27 redenen waarom e-mailmarketing nog steeds HOT is
27 redenen waarom e-mailmarketing nog steeds HOT is
11 maart 2021 

27 redenen waarom e-mailmarketing nog steeds HOT is

E-mail marketing is nog steeds een van de meest succesvolle vormen van online marketing. Vaak wordt onterecht gedacht dat e-mailmarketing niet meer zo goed werkt of niet meer zo belangrijk is. Deze aannames kloppen echter niet en ik ga je uitleggen waarom.

Met e-mailmarketing benader je potentiële klanten en communiceer je op een laagdrempelige manier met bestaande klanten. Bovendien kan door de hoge conversieratio van e-mailmarketing een goede e-mailmarketingstrategie bijdragen aan een hogere omzet voor jouw website.

  1. Je bouwt je brand en naamsbekendheid op

Social media zijn niet de enige platformen die de naamsbekendheid van een bedrijf vergroten. Het bezit van het e-mailadres van een (potentiële) klant betekent één ding: ze toonden interesse in je bedrijf. E-mailmarketing geeft je de mogelijkheid om via dat interessegehalte je merkbekendheid te vergroten door top of mind te blijven.

Dit betekent natuurlijk niet dat je elke klant vier e-mails per dag moet sturen. Dat is eigenlijk een geweldige manier om ervoor te zorgen dat klanten je gaan haten… Probeer in plaats daarvan met e-mailmarketing op een positieve manier je merk te promoten. Te vaak proberen bedrijven hun producten te verkopen via e-mailmarketing en negeren ze de merkbekendheidsfactor volledig. Door dit te doen verliezen ze ook de ultieme mogelijkheid om het vertrouwen van klanten op te bouwen en een gevoel van persoonlijkheid aan hun merk toe te voegen.

  1. Bijna iedereen gebruikt e-mail

Ongeveer 90% van alle consumenten gebruikt e-mail. Dat alleen zou voldoende moeten zijn om je te overtuigen om e-mailmarketing te gebruiken. Tenzij je branche verantwoordelijk is voor de resterende 10% biedt e-mail een ongelooflijke kans om klanten te bereiken. Je kunt ze niet alleen kortingen, speciale aanbiedingen, nieuwe producten en meer bieden, ze kunnen die e-mails delen en doorsturen naar iedereen die ze maar willen. Een goede e-mailmarketingstrategie is om klanten aan te moedigen om zoveel mogelijk aanbiedingen te delen.

  1. Je blijft in contact met je publiek

E-mails hebben de mogelijkheid om je klanten op de hoogte te houden. Consumenten zijn in staat hun e-mail te checken wanneer het hen uitkomt. Het kan ze het gevoel geven dat je aan ze denkt. Deze e-mail kan zo simpel zijn als: ‘Hallo, we denken aan je, hier is een speciale aanbieding!' of ‘Hier is een update over wat hier de afgelopen weken is gebeurd.' Degenen die zich hebben aangemeld voor je e-maillijst hebben al een toezegging gedaan om deze notities te ontvangen. Ze zullen dus waarschijnlijk genieten van deze e-mails (zolang je ze iets geeft dat de moeite waard is om te lezen) en het zal de betrokkenheid bij je klanten vergroten.

  1. Je bereikt klanten in realtime

Een groot deel van alle e-mails worden geopend op een mobiel apparaat. Dit is belangrijk en zou een rol moeten spelen bij het plannen van een marketingstrategie. Steeds meer consumenten gebruiken hun mobiele apparaten niet alleen om toegang te krijgen tot e-mails maar ook voor alle andere soorten media en informatie. Goed ontworpen e-mails genereren hogere conversiepercentages op mobiel dan welk ander medium dan ook.

  1. E-mailmarketing is eenvoudig te meten

De meeste e-mailmarketingtools bieden de mogelijkheid om bij te houden wat er gebeurt nadat je je e-mailcampagne hebt gestart. Je kunt kosten, bouncepercentages, afmeldingspercentages, doorklikpercentages en meer volgen. Dit geeft je een beter begrip van hoe je e-mailcampagnes werken, welke je moet aanpassen of welke je helemaal moet verwijderen.

Deze statistieken mogen niet worden genegeerd. Ze vormen een belangrijk onderdeel van je internetmarketingcampagne als geheel. Het draait allemaal om het kennen van je klanten en het leveren van waardevolle inhoud.

  1. De meeste e-mailtools zijn betaalbaar

Met MailChimp bijvoorbeeld kun je gratis tot 12.000 e-mails per maand verzenden. Ze bieden ook grotere maandelijkse abonnementen voor groeiende bedrijven met maximaal 600.000 abonnees en grote afzenderplannen voor alles daarboven. Over het algemeen betaal je bij de meeste e-mail tools aan de hand van je e-mail lijst maar de kosten zijn extreem laag vergeleken met bijvoorbeeld online adverteren.

  1. Je kunt gerichte berichten versturen

Het belangrijkste idee hier is dat je potentiële klanten zich in verschillende stadia van de koopcyclus bevinden. Sommige bevinden zich misschien in de afwegingsfase terwijl andere zich in de fase van onderzoek en vergelijking bevinden en zelfs andere in de fase van aankoop. Door koperspersona's te maken kun je bepalen wat voor soort content je voor elke stap wilt maken.

Door deze klanten te segmenteren in geschikte e-mailmarketinglijsten kun je je effectiever op deze groepen richten. Klanten hebben informatie nodig om naar de volgende koopcyclusfase te gaan; het pushen van de juiste inhoud kan precies dat doen. Het draait allemaal om het zo efficiënt mogelijk verplaatsen van deze potentiële klanten door je funnel.

  1. Je bouwt geloofwaardigheid op

E-mails van een onbekende afzender of met een vreemde onderwerpregel kunnen aanvoelen als spam. Het voelt gewoon niet goed en klanten verwijderen deze e-mails vaak gewoon.

Bij sommige klanten zorgt een emoji ervoor dat ze klikken en blij zijn. Voor anderen kan dezelfde onderwerpregel ervoor zorgen dat ze op zoek gaan naar de afmeldlink. Je moet je content aanpassen aan wat je lezers willen. Als je de interesses en behoeften van je lezers kent,wordt je e-mail gelezen in plaats verwijderd.

Door een op toestemming gebaseerde e-maillijst te maken met een selectievakje waarmee gebruikers zich kunnen aanmelden voor je mailinglijst zorg je ervoor dat een klant weet voor welke e-mails ze zich aanmelden en hoe vaak ze e-mails van je ontvangen.

  1. Je krijgt een betere merkherkenning een feedback hierop

Herkennen mensen je merk? Met e-mailmarketing kun je je e-mails gemakkelijk van een merk voorzien. Maar merkherkenning gaat verder dan design. Door consequent waardevolle inhoud aan je publiek te bieden zullen ze je e-mails gaan herkennen en zelfs anticiperen.

Je kunt zelfs je e-mails gebruiken om nuttige feedback over je merk te krijgen. Zijn klanten tevreden met de inhoud die je aanbiedt? Zouden ze iets anders willen leren? Gebruik bijvoorbeeld een enquête of start een discussie op sociale media.

  1. Je versterkt je klantrelaties

E-mailmarketing kan helpen bij het opbouwen van klantrelaties door hen op een consistente manier waardevolle informatie te versturen. Wanneer je helpt om het leven van je publiek te verbeteren, of dat nu is met je product of dienst, handige tips of zelfs gewoon een ‘gelukkige verjaardag'-cadeaubon zullen ze je gaan te waarderen en vertrouwen.

Uiteindelijk zullen ze naar je bedrijf gaan kijken voor de informatie en waarde die je ze hebt geboden en zullen ze eerst aan je denken wanneer ze je diensten nodig hebben.

  1. Je kunt je tijd en budget optimaliseren

Bij elk bedrijf, maar vooral binnen een klein bedrijf, zijn er altijd tijd- en budgetbeperkingen. Terwijl grote bedrijven het zich kunnen veroorloven om tijdens grote evenementen alles uit de kast te halen en advertentieruimte te kopen hebben kleine bedrijven die luxe niet.

Bovendien zijn de kosten in verband met e-mailmarketing in het begin erg laag. E-mailmarketing kan op de automatische piloot worden gezet, maar toch persoonlijk en gericht blijven op je abonnees op individueel niveau.

  1. Je krijgt meer bezoekers naar je website

E-mails zijn een geweldige manier om klanten je website te laten bezoeken. Je kunt relevante links naar je site opnemen in je e-mailinhoud. E-mailcampagnes kun je ook gebruiken om klanten te laten kennismaken met andere geweldige stukken content die beschikbaar zijn op je website of blog.

  1. Je bouwt autoriteit op

Wanneer je je eigen bedrijf runt is het misschien een van je doelen om gezien te worden als een expert in je branche.

Je klanten hebben zich aangemeld voor je marketingnieuwsbrieven omdat ze van je willen horen. Ze waarderen de content die je verzendt en het betrokken houden van hen is een van de grootste overwinningen voor elke e-mailmarketeer. Content is een van je meest waardevolle marketingtools en je kunt deze gebruiken om andere onderdelen van je marketingstrategie op te bouwen. Als mensen leuk vinden wat je doet zullen ze zich aanmelden om meer geweldige content te zien.

  1. Je versterkt de relaties met je klanten

Als je sterke klantrelaties wilt opbouwen is het belangrijk om een effectief hulpmiddel te hebben om te communiceren met de mensen die het belangrijkst zijn voor je bedrijf. E-mail geeft je de mogelijkheid om top-of-mind te blijven en mensen betrokken te houden bij je bedrijf tijdens je drukke seizoen en de mindere tijden van het jaar.

  1. je bereikt mensen op elk apparaat

Met 60 procent van alle e-mails die op een mobiel apparaat worden geopend is e-mailmarketing een van de beste tools die je kunt gebruiken om te profiteren van de voortdurend groeiende populariteit van mobiele technologie.

  1. Get more from doing less met pre-built templates

Een van de voordelen van het gebruik van een e-mailmarketingprovider zoals MailChimp is dat je toegang hebt tot professioneel ontworpen e-mailsjablonen. Deze sjablonen zijn vooral ontworpen om het snel en gemakkelijk te maken om je bericht naar je publiek te sturen.

  1. Je ziet er professioneel uit met vakkundig ontworpen e-mailsjablonen

E-mailsjablonen zijn niet alleen gemakkelijk te gebruiken; ze zijn ook ontworpen om ervoor te zorgen dat je er professioneel uitziet wanneer je de inbox van je mailing lijst bereikt. Je kunt je eigen content invoegen en elk e-mailsjabloon aanpassen met je logo en kleuren om ervoor te zorgen dat deze overeenkomen met je merk.

  1. Je verhoogt je websiteverkeer

Of je nu een e-commercebedrijf bent dat producten online verkoopt of een winkel die meer bezoekers naar je website wil trekken zodat je meer mensen naar je winkel kunt halen, e-mailmarketingcampagnes kunnen daarbij helpen.

websiteverkeer

  1. Je krijgt onmiddellijk resultaat

Als je een klein bedrijf runt dan kan elke verkoop, bestelling of afspraak een aanzienlijke impact hebben. Met e-mail kun je meteen de resultaten krijgen waarnaar je op zoek bent en kun je gemakkelijk bijhouden hoe je verschillende e-mailmarketingcampagnes presteren.

  1. Je genereert meer leads

Niet iedereen die lid wordt van je e-maillijst is klaar om een aankoop te doen of zich aan te melden voor een dienst. E-mail geeft je de mogelijkheid om de aandacht van nieuwe bezoekers te trekken en de relatie te koesteren met behulpzame en informatieve inhoud.

  1. Het is mogelijk om een gesprek te beginnen

Met e-mailmarketing kunt je een tweerichtingsgesprek beginnen waarvan je en je lezers profiteren. Stuur je boodschap niet zomaar naar hen; moedig ze aan om hun feedback en ideeën te delen met een enquête of een peiling.

  1. Je promoot je diensten

Servicebedrijven staan voor de moeilijke uitdaging om klanten geïnteresseerd te houden in hun bedrijf, zelfs als ze op verschillende momenten van het jaar niet op zoek zijn naar services. E-mail geeft je de mogelijkheid om de aandacht van je klant vast te houden zonder hem te overweldigen met ongewenste informatie.

  1. Je vergroot je publiek

Als klein bedrijf is het niet altijd gemakkelijk om op te vallen op een drukke markt. Met e-mailmarketing kun je een publiek opbouwen dat geïnteresseerd is om van je te horen zonder dat je voor andere advertentiekanalen hoeft te betalen.

  1. Je verhoogt je waarde

Wanneer je een communicatiestrategie toepast die past bij de behoeften van je doelgroep zullen meer mensen op je boodschap letten en zal je in het algemeen een hoger rendement behalen. Je kunt bijvoorbeeld met de overstap van gedrukte nieuwsbrieven naar e-mailnieuwsbrieven het aantal verkopen verdubbelen.

  1. Het trekt nieuwe klanten aan

Naast het bereiken van de mensen op je e-maillijst kun je ook je nieuwsbrieven en aankondigingen delen op je eigen sociale medianetwerken om nieuwe mensen naar je bedrijf te halen. Zo gebruik je dus je content uit je mailing strategie op andere kanalen.

  1. Je blijft relevant

Door het hele jaar door relevante inhoud met je publiek te delen kun je top-of-mind blijven en geloofwaardigheid opbouwen. Hoewel ze misschien niet meteen klaar zijn om te handelen is de kans groter wanneer je publiek weet dat je iets hebt dat hen kan helpen een probleem op te lossen, ze op het juiste moment actie ondernemen.

  1. Je maakt het duidelijker wat je allemaal aanbiedt

Hoe graag je ook denkt dat klanten op de hoogte zijn van alle verschillende producten en services die je te bieden hebt, de kans is groot dat veel van hen dat niet weten. Dit was een probleem waarmee veel bedrijven te maken krijgen wanneer ze voor het eerst beginnen met e-mailmarketing. Een meer proactieve benadering van hun e-mailmarketing is een manier om de bekendheid van de diensten die je aanbiedt te verbeteren.

Heb je meer hulp nodig met e-mailmarketing? Wij bij DGOC kunnen je natuurlijk altijd hierbij helpen. Neem contact op met ons team om de mogelijkheden te bespreken.

Wil je zelf meer leren over e-mailmarketing? Meld je dan gratis aan voor ons onze online community Succes met e-commerce. Hierin vind je de videocursus Succes met e-mailmarketing, opgenomen door Youri Meuleman.

Over de schrijver
Nick is een online marketing specialist (SEM, Content, Social media & Marketplaces) die met veel plezier sinds november 2018 bij DGOC werkt. Hij houdt zich al sinds begin 2016 volop bezig met e-commerce.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies