Website snelheid testen met deze 5 gratis tools op het web
arrow_drop_up arrow_drop_down
11 juni 2020 

Website snelheid testen met deze 5 gratis tools

Wil jij je website snelheid testen? Sta er dan ook eens bij stil met welke tool je dit doet. Het ligt wellicht voor de hand om naar Google Pagespeed Insights te gaan, maar er zijn meer smaken op de markt. In dit online marketing blog ons overzicht.

Geen tijd om te lezen over website snelheid? Bekijk dan de video :).

1. Google Pagespeed Insights

Google Pagespeed Insights

Dit is de tool die we elke dag tegenkomen. Praat je over website snelheid, dan is Google Pagespeed Insights altijd een van de eerste tools die genoemd wordt. Logisch ook, wat deze tool van Google staat al heel lang en is ook geïntegreerd met je Google Search Console bijvoorbeeld.

Het eerste opvallende punt binnen Google Pagespeed Insights is dat we niet in staat zijn om een server te kiezen vanaf waar de test plaats zal vinden. Daarmee kunnen we de situatie in Nederland niet goed onder de loep nemen, of we moeten er vanuit gaan dat het wel goed zit wat Google voor ons kiest…

Ook onder vakgenoten zijn er nogal duidelijke meningen over de waarde van de data uit deze tool. Deze tekst bijvoorbeeld liegt er bepaald niet om…

Google Pagespeed metingen

Tja, hoe waardevol is de data uit Google Pagespeed Insights en andere testing tools dan?

In mijn optiek is het een kwestie van selectief zijn in de waardevolle data die je eruit kunt halen en aan de slag gaan met de punten waarop je invloed kunt uitoefenen.

Zo zagen wij voor onze site de tip om afbeeldingen en in modernere indeling aan te leveren als een zeer waardevolle.

2. Website snelheid testen met Uptrends

Uptrends website speed test

De website snelheid tool van Uptrends was nieuw voor mij en deze kennismaking is me goed bevallen. De data komt nog wel vanuit Google, maar wordt op een meer overzichtelijke manier weergegeven, waardoor ik snel zie met welke punten ik aan de slag zou kunnen gaan.

Uptrends is zeker een aanrader en niet in de laatste plaats omdat ik hier in staat ben om een server in Nederland te kiezen om de test vanaf uit te voeren. Ik ben al happy met de gratis test voor de login van Uptrends, laat staan wat daar nog achter zit.

3. GTmetrix website speed test

GTmetrix website speed test

In het verleden heb ik veel gebruik gemaakt van de tools van GTmetrix. Het fijne aan deze tool is dat je snel overzichtelijke rapportages kunt uitdraaien en dat er naast data uit Google ook data uit een andere bron wordt verzameld.

De ander bron is YSlow en deze geeft je toch weer andere tips en inzichten dan de Google data. Ook het sorteringssysteem waarbij de belangrijkste punten waaraan je zou moeten werken bovenaan worden gezet is erg prettig.

4. Website snelheid test van Pingdom

Website snelheid test van Pingdom

Ik werd gewezen op Pingdom door een collega omdat dit een van de tools zou moeten zijn die al jaren een van de meest gebruikt website speed tools op de markt is. Alleen al daarom mag hij natuurlijk niet ontbreken in dit overzicht.

Na het uitvoeren van een test werd ik minder enthousiast… de data die ik krijg (zonder in te loggen) is beperkt en punten die bij andere tools als zeer belangrijk naar voren kwamen om op optimaliseren, kwamen hier helemaal niet naar voren.

5. Test my site van Google

Test my site van Google

De grote verrassing in deze rij is Test My Site van Google. Deze actuele tool geeft je de mogelijkheid om specifiek voor mobiele apparaten een test uit te voeren. Het is absoluut geen vervangen voor Google Pagespeed Insights, maar het heeft wel een aantal leuke features.

Zo kun je uitrekenen wat de impact van een hogere snelheid van je website kan zijn op de online omzet aan de hand van aantal bezoekers per maand, conversiepercentage en gemiddelde orderwaarde.

Een leuke tool voor erbij, lekker simpel, maar ook niet meer dan dat.

Welk website snelheid test tool gebruik jij?

Allereerst, laat je niet gek maken. Website snelheid is zeker een factor van belang binnen zoekmachine optimalisatie, maar het is slechts een van de vele factoren. Er zijn vele niet super snelle sites met hoge posities in de zoekresultaten.

Besef ook dat je jouw website snelheid niet voor Google zou moeten willen optimaliseren, maar voor de gebruiker. Hoe beter de ervaring op jouw website, hoe groter de kans op conversie.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies