DGOC blog Wat wil mijn klant

Wat wil mijn klant nu echt?

Heb jij jezelf die vraag wel eens gesteld? Sinds 2000 heb ik met meerdere klanten gewerkt, personeel op kantoor gehad, op locatie gewerkt, trainingen en les gegeven, coaching gedaan en nog veel meer. Kortom, inmiddels heb ik het een en ander meegemaakt, fouten gemaakt en dingen goed gedaan. Genoeg ervaringen om met jullie te delen.

Wat wil mijn klant nu echt?

De eerste stap is bewustwording. Als ik kijk naar onze online marketing klanten is het een logische vraag om te blijven stellen. Als jij als dienstverlener je klanten niet goed vooruit helpt hebben zij geen reden om bij jou te blijven. Nummer 1 prioriteit als je met klanten werkt is dan ook het waarde toevoegen voor jouw klant. Het liefst een waarde die zij niet eenvoudig op een andere manier kunnen of willen invullen. Jouw klant moet het gevoel hebben dat jij onmisbaar en waardevol bent.

Een klant koopt omzet, niet de diensten

Een klant koopt bij mij nooit enkel de online marketing diensten of taken. Wat men negen van de tien keer hoopt te kopen is omzet. Zo zwart wit is het. Zo moet het natuurlijk ook zijn. Als jij geen waarde toevoegt heb je geen bestaansrecht voor je klant. De klant wil resultaat zien.

Meer communiceren met je klanten

Waar het meestal fout gaat is een gebrek aan communicatie. De klant wil weten wat je doet, waarom je het doet en wil meegenomen worden in het proces. Wij doen dit tegenwoordig in video’s waarin we laten zien wat we hebben gedaan en de analyses die erbij horen. Dit voorkomt vragen en laat zien wat wij als bureau hebben gedaan. Een klant wil het volledige proces kunnen volgen, bijvoorbeeld zoals jij tegenwoordig het bereiden en de bezorging van je bestelde pizza kunt volgen bij Domino’s. Het beste wat je kunt doen is je klant meenemen in de reis die je maakt. Klanten verwachten dit ook steeds meer.

Wat wil mijn klant nu echt? Resultaat zien en meegenomen worden in het proces.

Wat wil jouw klant nu echt? Wat is hét ding dat jij terug krijgt als feedback van jouw klant? Waar hechten zij waarde aan. Laat het ons weten in een reactie!

 

Marc de Groot