voor dat ze naar bed gaan. Het maakt nog steeds deel uit van zoveel levens op deze wereld. Mensen houden contact met hun vrienden en familie en juist in dat vriendennetwerk je product vermarkten, kan zo ontzettend lucratief zijn. Facebook adverteren is ook nog steeds vele, vele malen goedkoper dan bijvoorbeeld in een krant of een magazine of AdWords adverteren. Het is ook duurder geworden maar dat komt omdat er meer concurrentie is, dus er is meer aanbod, dus natuurlijk gaan de advertentieprijzen omhoog.

Waarom maak je de vergelijking met Google Ads?

Misschien is het niet duurder, maar Facebook is volgens mij wel doelgerichter dan Google Ads, omdat je bij Google Ads maar net moet zien of mensen op de door jou ingevoerde zoektermen gaan zoeken. Voor dienstverleners is Facebook belangrijk omdat er wordt ingespeeld op latente behoeften, dan je producten aanbieden en de mensen zijn niet heel erg op zoek naar allerlei coaches om maar eens wat te noemen, maar in de e-commerce, de branche waar DGOC met name in zit is Google Ads natuurlijk veel relevanter.

Voor wie heb je Vind ik leuk! geschreven?

Het boek is allereerst absoluut niet geschreven voor marketeers of marketingafdelingen van grote bedrijven. Het is echt geschreven voor kleine ondernemers, ZZPer’s voor mensen die marketing niet als vak in de opleiding hebben gehad, maar wel hun droom in de wereld willen zetten, die willen dat mensen hun producten verkopen, die dat moeilijk vinden, die dat ook niet leuk vinden. Hen wil ik vertellen dat marketing heel erg leuk kan zijn, zeker als het iets oplevert. Ik heb daar meer voor ogen, de misschien wel iets oudere ondernemer. Voor wie het toch soms een uitdaging is. Aan de andere kant heb ik ook veel lezers die wel heel actief zijn met Facebook, maar voor wie het een eyeopener is. Voor hun is het zoiets van ik heb het altijd verkeerd gedaan en dankzij het boek veel geleerd hebben.

Wat zijn de belangrijkste lessen uit Vind ik leuk!?

Dat het leuk is. Het is natuurlijk ook de subtitel, de leukste en gemakkelijkste manier om klanten te krijgen. Uiteindelijk is marketing er om klanten te krijgen. Facebook is super leuk en je kunt er je tijd mee verdoen als geen ander, maar daar gaat Facebook Marketing niet over. Facebook Marketing is werk en kan heel erg leuk werk zijn en worden. De boodschap is: leer de regels van het spel, maar eigenlijk ken je die regels al. Je hoeft je niet anders te gedragen dan als je al doet met je klanten in het bedrijf, of op een feestje of in je vriendennetwerk.

Praat ook gewoon zoals je normaal praat met klanten en help mensen, ben er voor ze en ben aanwezig, dan komen de klanten ook vanzelf.

Je hoeft er niet de hele tijd op te zitten. ik trek zelf een middag per week uit voor Facebook en buiten dat elke dag een half uurtje om te reageren op klanten of in groepen.  Je moet er juist niet veel tijd aan besteden.

Ik ben ook een voorstander van adverteren op profiel want jouw vrienden en familie zijn waarschijnlijk niet geïnteresseerd in de aanbiedingen van de sokken, maar  ik vind van wel dat als ze niet geïnteresseerd zijn in het wel en wee van jouw bedrijf dat wellicht geen “echte vrienden” zijn.

Kinderen inzetten voor marketing, dat moet iedereen zelf bedenken. Ik zou er echter wel heel secuur mee om gaan.

Wat verwacht jij van Facebook Messenger?

Je kunt twee dingen. Je kunt in Messenger adverteren, dat jouw advertentie heel doelgericht bij jouw doelgroep terecht komt en dan heb je nog Messenger Bots.

Messenger Bots is een fenomeen wat het volgens mij helemaal gaat maken. Ik heb er op dit moment bijzonder goede resultaten mee. Bijna even goede resultaten als met e-mail marketing en dat zegt wat, want ik heb heel veel resultaten met e-mail marketing.

E-Mailmarketing is uitgestelde marketing. Messenger Marketing is ook wel enigszins maar toch meer directer. De mensen reageren meteen. Ik zie gewoon dat, dat zo snel kan gaan en ik heb op dit moment al een heel mooi Messenger netwerk opgebouwd, op allerlei manieren en dat is een heel warm publiek.

De openingsratio met tussen de 80 en 90% is gewoon fantastisch. De valkuil is dat veel mensen denken Messenger Marketing. Dat kan ik ook doen. Berichten schrijven aan zoveel mogelijk mensen. Helemaal geweldig, maar wat vergeten ze? De mensen gaan we terugzeggen, wat ze hebben helemaal niet in de gaten dat het een geautomatiseerd bericht is. Dus wat ga ik doen? Ik ga antwoorden. Maar natuurlijk. Iemand zegt iets tegen mij en ik zou niks terugzeggen. Dat kun je niet maken.

Hoe groot is de rol van Facebook Adverteren voor jou?

Is een klein onderdeel in het boek. Doelbewust omdat ik vind dat je ook met een laag budget mogelijk is je product of dienst op Facebook te vermarkten. Advertenties kunnen dat effect versterken. Het moet in evenwicht zijn als een pagina van een bedrijf dat eigenlijk nooit iets doet (geen berichten, geen likes, geen comments) gaat adverteren op Facebook zal die veel minder likes krijgen als een pagina waar wel veel actie op is.

Het boek gaat echter over marketing zonder budget en dat, dat nog steeds heel goed mogelijk is.

Ben je ook (veel) bezig met Instagram Marketing?

Instagram is een vraag vanuit de markt. Mensen vragen Instagram heb je daar wat voor. Ik heb overal wat voor, als je het nodig hebt. Dat is ook altijd mijn succes geweest. Inspelen op vragen van de markt. Gewoon inspelen op dat wat je publiek wilt. Instagram Marketing is misschien nog wel interessanter omdat daar nog niet zoveel concurrentie is. In Nederland adverteert nog bijna niemand op Instagram en er zijn daar nog zoveel mogelijkheden.

Wat zeg je tegen mensen die Facebook adverteren te duur vinden?

Als je 2x 1.000 euro in een Facebookcampagne stopt en je haalt er niets uit, doe je iets niet goed. Het is volledig afhankelijk van wat je wilt bereiken al jij bijvoorbeeld €1.000 steekt in een product dat in totaal €6.000 oplevert is dat niet ideaal. Je moet altijd voor ogen steken, wat je met een marketingactie wilt bereiken en hoeveel geld je er dan in moet steken om jouw doel te bereiken. Daarnaast moeten allen instellingen goed staan (doelgroep, tijdstip van posten, doelstelling). De tarieven bij Facebook zijn nog erg schappelijk. Je kunt het adverteren op Facebook dus erg rendabel maken.

Verzamel iedereen die enthousiast over jouw bedrijf zijn, die jou leuk vinden, die jou mogen. Nog voordat je over klanten gaat denken. Het kan soms ook geruime tijd duren voordat je ben succesvol bent. Dat geldt niet alleen voor Facebook marketing, maar voor alle vormen van marketing.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen (als je er geen ballenbak van mag maken)?

Dan ga ik er boerengolf mee doen haha.

Wil jij alle antwoorden van Anne weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies