Waarom er zo veel kadobonnen zijn

Waarom er zo veel kadobonnen zijn

Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe veel verschillende soorten kadobonnen er zijn? Wellicht heb je er zelf ook wel weer eentje mogen ontvangen afgelopen december tijdens de feestdagen. Kadobonnen zijn eigenlijk een kado waarmee je zegt “weet je, ik ken je niet zo goed, maar hiermee kun je vast wel iets leuks vinden”.

Tientallen kadobonnen online en offline

Natuurlijk gaat dit artikel verder niet over wat mijn persoonlijke mening is rondom kadobonnen, maar draait het vooral om online marketing in relatie tot kadobonnen. Ik heb daar wat je zou kunnen noemen “een stukje ervaring” in. Voordat ik in 2011 als zelfstandig ondernemer verder ging werkte ik voor het nu niet meer bestaande bedrijf Read & View in Doetinchem. Daar mocht ik aan de consumenten kant onder andere de online marketing doen voor producten als de Nationale Tijdschriftenbon, Boekkado, Luisterkado en Nature’s Gift.

De leukste van deze vier was voor mij Luisterkado. Niet in de laatste plaats omdat het een bon was voor het aanschaffen van luisterboeken (toen nog op CD), maar ook omdat we een hele leuke promotie konden maken met Carice van Houten net nadat Zwartboek een hit was (beelden helaas niet meer beschikbaar).

Naast de genoemde kadobonnen heb je er nog een heleboel meer. De voorbeelden die me zo te binnen schieten zijn de Nationale Entertainmentcard, de Bioscoopbon, Pluimen, Tintelingen, Boekenbon, DinerCheque…. enfin de lijst gaat maar door. We laten alle winkels met hun eigen bon dan nog even buiten beschouwing. De kadobonnen zie je tegenwoordig vooral in de vorm van plastic pasjes, vaak op te laden met een waarde ergens tussen de 5 en 150 euro. Dus wordt iemand 49? Dan geeft je toch lekker een bon van 49 euro kado? Super origineel natuurlijk ;).

Nagenoeg alle kadobonnen zijn dan ook online en offline te koop. Offline zie je echt overal. Bij het tankstation, in de supermarkt, bij de drogist, echt overal.

Waarom zijn er dan toch al die kadobonnen?

Het is tijd om tot de kern van de zaak te komen. Een van de meest voorname redenen dat er zo veel kadobonnen op de markt zijn is het feit dat het een product is dat je goed winstgevend kunt maken en verkopen. Veel van die kadobonnen worden namelijk nooit ingewisseld! Na enkele jaren raakt men ze kwijt of verliezen ze hun geldigheid. Dan kan de verkopende partij deze omzet voor de volle 100% als winst bijboeken. Dit heet non-redemptie.

Dan is er nog een reden waarom het aantrekkelijk is om kadobonnen te verkopen. Afhankelijk van het soort product zijn er, ook bij inwisselen, mooie winstmarges te behalen. Vele kadobonnen geven de ontvanger namelijk een keuze uit een vooraf vastgestelde collectie van producten of belevenissen. Deze worden ook weer goedkoper ingekocht dan de bonwaarde in veel gevallen. Dit zie je vooral bij belevenissen en bij kadobonnen in combinatie met een kado selectie voor de ontvanger.

Heb jij al een kadobon in jouw webwinkel?

Dit allemaal gezegd hebbende komt misschien de vraag in je op of het voor jouw webwinkel (mocht je die hebben) ook interessant zou kunnen zijn om een kadobon in de markt te zetten. Het is in elk geval het overwegen waard. Doe om te beginnen eens onderzoek onder je klantengroep en probeer erachter te komen of er vraag is om jouw producten kado te geven.

Als je een kadobon wilt lanceren zijn er een aantal zaken om over na te denken, zoals:

  • Fysiek of digitaal
  • Vaste waarde of flexibele waarde
  • Onbeperkt geldig of een maximale inwisseltermijn
  • Online verkopen, offline verkopen of beide

Het zijn allemaal keuzes om te maken. Mocht je eenmaal een kadobon hebben dan komt de online marketing machine op gang. Hoe ga je de kadobon vermarkten na lancering? Hierin zijn vele wegen mogelijk, maar daar zal ik nog eens een apart blog aan wijden :).

Marc de Groot