Virtuele wachtruimtes bij webwinkels op piekmomenten
Virtuele wachtruimtes bij webwinkels

Virtuele wachtruimtes bij webwinkels

Op tweede kerstdag was het dan zo ver, de online uitverkoop van Lush stond gepland! Wij houden thuis wel van een beetje zeep en aanverwante artikelen, dus na ontvangst van de nieuwsbrief op de dag zelf klikten wij snel door naar de website… alleen ging dat niet zo snel. Wij kwamen terecht in de wereld van virtuele wachtruimtes.

Terwijl de shopper in mijn een hartverzakking kreeg ging direct het e-commerce/ online marketing hart sneller kloppen. Zowaar een webwinkel in Nederland die het voor elkaar heeft gekregen om het zo druk te laten worden dat een digitale wachtrij noodzakelijk werd om geen mensen vast te laten lopen in de digitale gangpaden. Of is het allemaal één grote marketingtruc?

Zijn virtuele wachtruimtes echt?

De sceptische persoon in mij twijfelt er aan of zo’n wachtrij wel echt is. Toen een uur later en na het eindelijke openen van de poorten van de winkel alles uit de sale al uitverkocht bleek te zijn, kom ik al snel tot de conclusie dat van enige trucerij geen sprake kan zijn. Tijd om op onderzoek uit te gaan.

Software voor virtuele wachtruimtes

Om virtuele wachtrijen mogelijk te maken heb je een stukje software nodig. Zo werd in dit specifieke geval gebruik gemaakt van Queue-it. De essentie van de software is dat je in een virtuele rij wordt geplaatst, gerust verder kunt gaan met ander surfgedrag of zelfs koffie kunt gaan halen! Je verliest je plek in de rij niet. Uit mijn eigen kleine test bleek al snel dat de software nog niet multi-device werkt. Zo was ik op hetzelfde Google account ingelogd op de mobiele telefoon als op de laptop, maar daar begon ik toch echt weer keurig achteraan in de rij… Jammer, want shoppen op de mobiel met enige tijdsdruk is zo eenvoudig nog niet.

Uitleg van het systeem van virtuele wachtruimtes.

Te druk voor Lush?

Ook voor Lush zelf is het maar de vraag of de actie helemaal geslaagd genoemd kan worden. Buiten de lange wachttijden en de irritatie die het ongetwijfeld bij consumenten zal hebben opgeroepen kwam er ook een grote hoeveelheid reactie binnen op de Facebook pagina van het merk waarin vooral de klacht werd geuit dat er niks meer gekocht kon worden. Als ondernemer kun je het niet veel beter hebben lijkt me, al voorkom je dit soort klachten natuurlijk liever helemaal.

Conclusies

Virtuele wachtruimtes zijn een ideaal middel voor bedrijven met enorme pieken in hun verkeer op bepaalde momenten. Denk aan systemen die tickets verkopen voor evenementen, zoals concerten en sportwedstrijden. Grote uitverkoop momenten, zoals deze bij Lush lenen zich ook goed voor een dergelijk systeem. Het gaat dan niet om het wel of niet aankunnen van de drukte op een website, daar zijn andere oplossingen voor, maar om het feit dat meerdere mensen tegelijk hetzelfde product proberen te verkopen en de voorraad issues die dit kan geven. Of het eerlijker maken van de verdeling van tickets bij een snel uitverkopend evenement.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies