Wat is conversie optimalisatie? Het eenvoudige stappenplan
arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat is conversie optimalisatie? Het eenvoudige stappenplan

Conversie optimalisatie is een thema waar ieder bedrijf wel eens mee te maken heeft gehad. Maar heb jij wel alles geprobeerd? Of zit er nog ruimte in voor verbetering? In dit artikel licht ik een eenvoudig stappenplan uit waarmee je zelf al kunt beginnen.

Maar voordat we dieper ingaan op het stappenplan. Wat is conversie optimalisatie precies voor jou? Of voor jouw organisatie?

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie is voor mij een algemeen allesomvattend begrip voor bezoekers die een bepaalde actie uitvoeren. Deze actie kan zich uiten in het aanmelden voor een nieuwsbrief, aanvragen van een offerte, contactformulier van een website gebruiken of het kopen van een product.

Het optimaliseren ervan is een terugkerend proces. Google beloont bijvoorbeeld websites die de gebruikerservaring verbeteren van een website. Dit kan zich uiten in het instellen van handige zoekfilters, duidelijke Call-to-action buttons, duidelijke communicatie van USP’s of een prettige vormgeving bijvoorbeeld. Het analyseren van pijnpunten, testen van verbeterpunten, doorvoeren en wederom analyseren van verandering is het terugkerende proces van conversie optimalisatie.

  1. Stel de volledige customer journey vast

Conversie optimalisatie gaat voor mij nóg veel verder dan alleen het testen van Call-to-action buttons. Het begint allemaal de customer journey die een klant doorloopt bij het verkoopproces van jouw product of dienst. Google heeft wat dat betreft een heel duidelijk model opgesteld om de customer journey in te delen in logische stappen.

Probeer voor jouw organisatie duidelijk in kaart te brengen op welke manier de klanten de reis naar jouw bedrijf beleven.

Een voorbeeld van de customer journey:

  • See: Een online bezoeker ziet een advertentie (van Google Adwords / Facebook of een ander platform) van jouw bedrijf voorbij komen
  • Think: De online bezoeker neemt jouw website erbij met eventueel de websites van jouw concurrenten en gaat zich beraden.
  • Do: De (potentiële) klant neemt een beslissing om het product/dienst bij jou of een andere aanbieder af te nemen.
  • Care: De klant krijgt een bevestiging van jou voor zijn conversie. Dit is de fase waar je de klant nogmaals kunt bevestigen dat hij/zij de juiste keuze heeft gemaakt. Zo verhoog je de kans op herhaal aankopen.
  1. Start de onderzoek fase

Nu de customer journey in kaart is gebracht is het belangrijk om te analyseren in welke fase voor jouw bedrijf de grootste verbeterpunten zitten.

Google Analytics is dé perfecte tool om het gehele proces van de customer journey in kaart te brengen.

  • De See fase

Je kunt namelijk analyseren op welke manier bezoekers op jouw website terecht komen, dus via organische zoekresultaten, via betaalde zoekresultaten, via sociale media platformen, via een nieuwsbrief, via affiliate platformen of bezoekers gebruiken jouw directe URL.

  • De Think fase

In Google Analytics kun je ook analyseren per pagina hoelang de gebruikers gemiddeld een pagina lezen, hoeveel pagina’s een gemiddelde bezoeker bekijkt en hoe hoog het bouncepercentage op bepaalde landingspagina’s zijn.

Zodra je bepaalde pijnpunten hebt vastgesteld, zoals een pagina waar gebruikers gemiddeld 5 tot 10 seconden blijven. Vervolgens zou je een tool als Hotjar kunnen gebruiken tot hoever bezoekers de pagina bekijken. Hotjar is een tool die het gedrag van bezoekers d.m.v. een uitgebreide toolset analyseert, zodat je direct kunt zien waar bezoekers afhaken.

  • De Do fase

Deze fase is ook d.m.v. Google Analytics te analyseren. Via het attributiemodel van Google Analytics kun je bepalen welke acties op jouw website een conversie vormen. Zo kun je vervolgens eenvoudige rapporten samenstellen en analyseren welke producten/diensten goed converteren en welke voor verbetering vatbaar zijn.

  • De Care fase

Via Google Analytics kun je analyseren hoeveel bezoekers terugkeren op jouw website. Je kunt bijvoorbeeld ook van bepaalde tijdperiodes analyseren hoeveel bezoekers jouw website ‘’Direct’’ vinden. Dit kan ook een indicator zijn voor bezoekers die terugkomen voor een herhalingsaankoop.

  1. De analyse fase

In deze fase ga je daadwerkelijk jouw gehele website analyseren. Het is belangrijk dat je duidelijk vast stelt welke doelen je graag wilt bereiken met specifieke pagina’s van jouw website.

De onderstaande vragen zijn voorbeeld vragen die je kunt gebruiken om elke pagina goed te analyseren

Probeer de onderstaande vragen te beantwoorden om met behulp van Google Analytics. Zo krijg je een duidelijk beeld waar verbeteringen nodig zijn en waarom deze ook nodig zijn.

  • Wat is het doel/zijn de doelen per pagina op de website? (Denk hierbij aan doelen als aantal bezoeken, omzet of inschrijvingen op de specifieke pagina.)
  • Welke pagina’s voldoen niet aan de gestelde doelen?
  • Waarom voldoen de pagina’s niet aan de gestelde doelen?
  • Welke opties kun je testen om te analyseren hoe de pagina wel het gestelde doel kan behalen? (Denk hierbij aan een betere vermelding van de USP’s, andere vormgeving, een andere website structuur of een andere vorm van communicatie )
  • Welke vergelijkbare aanbieders hebben ‘jouw pijnpunten’ beter opgepakt en welke learnings kun jij hier uit halen?

Maak vervolgens een overzicht welke opties op welke pagina jij wilt testen. Neem ook de tijdsperiode erin mee hoelang je wilt testen. Via Google Analytics kun je met behulp van de kalender testen wat de resultaten tijdens de A/B test waren.

Zorg er daarnaast ook voor dat je een log bijhoudt van alle test resultaten, zodat jij en jouw collega’s altijd kunnen teruglezen wat er allemaal getest is.

  1. De uitvoering

Na de analyse fase kun je vaststellen welke test opties succesvol waren en doorgevoerd mogen worden. Analyseer de veranderingen ook na de testperiode zodat je goed in ogen blijft houden wat de aanpassingen teweeg brengen.

  1. Eat, sleep, analyze & repeat

Herhaal het bovenstaande proces en blijf vooral in ogen houden op welk moment bezoekers afhaken of interesse verliezen. Het belangrijkste element in dit proces is dat je het blijft herhalen zodat je constant veranderingen blijft doorvoeren om de conversie te verhogen.

De conversie verhogen met hulp van een conversie specialist

De Groot Online Consultancy voert regelmatig conversie analyses uit voor verschillende bedrijven en reikt omzet verhogende verbetervoorstellen aan. Niet alleen reikt DGOC het advies aan, maar kunnen wij jou ook in contact brengen met partijen die conversie verhogende toepassingen kunnen verwerken in een website.

Neem contact met ons op voor meer informatie!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies