Vitaliteit voorop met Sjoerd de Jong
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 februari 2019 

Vitaliteit voorop met Sjoerd de Jong

Een keer per kwartaal komen Marc met zijn master mind groep bij elkaar om gezamenlijk te brainstormen over hun business.  Een perfecte gelegenheid voor wat wat interviews!

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Marc Onderneemt Audio en in samenvatting na te lezen via dit blog. Natuurlijk kun je ook naar de video kijken! Vandaag gaat Marc in gesprek met Sjoerd de Jong.

Wie is Sjoerd de Jong?

Ik ben inmiddels al 11 jaar eigenaar van sport- en fysiotherapie praktijk. Ik ben hier in mijn eentje mee begonnen, doordat het steeds drukker werd ben ik enorm gegroeid naar 8 medewerkers. Dit was niet perse het businessplan. Ik ben erg blij met de locatie en onze openingstijden. We zijn zeven dagen per week geopend. Op weekdagen van 8 uur ’s ochtends tot 22 uur ’s avonds.

Wat is de core activiteit van de praktijk?

De orthopedische klachten fysio therapie. Niet de chronische klachten maar denk bijvoorbeeld aan last van schouders, enkels of de rug. Die zien wij het meest in onze praktijk.

Wat is jouw grootste frustraties in jouw business?

Dat zijn de zorgverzekeraars. Wij tekenen contracten en de verzekeraar zegt er valt te onderhandelen maar uiteindelijk onderhandelen ze niet. De zorgverzekeraar heeft hierin de machtspositie. De inflatie stijgt harder dan de zorg verzekeraar. In 2018 hebben de fysiotherapeuten dan ook een staking gehouden. Uit een kosten berekening bleek dat fysiotherapeuten 35% onder betaald worden.

Wat is FyVIP?

FyVIP staat voor: Fysiek Vitaal Inovatief programma. FyVIP is op twee manieren ontstaan. Ten eerste om op de kaart te blijven en zorgen dat je niets van doen hebt met de zorgverzekeraar. De andere reden was dat we mensen tegen kwamen die vaker terug kwamen met name wanneer er meer speelde. Samen met collega Timo kijken we naar het grote geheel. Denk aan bewegen, ademhaling, slapen, immuunsysteem stress en voeding, maar ook het emotionele vlak. Naar al dit kijken we bij FyVIP.

Waar ligt jouw focus in 2019?

Mijn locus ligt dit jaar bij mijn team. We willen er een mooi en nog beter van maken. Team KAS willen we blijven leveren. KAS staat voor: Kwaliteit, Aandacht en Service. Verder wil ik FyVIP enorm laten groeien. Dat wordt een enorme uitdagen. Daar heb ik enorm veel zin in.

Groeien doet pijn, maar leidt tot geluk

Hoe maak jij jezelf zichtbaar?

Een van mijn angsten is zichtbaar zijn. Dus hier ben ik enorm in aan het groeien. Groeien doet pijn maar leidt tot geluk. Ik moest bijvoorbeeld een lezing geven voor 60 mensen. Van te voren was ik enorm zenuwachtig, halverwege kreeg ik er plezier in en achteraf keek ik er als een overwinning op terug.

Welke ontwikkelingen verwacht je bij de zorgverzekeraars?

Ons beroep is een sociaal beroep, daar maken ze gebruik van. We blijven voor de patient rennen ook al wordt er geschrapt. Als je ze zelf zou vragen zien ze liever dat de praktijken krimpen. Maar ik verwacht dat door de vergrijzing het werk juist meer zal worden. De verzekeraar heeft niks met preventie en kijk liever naar de korte termijn. Terwijl ik denk dat het op de lange termijn juist meer op zal leveren. Fysiotherapie kan namelijk vele duurdere behandelingen voorkomen.
Over vijf jaar zal het voor de meeste praktijken enorm zwaar worden wanneer ze niet innoveren zoals wij dat nu doen met FyVIP. Plus de client zal steeds meer moeten betalen.

Hoe ziet jouw marketing plan eruit voor FyVIP?

Ik doe het samen met Timo. Ons plan is werken aan onze zichtbaarheid. Vertellen wat FyVIP eigenlijk is. We hebben een lezing gegeven waarbij ons doel 50 deelnemers was. We hadden er 60. Dit soort lezingen willen we terug laten komen. Verder willen we meer gaan delen via de sociale kanalen waaronder LinkedIn. Ook hebben we ons FyVIP netwerk waarbij we met ondernemers samen komen. Ten slotte is voor ons mond op mond reclame heel belangrijk.

Over vijf jaar zullen we ons meer op de online marketing richten. We willen rond die tijd FyVIP franchisen. Het moet eerst goed draaien zodat je een mooie toolbox hebt.

Wat zou jij doen 1.000 pingpong ballen?

Ik zou die vraag nooit meer stellen tijdens een sollicitatie van een fysiotherapeut. Ik zou ze zelf weg gegeven, aan een jeugdopvang of iets dergelijks.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies