DGOC blog marketing

Is Webwinkel Marketing anders dan Online Marketing?

Wat maakt webwinkel marketing anders dan online marketing? Deze vraag staat centraal in dit artikel. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten, webwinkel marketing is in essentie een gespecialiseerde vorm van online marketing…

Webwinkel marketing VS online marketing

De termen webwinkel marketing en online marketing worden in de praktijk door elkaar gebruikt. Dat is niet zo vreemd omdat er meer overeenkomsten zijn dan verschillen. Toen ik in 2014 begon met schrijven aan het boek Succes met e-commerce twijfelde ik dan ook enige tijd welke titel ik het boek zou gegeven. Zou ik Succes met e-commerce gebruiken of Succes met Online Marketing?

Als je naar de inhoud van het boek kijkt kon ik het net zo goed Succes met Online Marketing kunnen noemen, maar ik koos voor Succes met e-commerce. Ik wilde namelijk de focus leggen op webwinkels en webwinkel marketing. Niet te vergeten ook omdat de diensten die wij aanbieden tevens gericht zijn op webwinkels, daar ligt onze expertise. De online marketing activiteiten voor webwinkels zijn immers wezenlijk anders dan de online marketing activiteiten voor bijvoorbeeld B2B bedrijven.

Wat zijn de overeenkomsten?

Over het grote geheel gezien gebruik je dezelfde tools zoals; Google Analytics, Google Adwords, Facebook campagnes, e-mailmarketing en ga zo maar door.

Als we bijvoorbeeld even inzoomen op e-mailmarketing dan is de e-mail van een webwinkel gericht op het realiseren van aankopen in de webwinkel. Bij B2B of B2C bedrijven die bijvoorbeeld gericht zijn op diensten zal de e-mail meer gericht zijn op storytelling en branding. Daar is het meer van belang dat er contact wordt geconsumeerd en er uiteindelijk een offerte wordt aangevraagd.

Wat zijn de verschillen?

Online marketing moet je zien als de verzamelnaam, alles wat met internet marketing te maken heeft valt hieronder.
Webwinkel/E-commerce marketing kun je zien als een specialisatie binnen de online marketing. Vooral de KPI cijfers zijn anders. Bij webwinkels zijn de conversieratio en bounce ratio hele belangrijke KPI’s. Voor een nieuws website zegt het niet zo veel. Daar zie je dat er via Facebook op een artikel wordt doorgeklikt, deze kort bekeken worden en men vervolgens weer terug klikt naar Facebook.

Voor een webwinkel is dit getal dus veel belangrijker. Webwinkel marketing houdt zich meer bezig met directe transacties waarbij de betaling ook direct online plaats vindt. Inhoudelijk is dit anders dan online marketing. De focus ligt ergens anders.

En nu jij!

Wat zijn voor jou de marketing taken die typisch zijn voor webwinkel marketing en niet voor online marketing breed? Laat het weten in de reacties hieronder.

Marc de Groot