Wat doe jij met website usability?
arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat doe jij met website usability?
30 september 2015 

Wat doe jij met website usability?

Welke rol speelt website usability in jouw organisatie en haal je er het maximale uit? In dit artikel laat ik je kennis maken met de verschillende mogelijkheden en introduceer ik het onderwerp.

Laat ik beginnen met de formele definitie van website usability: “De mate waarin een website de gebruiker in staat stelt effectief, efficiënt en comfortabel in een gegeven omgeving zijn taak te voltooien”. Mijn definitie is simpelweg: “De gebruiksvriendelijkheid van een website”. Hiermee is in feite alles al gezegd. Op het moment dat jouw website gemakkelijk te gebruiken is zul je meer verkopen en resultaten boeken

Voorbeelden van elementen die hierbij een rol spelen zijn:

  • De leesbaarheid;
    Denk aan donkergrijze letters op een crèmekleurige achtergrond.
  • Snelheid en laadtijd;
    Mensen haken vaak af als het te lang duurt.
  • De meerwaarde van jouw pagina;
    Als bezoekers vier of vijf stappen moeten doorlopen voordat ze op de pagina zijn van hun doel ga je de verkoop mislopen.
  • Inzet van call-to-action.
    Ga op zoek naar dingen die jou tot actie aanzetten. Vaak zul je zien dat die ontbreken en dit zijn jouw gemiste kansen.

Wat zijn de voordelen van website usability? (op langere termijn)

  • Minder ontwikkelingskosten
  • Minder verkoopkosten
  • Minder productie kosten
  • Minder service kosten

Kortom, website usability is ontzettend belangrijk en daarom ga ik juist over dit onderwerp met verschillende experts in gesprek voor de online marketing podcast.

Conversie optimalisatie en website usability

Een conversie is het bereiken van een vastgesteld doel. Een voorbeeld van een harde conversie is een conversie waarbij een directe betaling uitgevoerd wordt. Ook het verzamelen van e-mail adressen of aanmeldingen op de nieuwsbrief kun je als conversies zien. Dit zijn zachte conversies. Conversie optimalisatie is dan ook volledig gericht op het verbeteren van het aantal behaalde doelstellingen. Website usability is hierin de sleutel tot succes.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies